Konec zakázky na „mozek“ a e-shop dálničních známek potvrdil ve středu LN vládní zmocněnec pro IT Vladimír Dzurilla.
„Bude to dohodou. Seděli jsme s dodavatelem, který projevil vůli, že nebude bránit rozvázání smluvního vztahu,“ uvedl s tím, že bude vypsaná otevřená soutěž. Firma Asseco získala zakázku v uzavřeném výběrovém řízení s nabídkou 401 milionů bez DPH za dodávku systému, e-shopu a čtyřletý servis.
Dohodu se zástupci státu později potvrdila v oficiálním prohlášení i samotná společnost, nejasnosti kolem zakázky se dotýkaly její reputace. Asseco nebude požadovat žádné odstupné.
Babiš: Mám znepokojivé informace
Kvůli vyhlášení otevřené soutěže na klíčovou zakázku se ovšem stát dostává do časové tísně. „Věřím, že i po zrušení původní zakázky stihneme start prodeje elektronických známek, který má začít 1. prosince tohoto roku,“ dodal Dzurilla.
Podivností kolem projektu nové podoby dálničních poplatků je stále hodně. I proto premiér ve středu potvrdil svůj záměr, který sdělil v úterý LN. Tedy přizvat k věci policii.
„Dostáváme stále víc a víc znepokojivých informací. Dnes můžu potvrdit, ze podám trestní oznámení, protože dostávám informace o propojení osob a je zapotřebí, aby to vyšetřila policie,“ uvedl o den později.
Babiš zvažuje trestní oznámení kvůli dálničním známkám. Právníci řeší, zda lze drahou smlouvu zrušit |
Zakázku na IT systém a e-shop elektronických dálničních známek, které mají začít fungovat od ledna 2021, dostala v rámci uzavřeného výběrového řízení firma Asseco Central Europe. A Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) s ní rovnou podepsal smlouvu, aniž by o tom informoval vládu.
„Není možné, aby si úředníci zrealizovali takovou zakázku a nikoho se nezeptali. I podle toho jak reagují první náměstek ministra dopravy a šéf SFDI, že odmítají převzít osobní zodpovědnost a rezignovat. Ve firmě by už byli na ulici. V tom je služební zákon nenormální. I proto to musí vyšetřit policie,“ dodal Babiš.
Pravidelné raporty pro Kremlíka
O místo kvůli tomu v pondělí přišel ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), kterého Babiš odvolal. Zakázku ve středu odpoledne probírala dozorčí rada SFDI složená z politiků z ANO, ČSSD, KSČM, ODS a SPD. Vyslechli si vysvětlování šéfa fondu Zbyňka Hořelici.
Na setkání zevrubně popsal přípravu zakázky, požadavky tajných služeb a pravidelné informování ministra dopravy Kremlíka. Ten měl dostávat zprávy od Hořelici každý měsíc.
„Bez ohledu na to, jak se teď premiér tváří a co říká, je po jednání dozorčí rady jasné, že minimálně jeho ministr Kremlík o všem celou dobu věděl,“ řekl LN člen dozorčí rady SFDI a někdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).