Lidovky.cz

Umí strojvůdci česky? Proč vlak nevyjel kopec? Drážní inspektoři chystají rozsáhlou kontrolu

Ekonomika

  15:00
Premium
Praha - Na Liberecku vlak nevyjel kopec, jiný kvůli závadě ani nevyrazil z nádraží. Bulharští strojvůdci firmy Arriva měli velké potíže při komunikaci s výpravčími. Na patálie nových dopravců, kteří v prosinci od Českých drah přebrali část železničních tras, se podrobně podívají inspektoři Drážního úřadu.

Vlak společnosti Arriva. foto: Arriva

Do konce ledna přijdou na „návštěvu“ právě do Arrivy, která od krajů a státu získala nejvíc zakázek na dotované linky – ve středních Čechách, na Liberecku a na Zlínsku.

Arriva dostane pokutu za neplnění smlouvy na Liberecku. Řada vlaků má stále německé nápisy

„Půjde-li o přestupek týkající se odborné způsobilosti a kontroly strojvedoucích, může být výše pokuty pro dopravce až deset milionů korun,“ řekl LN ředitel kontrolorů Jiří Kolář. U prokazatelného ohrožení bezpečnosti může nastat až odebrání licence.

Autor:

Nejen Arrivu, ale třeba i Leo Express trápí zpoždění či problémy při prodeji jízdenek. Regionální politici už vyčíslují první pokuty.

Tratě s novými dopravci

Dlouho očekávaný start nových železničních dopravců na části tras ovlivnila relativně krátká doba na přípravu. Technické potíže nastaly třeba s narychlo sehnanými vlaky, i proto Arriva dočasně zařadila do provozu jednu historickou soupravu. Jiné vlaky netopily nebo přijely k peronu s velkým zpožděním.

Ačkoliv se situace po necelém měsíci provozu uklidňuje, už nyní je jasné, že noví dopravci dostanou od svých objednavatelů statisícové pokuty. Někteří krajští politici dokonce vyhrožují i výpovědí smluv, byť najít rychle náhradního dopravce by pro ně nebylo vůbec snadné.

Arrivě, Leo Expressu či RegioJetu svěřil stát od poloviny prosince pět rychlíkových linek a čtyři kraje řadu svých lokálních tras. Státním Českým drahám tito dopravci „sebrali“ celkem zhruba desetinu jízd.

Rozzlobení strojvůdci

Nejvíce „záporných bodů“ zatím nasbírala Arriva, dceřiná firma německého obra Deutsche Bahn, která získala nejvíce dotovaných tratí. Mimo jiné i čtyři rychlíky, třeba trasu z Prahy do podhorského Tanvaldu. Právě za jejími lidmi se na důkladnou kontrolu vypraví inspektoři z Drážního úřadu. Zajímat je bude třeba to, zda všichni její strojvůdci složili potřebné zkoušky nutné pro provoz na české železnici.

Už před Vánocemi si výpravčí stěžovali na komunikaci s jejími bulharskými zaměstnanci. Čtyři strojvůdci z této země totiž údajně využívali telefony svého domácího operátora, nebyli dostupní či se s nimi nešlo dorozumět. Vlaky řídí například na Liberecku. Stěžovala si na ně také Federace strojvůdců ČR.

„Takové spojení v žádném případě nemůže být garantem bezpečnosti provozu na železnici,“ povzdechl si její šéf Jaroslav Vondrovic. Federace se kvůli údajnému bezpečnostnímu riziku obrátila na zmíněný Drážní úřad. Jeho ředitel Jiří Kolář LN řekl, že jeho lidé kontrolu provedou do konce ledna. Bude je zajímat třeba to, zda firma jezdí se schválenými typy vlaků a neodbývá údržbu. Strojvůdci musí mít složené jazykové zkoušky. Pokud inspektoři zjistí problém, může to Arrivu zabolet.

„Záleží na typu pochybení. Bude-li se jednat o přestupek týkající se odborné způsobilosti a kontroly strojvedoucích, může být výše pokuty až deset milionů korun,“ popsal Kolář. A může být i hůř. „V případě prokazatelného ohrožení bezpečnosti ze strany dopravce můžeme ve správním řízení odejmout licenci na provozování drážní dopravy,“ dodal.

Varování dostal i Leo Express

Takové krajní řešení je ale spíše nepravděpodobné. Drtivou většinu pochybení tvořily „bezpečné“ prohřešky. Zpoždění v řádu desítek minut, nefunkční prodeje jízdenek nebo problém s načítáním krajských karet, s nimiž lidé cestují po regionu vlaky i autobusy. Pasažéři si občas museli ve vlacích Arrivy pořádně zapnout kabáty, protože nefungovalo topení. Tyto problémy postupně mizí.

„Dodržování jízdního řádu se nám daří zvyšovat. V prvním týdnu provozu bylo zhruba 68 procent, následně vzrostlo na 87 procent a nyní je na 95 procentech, což je srovnatelné s ostatními dopravci,“ popsal mluvčí Arrivy Jan Holub. A dodal, že u závažnějších problémů firma aktivně komunikuje s Drážním úřadem, kterému musí před výše zmíněnou kontrolou odeslat odpovědi na dotazy.

„Řešíme všechny podněty. Naši strojvedoucí mají potřebná oprávnění. Ti, kteří měli mít zkoušky z českého jazyka, mají potřebné znalosti na požadované úrovni,“ popsal Holub.

Stížnosti nepršely jen na Arrivu, úterní kontrola hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického (ČSSD) nedopadla nijak dobře ani pro Leo Express, který zajišťuje tři tamní linky, třeba mezi Ústím nad Orlicí a Mlýnickým Dvorem. Podle hetmana na nich nefungovalo wi-fi připojení, krajské karty Iredo a v některých vlacích nebyli průvodčí.

„Pokud do 16. ledna dopravce nesplní smluvní podmínky, upozorním ho na možnost výpovědi smlouvy,“ varoval Netolický.

Zástupci Leo Expressu nevidí situaci tak černě. Odbavování krajských karet podle nich až na výjimky funguje. Stejně tak slíbili zlepšení wi-fi.

Až na drobné výjimky začal bez obtíží jezdit dopravce Regiojet na vytížené rychlíkové trati Brno–Bohumín a na sedmi linkách v Ústeckém kraji. Část negativních ohlasů přišla kvůli zastaralejším interiérům vlaků, které však firma slíbila postupně upravovat.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.