Lidovky.cz

Ekonomika

Všechny přejezdy na hlavních tazích dostanou závory, slibuje ministr. Nepůjde o levnou akci


Při tragické nehodě na železničním přejezdu v Černožicích u Jaroměře zemřeli letos v červenci po střetu auta s vlakem dvě děti a jejich dva rodiče. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Premium
PRAHA - Světla fungovala, jak měla, přesto řidič na přejezd vjel. Auto, v němž s ním seděla manželka a dvě děti, smetl letos v červenci vlak. Nikdo srážku nepřežil. Na křížení silnice s kolejemi v Černožicích u Jaroměře chyběly závory, které mohly lidské chybě zabránit.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) i proto slibuje zásahy, které mají bezpečí na přejezdech zvýšit.

Autor:

„Jednám s šéfem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiřím Svobodu, aby všechny přejezdy na silnicích první třídy do roku 2023 osadili závorami,“ uvedl v rozhovoru pro LN.

Policie obvinila řidiče kamionu, který se srazil s vlakem. Hrozí mu osm let vězení

Přejezdů na „jedničkách“ je v Česku 164. Na 23 z nich zatím závory chybějí, třeba na trati mezi Opavou a Hradcem nad Moravicí.

Nepůjde o levnou akci – vyjde zhruba na čtvrt miliardy korun. „Částka odpovídá vybavení zbývajících přejezdů na silnicích první třídy o závory a správu zabezpečovacích zařízení,“ doplnil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Jen letos už správci železnice do obnovy přejezdů vložili 1,2 miliardy.

Závory jsou zpravidla vyrobené ze dřeva nebo z plastu. Přestože ty plastové působí na první pohled mohutně, lze je v případě uvíznutí na trati snadno prorazit.

Budování závor na Inkriminovaném přejezdu v Černožicích.

Kromě závor jako takových vybavují železničáři přejezdy dalšími prvky. Třeba na vytíženém přejezdu ve Velkém Březně na Ústecku, na trati Kolín – Děčín východ, blikají závory červenými LED diodami. U nově budovaných přejezdů by mělo být toto bezpečnostní osvětlení standardem.

Na přejezdu u Olomouce se srazil vlak s autem. Motorák táhl vůz s dvěma ženami ještě 150 metrů před sebou

Úmrtí i těžkých zranění na křížení železnic a silnic přibývá. Od ledna do konce listopadu tam při nehodách zahynulo 37 lidí a 93 utrpělo zranění. Obě čísla jsou výrazně vyšší než loni.

Instalace závor bude pokračovat i u přejezdů na komunikacích nižších tříd. Správci železnice je budou vybírat podle hrozícího nebezpečí v daném místě.

„Ne všude ale přejezdy musejí být. Chceme, aby se jejich počty snižovaly,“ popsal ministr Kremlík. SŽDC připravuje stavbu nadjezdů a podjezdů, které nahrazují vytipované přejezdy zejména na hlavních železničních tratích.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.