Lidovky.cz

Ekonomika

Otázky a odpovědi: Kde si koupit jízdenky a budou lepší vlaky? Přichází největší změna na české železnici


Vlak společnosti Arriva. | foto: ArrivaMAFRA

Premium
PRAHA - Poměr sil na českých kolejích se změní. Společnost Arriva platila na železnici za trpaslíka s pouhými dvěma linkami, od neděle však bude hrát mnohem výraznější roli. Od Českých drah (ČD) převezme část spojů z Prahy do Českých Budějovic. K tomu další tři rychlíkové linky a pět regionálních na Zlínsku a Liberecku. Za 60 nových či repasovaných vlaků utratila firma vlastněná Deutsche Bahn přes 700 milionů korun.

Expanze Arrivy ilustruje velkou proměnu české železnice, která začne 15. prosince s novými jízdními řády. Měnit se budou nejen dopravci, ale někdy i ceny. Třeba cesta rychlíkem z Prahy do Mladé Boleslavi s novým dopravcem vyjde podle aktuální nabídky na 60 korun místo současných 85 korun.

Autor:

ČD končí desetileté smlouvy na tratě, které si platí kraje. Regionální politici se u části rozhodli pro změnu a dali příležitost soukromníkům, kteří zpravidla nabídli nižší náklady. „Hlavním požadavkem byla moderní nízkopodlažní vozidla za co nejmenší cenu,“ shrnul mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla argumenty regionů.

Dosud ovládaly ČD 95 procent trhu v krajích, nyní to bude už jen 89 procent. Lidé si tak budou zvykat na to, že třeba v Ústeckém kraji usednou v řadě případů do jiných vlaků. Regiojet tam získal sedm tratí, jezdit bude v zelenožlutých repasovaných soupravách z Německa.

Pozadu se změnami nezůstaly ani ČD, které většinu smluv uhájily. I díky závazku, že do obnovy své flotily „nalijí“ osm miliard korun. Zavádějí také možnost platit kartou ve vlaku. „V novém grafikonu budeme vypravovat průměrně 6854 spojů denně a v drtivé většině bude tato platba možná,“ řekl šéf ČD Václav Nebeský. U novějších vlaků ČD budou, stejně jako u soukromníků, samozřejmostí wi-fi či nízkopodlažnost.

Mapa tratí s novými dopravci.

Také Leo Express má nové zakázky. Dosud si cestující tuto značku spojovali především s cestováním z Prahy do Ostravy a dále na Slovensko či do Polska. Od této neděle se dopravce podnikatele Leoše Novotného bude snažit nalákat nové cestující i do menších motorových vlaků, které si od něj objednal Pardubický kraj.

Bude s nimi jezdit dvě linky z Ústí nad Orlicí: do Hanušovic a Mlýnického Dvora, kde nahradí dosavadního dopravce České dráhy. „Nabídneme tam také spěšný vlak, který denně propojí tento region s Prahou. V pátek a o víkendu ho prodloužíme až do polské Vratislavi,“ popsal mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Tuto neděli se toho na české železnici změní opravdu hodně. LN se proto pokusily zodpovědět alespoň několik otázek, které si můžou zmatení cestující klást.

Kde se změní dopravci?

ČD přijdou o regionální tratě v Libereckém, Pardubickém, Zlínském a Ústeckém kraji. Nově si soukromníci od poloviny prosince ukrojí 11 procent z kilometrů, které si objednávají a následně proplácejí kraje.

„Slibujeme si od toho zkvalitnění regionální dopravy, zlepšení vozidlového parku a zvýšení atraktivity pro cestující,“ popsala důvody ke změně mluvčí Zlínského kraje Adéla Kousalová. Společnost Arriva tam převezme tři tratě, mimo jiné mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi. Celkem tam motorové vlaky tohoto dopravce ovládnou více než 38 procent objednaných kilometrů, což je největší podíl soukromé firmy ze všech krajů.

Ovšem ČD tam – stejně jako jinde – budou i nadále dominovat. Zůstane jim třeba linka mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm nebo Kroměříží a Zborovicemi.

Zajímavá je situace na Ústecku, kde se budou o koleje a zastávky dělit čtyři dopravci naráz. Kromě ČD tam vyjedou ještě německý Die Länderbahn, RegioJet či firma AŽD, která bude nově jezdit denně na takzvané Švestkové dráze mezi Mostem a Litoměřicemi. Trať si před několika lety od státu koupila a o víkendech na ní obnovila provoz.

Změna se týká také rychlíků, za jejichž provoz platí dopravcům ministerstvo dopravy. Smělé plány z minulých let na soutěže o klíčové linky sice zmizely v propadlišti dějin, ale nyní se pět tratí přece jen dostalo do rukou menších dopravců.

