Lidovky.cz

Ekonomika

Jak zlevnil obří průšvih. Zakázka na elektronické dálniční známky vyjde výrazně laciněji


Dálnice D3 u Roudné na Táborsku | foto: Petr LundákMAFRA

Premium Původní zpráva
PRAHA - Už od roku 2012 platí řidiči v Česku za dálniční známku stále stejnou částku: 1500 korun za rok. Dražší nebude ani v prosinci, kdy si ji budou moci pořídit už jen ve virtuální podobě. Kromě benzinek a poboček České pošty bude k mání online. A zřejmě i ve zcela nových prodejnách u hranic.

„Uvažujeme o postavení kiosků. Byly by určené zejména pro cizince. Jejich rozmístění řešíme, ale hranice s dálnicemi jsou základ,“ popsal LN novou ideu vládní zmocněnec pro IT Vladimír Dzurilla. Právě zajištění prodejních míst bylo jedním ze zásadních problémů při chystání nového způsobu placení za dálnice.

Autor:

Miliardový svět známek

Státní fond dopravní infrastruktury, který měl celou zakázku pod palcem, počítal s tím, že jen za distribuci elektronických kuponů a pětiletou správu vydá 477 milionů korun. Významnou roli v této sumě hrály marže pro prostředníky. Šlo o největší ze sedmi připravovaných zakázek. Jejich celková hodnota včetně nákupu kontrolních kamer se dotýkala miliardy korun. Kvůli neprůhledným tendrům skončil v lednu ministr dopravy Vladimír Kremlík. Jeho nástupce Karel Havlíček (oba za ANO) tyto obchody zrušil.

Od té doby začal velmi svižný poklus směřující k tomu, aby stát dostál svému slibu a nový projekt spustil od příštího roku. Je nutné kvapem stvořit systém, který zjednodušeně řečeno zajistí platby i kontrolu, tedy prodej a kamery. To se musí stihnout do konce listopadu, aby mohl v prosinci – stejně jako každý rok – začít prodej.

LN proto zjišťovaly, v jakém stavu jsou přípravy strategického projektu. Už nyní je jasné, že stát nebude soutěžit sedm zakázek, s nimiž se počítalo původně. Lidé pod vedením výše zmíněného zmocněnce Dzurilly dávají dohromady takzvanou architekturu projektu – co musí elektronický systém obsahovat, aby správně fungoval. Tedy třeba platební bránu, databázi poznávacích značek nebo propojení na prodejní místa.

„Do konce března chceme mít vše připravené. Včera jsme například rozeslali dotazníky pro případné budoucí prodejce, tedy provozovatele čerpacích stanic nebo Českou poštu. Zjistíme mimo jiné to, zda chtějí mít provize z prodeje, případně jak vysoké,“  popsal Dzurilla.

Co si lze vzít zadarmo

Jeho lidé úzce spolupracují s podnikatelem Tomášem Vondráčkem, který v lednu nabídl státu, že v rámci speciální akce, takzvaného hackatonu, vytvoří pro stát zdarma pomyslný mozek systému. Šlo o přímou reakci na to, že původní zakázka – na IT systém a e-shop – vycházela na 400 milionů. Nyní podnikatel konzultuje se zástupci státu, co všechno si od něj mohou převzít. Kvůli funkčnosti nebo licenčním právům.

„Předali jsme zdrojové kódy k systému. Součástí byla například dokumentace k rozhraní, kam by se připojovaly jednotlivé e-shopy. Domluvili jsme se i na podpoře, protože se zdá, že nemalou část systému stát využije. Platí, že systém i podporu nabídneme zdarma,“ řekl LN Vondráček.

Na stole je i cenový strop pro to, kolik by systém (bez kamer a případných provizí prodejců) měl vyjít: 128 milionů korun. Z toho 40 milionů činí náklady na vývoj a 88 milionů je na čtyřletý provoz. U obou lze předpokládat dílčí zlevnění – třeba díky bezplatnému převzetí části systému vytvořeném při zmíněném hackatonu. Nyní se řeší, co je proveditelné.

Příklad: rozhraní pro prodejce do rukou státu předat lze, platební bránu kvůli licenčním právům nikoliv. Zvlášť bude nutné pořídit i utajenou část pro bezpečnostní služby – tu smí vytvořit jen několik firem v Česku s potřebnou prověrkou. I tak podnikatel Vondráček věří, že se odhadovanou cenu 128 milionů podaří ještě snížit. IT zmocněnec Dzurilla nechce ohledně případné slevy předbíhat.

„Až spočítáme, kolik to bude stát nás a kolik je, pak si řekneme, kolik jsme ušetřili,“ dodal s tím, že nejdůležitější je, aby systém fungoval správně a řidiči například neměli potíže při placení.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.