Lidovky.cz

Ekonomika

Česká kamionová doprava klesla oproti loňsku o třetinu. Důvodem je zahraniční konkurence

Kamiony na hraničním přechodu v Břeclavi foto: Anna Vavríková, MAFRA

Praha - Tuzemská mezinárodní kamionová doprava vykázala za tři čtvrtletí roku 2019 meziroční pokles o 33 %. Výkony přitom klesají již čtvrtý rok v řadě. Důvodem je přebírání přeprav zahraniční konkurencí, v tiskové zprávě sdělilo sdružení Česmad Bohemia, jehož zástupci v úterý o situaci jednali s premiérem Andrejem Babišem (ANO).
  12:48

Podle sdružení se od vstupu do EU v roce 2004 do roku 2018 výkony českých silničních dopravců snížily o 45 % a objem nákladů klesl o 10,2 %. „Přitom ekonomika prosperuje a kamionů na našich silnicích přibývá, bohužel však jen těch zahraničních. Polovina českých dopravních firem, které své kvality potvrdily během třicetileté existence, se dnes pohybuje ve ztrátě. Jejich práci přebírá východní konkurence, která zde ovšem daně neplatí, a celá situace tak má i významné dopady na celý státní rozpočet,“ uvedl mluvčí sdružení Martin Felix.

Podle něho mnoha regionálním dopravcům a podnikatelům navíc od letošního ledna stouply náklady s rozšířením mýta na dalších 900 km silnic první třídy. „A není pro ně lehké toto zvýšení dostat do cen, „ uvedl Felix.

Zákaz předjíždění pro kamiony na dálnicích Sněmovna asi neschválí

Premiér Babiš podle prezidenta Česmadu Josefa Melzera vážnost situace chápe a má zájem na prosperitě českých dopravců. „Přislíbil nám podporu. Následovat bude naše jednání s ministryní financí Alenou Schillerovou (za ANO) v příštím týdnu. Zde navrhneme řešení směřující k narovnání podnikatelských podmínek našich dopravců se zahraniční konkurencí. Ta se týkají silniční daně, spotřební daně z nafty, mýtných sazeb, zákonných odvodů z mezd a slevového schématu u mýta,“ podotkl Melzer.

Dopravci podle dnešního sdělení doufají, že jednání budou konstruktivní, a situace nedojde tak daleko jako u jejich kolegů na Slovensku, kde dlouholeté neřešení problémů silniční dopravy vyhnalo dopravce do ulic.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.