Lidovky.cz

Ekonomika

Policie může díky speciálnímu vozu měřit emise přímo v provozu. První hříšníky už chytila


Výfukové plyny. | foto: Shutterstock

Premium
Praha - Ministerstvo dopravy koupilo speciální auto, které má při sobě měřicí zařízení. Díky němu tak může policie zachytávat auta, která nesplňují emisní limity, rovnou v provozu. Kvůli špatnému ovzduší zemře v Evropě každý rok předčasně půl milionu lidí, v Česku je to přes deset tisíc. Jedním z hlavních znečišťovatelů vzduchu, který dýcháme, je právě doprava.

Policie si to dokonce už spolu s Centrem služeb pro silniční dopravu vyzkoušela. V létě provedla pilotní projekt. V červnu, červenci a srpnu se tak řidičům mohlo stát, že je zastavila policie k běžné silniční prohlídce. Pokud se jim něco nepozdávalo, změřili vozidlu emise. Výsledkem je, že každé čtvrté vytipované auto neprošlo – celkem 33 vozů. 

Autoři:

Takovým policie na třicet dní omezila dopravní způsobilost, řidiči museli učinit nápravu a dostavit se na stanici technické kontroly. Pět z 33 odstavených vozů opětovně nevyhovělo ani tam.

141 vytipovaných automobilů bylo podrobeno mobilnímu měření.

Nejčastěji byly zjištěny tři závady – mechanické poškození výfuku, kouřivost motoru a závady na zásuvce na palubní desce, jejímž prostřednictvím se kontroluje, že auto z hlediska emisí funguje správně.

Druhé kolo kontrol proběhlo na podzim – v září, říjnu a listopadu. Výsledky se nyní vyhodnocují. „Koupili jsme další dvě vozidla s mobilním měřením emisí, kontrolovat se tak bude i dál. Nechceme ale dávat jen sankce. Příští rok chceme udělat několik akcí, během nichž by si řidiči mohli emise změřit bez rizika jakékoliv sankce,“ vylíčil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Zatímco v prvním kole se policie zaměřila na hlavní město a jeho okolí, v dalším zkontrolovala vozidla v Ostravě nebo Ústí nad Labem. Příští rok už se bude měřit napříč celou republikou.

Emise z dopravy stoupají

Od roku 2000 se emise skleníkových plynů v Česku zvýšily o neuvěřitelných 53,8 procenta. Největším zdrojem je stále průmysl. Hned za ním je doprava. Zatímco emise z průmyslu ale každoročně klesají, v dopravě kontinuálně rostou. Navíc jsou to právě auta, jež mohou za naprostou většinu znečištěného vzduchu ve městech.

Ministerstvo životního prostředí proto měření nejen vítá, ale samo se o pořízení speciálních přístrojů dlouhá léta zasazovalo.

„Slibujeme si od toho, že se odstraní významná část emisí, ať už oxidu dusíku, benzo(a)pyrenu, nebo jemných prachových částic,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Města v boji proti emisím: Ostrava chce vyhnat kamiony, Praha plánuje mýto

Ten v souvislosti s tím už několik let upozorňuje také na nebezpečí dieselových aut, která vyráží na silnice bez jedné ze svých zásadních částí – filtru prachových částic. Ten zachytává škodliviny. Jenže jeho výměna stojí tisíce korun, a tak řidiči často jezdí bez něj.

Podle Brabce proto za znečištění ovzduší nemohou pouze staré vozy, ale i moderní auta, která jezdí bez filtru. „Jsem rád, že část lidí, kteří jsou bezohlední, neslušní nebo nesolidní a jezdí s vozy ve špatném technickém stavu, se může nadít kontroly v reálném provozu,“ sdělil Brabec.

Dvě největší města, Praha a Brno, ale i další aglomerace překračují limity koncentrace u oxidu dusíku, jemných prachových částic i u benzo(a)pyrenu. Zásadním znečišťovatelem jsou ale zmíněné částice. Ty o velikosti zrn do 2,5 mikrometru jsou jedny z nejhorších i z hlediska lidského zdraví. Způsobují kardiovaskulární onemocnění, mezi nimi kornatění tepen, infarkt, srdeční arytmii. A také plicní onemocnění, včetně rakoviny plic. V nejhorším důsledku pak smrt.

-------------------------------------------------------

Ministr životního prostředí Richard Brabec.

Měřit se může kdekoliv, říká ministr Richard Brabec

O dieselech, které mají vymontovaný filtr pevných částic, mluví ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) už několik let jako o kolektivní sebevraždě. Nyní se začínají emise z aut, které mohou naznačit, že filtr chybí, měřit i v reálném provozu. „Slibujeme si, že se díky kontrolám odstraní významná část emisí,“ řekl LN ministr.

LN: Když už je konečně možné zachytit auto na silnici a zjistit, jaké vypouští emise, co je další krok?

Budeme pokračovat v měření, navíc ve větším rozsahu. Zatím jsme zkoumali auta v letním provozu, nyní se vyhodnocuje měření i v podzimním období. A ministerstvo dopravy koupilo další dva přístroje, takže měřit se bude po celé republice.

LN: Na jaké kraje by se mělo měření zaměřit?

Za resort životního prostředí bychom byli rádi, aby se začalo v nejznečištěnějších krajích, tedy v Ústeckém a Moravskoslezském. Dobré je ale samozřejmě to, že vůz může přijet kamkoli.

LN? Co si od toho slibujete?

Chceme dosáhnout toho, aby se vytratila beztrestnost a pocit lidí, že je nikdo nemůže v provozu zastavit a změřit. Dnes po vás policie může chtít lékárničku, vestu nebo žárovky, zkontroluje vám sjeté gumy, ale takhle zásadní věc se neměřila. Teoreticky mohla, ale stávalo se to velmi málo. Řada lidí navíc ani nemusí tušit, že má nějaký filtr pevných částic. Když jim někdo řekne, že je to k ničemu, nechají si kolikrát hloupě poradit, aby si nechali filtr vymontovat. Jsou to ale nakonec oni, kdo se vystavuje riziku, a to nejen nějakého postihu. To, co auta pak vypouští, jsou opravdu karcinogenní koktejly, které jsou nebezpečné nejen pro ně, ale pro celé jejich okolí.

LN: A co si od toho slibujete z hlediska životního prostředí?

Když se na to podíváme statisticky, platí, že kontrolou neprošla čtvrtina vytipovaných vozidel. To je zhruba každé čtrnácté auto v provozu, které je ve špatném technickém stavu a víc znečišťuje ovzduší.

Chceme, aby zafungovala prevence a lidé se tomu víc věnovali a už se jim nestávalo to, o čem jsme mluvil. A samozřejmě si od toho slibujeme to, že se díky kontrolám odstraní významná část emisí, ať už oxidu dusíku, benzo(a)pyrenu, nebo jemných prachových částic.

LN: Co ale znamená významnou měrou?

Přesná čísla teď nedovedeme odhadnout. Kvalita ovzduší v České republice stále není dobrá, byť se to dílčím způsobem zlepšuje. Daří se to díky kotlíkovým dotacím i ekologizaci průmyslu. To, co nás stále trápí, je doprava. Největší znečištění ve městech pochází právě z dopravy, až v devadesáti procentech. Jakékoliv snížení emisí je prospěšné.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.