Lidovky.cz

Ekonomika

Od ledna se stálý zákaz předjíždění pro kamiony rozšíří na 145 km dálnic, původně to bylo jen 29 kilometrů

Kamiony na hraničním přechodu v Břeclavi foto: Anna Vavríková, MAFRA

Aktualizováno
Praha - Od ledna příštího roku se rozšíří zákaz předjíždění pro kamiony nad 12 tun. Platit bude bez ohledu na situaci v provozu celkem na 145 kilometrech dálnic D1, D5, D8 a D11. Dosud se zákaz vztahoval jen na 29 kilometrů na D1 a D8. Informovalo o tom v pátek ministerstvo dopravy.
  11:56aktualizováno  17:40

Přes zimu navíc vedle toho platí dočasný zákaz na části dálnice D1 na Vysočině, který se vyhlašuje pouze při špatném počasí nebo hustém provozu. Dopravcům vybírání kritických úseků nevadí, uvítali by však raději proměnlivé zákazy.

Zákaz předjíždění pro kamiony se tak od Nového roku rozšíří o 116 kilometrů. Dosud byly zákazové značky na části dálnice D1 mezi Průhonicemi a Prahou a v tunelech Prackovice-Radejčín a Libouchec-Panenská na dálnici D8 a v klimkovickém tunelu na D1.

Zákaz jízdy kamionů v levém pruhu dálnic čekají úpravy, o konkrétní podobě se rozhodne v prosinci

Nově bude zákaz platit na dalších 11 úsecích. Na D1 budou značky na kilometrech 179,0-203,9 a 205,5-210,3 ve směru na Brno a na kilometrech 210,5-185,85 v opačném směru. Na D5 bude zákaz na kilometrech 0,0-11,5 a 14,8-22,5 ve směru na Plzeň a v opačném směru na kilometrech 14,8-9,0 a 6,0-0,0. Na severočeské D8 bude zákaz ve dvou úsecích, a to od nultého kilometru k devátému ve směru z Prahy, a v opačném směru od šestého kilometru k nultému. Další dva úseky budou ještě na královohradecké D11, a to od nultého do osmého kilometru v obou směrech.

Vedle těchto zákazů platí už od 1. prosince dočasný zákaz předjíždění pro kamiony na dalších 54 kilometrech D1 na Vysočině. Vynucuje se proměnnými elektronickými značkami a na rozdíl od zákazu na dalších úsecích se uplatňuje pouze při nepříznivých podmínkách v provozu. Dočasný zákaz se může uplatňovat pouze do konce února. O jeho zavedení rozhodují podle situace silničáři, případně dopravní policisté.

Dopravci proti vybírání kritických úseků, kde budou zavedeny zákazy, nejsou. „Je to samozřejmě lepší nápad než jakékoliv paušální zákazy,“ řekl ČTK mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. Zároveň však podotkl, že by v dnešní době bylo vhodnější uvažovat o přechodných zákazech, které nyní fungují na Vysočině. Dopravci také doufají, že ministerstvo časem fungování zákazů vyhodnotí a případně příjme vhodná opatření.

Kamiony nebudou smět předjíždět na dvou úsecích D1 na Vysočině. Zákaz bude platit od prosince do března

Poslanci v současnosti řeší i plošné zavedení zákazu předjíždění pro kamiony, s čímž počítá poslanecký návrh novely. Hospodářský výbor Sněmovny v minulém týdnu tento zákaz ovšem ke schválení nedoporučil. Podle většiny poslanců ve výboru stačí dosavadní možnosti zákazu, se kterými počítá aktuální podoba zákona. Zákaz je nyní možné stanovit lokálně dopravními značkami. Právě tuto možnost nyní ministerstvo využilo při rozšíření zákazu předjíždění. Úseky ministerstvo vybralo ve spolupráci s policií. Vedle toho ministerstvo řeší také případný zákaz vjezdu kamionů na některé silnice nižších tříd, což by mělo zamezit objíždění úseků, které budou od příštího roku patřit do mýtného systému. Ani tento návrh však výbor nepodpořil. Zda bude ministerstvo i tuto problematiku řešit prostřednictvím zákazových dopravních značek zatím není zřejmé.

O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích se mluví od konce loňského roku po kolapsu na modernizovaném úseku D1 na Vysočině.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.