Patrně nejvýznamnější z nich je trasa mezi Brnem, Ostravou a Bohumínem. Denně jde o 34 spojení s odjezdem každou hodinu. Čtyři rychlíkové trasy získala Arriva, která spojí Prahu s Rakovníkem a jezdit bude i mezi metropolí a Českými Budějovicemi.

Kde si koupit jízdenky?

Cestující sice budou na řadě tras jezdit s jinými dopravci, ale jízdenky budou zpravidla k dostání na stejných místech jako doposud. Třeba Leo Express na Orlicku převezme tři pokladny od Českých drah – v Králíkách, Jablonném a Lichově. V případě, že v místě nástupu do vlaku pokladna nebude, může si pasažér koupit – stejně jako u jiných dopravců – lístek u průvodčího (v tomto případě u stevarda) bez přirážky.

Podobně bude postupovat také RegioJet, který nově získá sedm tras osobních vlaků v Ústeckém kraji. „Novou pokladnu zřídíme v Postoloprtech. Na ostatních nádražích budou lístky na naše vlaky k dostání ve stávajících pokladnách Českých drah,“ uvedl Aleš Ondrůj z RegioJetu.

Všichni dopravci včetně ČD nabídnou jízdenky také na internetu. Pokud jde o jízdenky na osobní vlaky, měly by být k mání i v e-shopech krajů.

Kolik bude jízdné stát?

Ceny by se neměly výrazně lišit od těch stávajících. A pokud ano, pak budou spíše nižší. „Například na trase Ústí nad Orlicí – Králíky bude cena u Leo Expressu 50 korun, u tarifu IREDO (tarif Pardubického kraje – pozn. red.) je to celkem 55 korun. Jde o to, že dopravci se musí zpravidla řídit předem danou cenovou politikou krajů, které mají dané ceny a tarif třeba propojují s autobusovými linkami.

Samostatnou kapitolou jsou v tomto ohledu ČD, pro něž se sice prodejní místa nezměnila, ale řada krajů si pod sebe stáhla toky peněz z jízdného. Dva kraje – Jihomoravský a Zlínský – se po podpisu nových smluv s Českými drahami dokonce rozhodly, že budou u osobních a spěšných vlaků na svém území vybírat jízdné podle svého tarifu.

To mimo jiné znamená, že jízdenky pro cestování v rámci kraje budou k dostání jen na nádražích na jeho území nebo v krajské internetové prodejně. Naštěstí pro cestujícího to neplatí u „mezikrajských“ jízdenek, když třeba někdo jede z Prahy do menšího města na jihu Moravy.

Takový lístek si může pořídit v e-shopu ČD či na pokladně v metropoli nebo kdekoli jinde. Jiné regiony, třeba Plzeňský či Liberecký, umožňují cestujícím vybrat si mezi tarifem dopravce a kraje.

U některých rychlíkových tratí s nově vybranými dopravci můžou lidé očekávat nižší ceny. Dopravci musí respektovat cenový strop v podobě výměru ministerstva financí, takže můžou hýbat cenami jen dolů od této hranice. Očekávat se dá takzvaný letenkový systém určovaný poptávkou.

„Méně obsazené spoje mohou mít cenu nižší, špičkové spoje při nákupu na poslední chvíli zase o trochu vyšší. Ale zatím máme v předprodeji pro všechny spoje na jedné trase jízdné stejné,“ říká ředitel vlakové sekce v Arrivě Jiří Nálevka. Třeba jízdu mezi Českými Budějovicemi a Pískem nyní nabízí firma za 50 korun, nynější cena u ČD je o pět korun vyšší.

Budou jezdit lepší vlaky?

Nástup RegioJetu Radima Jančury v roce 2011 na trasu Praha–Ostrava s hezkými vlaky, stevardy a palubním servisem donutil ČD přizpůsobit se nastavenému standardu. I státní dopravce nyní velmi dbá na rozvoj své flotily a krajům slíbil její obnovu za osm miliard korun, na nové nebo modernizované soupravy.

Rozhodně se nedá říct, že by soukromníci – ať už RegioJet, Leo Express, nebo Arriva – nyní vytahovali do boje s nějakou supermoderní vozovou jízdou. U krajských linek jde většinou o repasované soupravy ze zahraničí.

Na druhou stranu jsou čisté, pohodlné a samozřejmostí jsou zásuvky, wi-fi připojení k internetu a nízkopodlažnost. Podobný standard se snaží u nových vozů nabízet i ČD, u nichž je ale obnova vozového parku kvůli jeho objemu samozřejmě složitější.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.