Lidovky.cz

Ekonomika

Strach z koronaviru kosí letecké spoje. Aerolinky čelí propadu jako z dob finanční krize

Boeing 737 v barvách aerolinek SmartWings. | foto: Letiště Praha

Premium Dnes v LN
Praha - Češi ztrácejí kvůli obavám z nákazy zájem o cestování a tvrdě to dopadá hlavně na letecké společnosti. Podobná situace panuje po celém světě.

K redukci počtu letů už přistoupily České aerolinie. „V posledních dnech zaznamenáváme výrazný pokles poptávky po cestování a nákupu letenek kvůli obavám z koronaviru,“ říká Vlaďka Dufková, mluvčí skupiny Smartwings, pod niž ČSA spadají.

Firma zatím o měsíc, z dubna na květen, odložila start letního spojení mezi Prahou a Dubrovníkem, u řady leteckých spojení pak snížila počet letů. Často také letadla nahrazuje menšími stroji. Podobně reagují i další společnosti.

Autor:

Padající poptávku potvrzují také prodejci letenek. „V posledních sedmi dnech v meziročním srovnání klesl zájem například o letenky na Bali o 60 procent, do Thajska o 60 procent, na Šrí Lanku o 30 procent,“ říká mluvčí skupiny Student Agency Alžběta Nečasová. Zájem o lety do italských měst klesl v průměru o 70 procent ještě předtím, než česká vláda přímé spoje na sever země zakázala.

Aerolinie proto snižují kapacitu a letové spojení z Prahy se minimálně dočasně zhoršuje. Cestujících ubývá do té míry, že nedává smysl snažit se nalákat nové, třeba nižšími cenami. Je zkrátka lepší let vůbec nevypravovat.

Britské aerolinky Flybe končí. Přispěl k tomu i pokles poptávky po cestování kvůli koronaviru

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) ve čtvrtek zveřejnilo odhad, že situace dopadá na celý obor a aerolinie mohou vlivem nižšího zájmu o cestování kvůli šířícímu se koronaviru přijít jen v osobní dopravě o 63 až 113 miliard dolarů, v přepočtu až o 2,6 bilionu korun. Jak rychle nastane oživení, není stále jasné.

Tak rozsáhlému propadu příjmů jako nyní odvětví čelilo naposledy v době globální finanční krize v roce 2009.

Cestující vystupují z letadla společnosti Ryanair, které přiletělo na letiště...
Nikdo z cestujících nevykazoval známky respiračních onemocnění.

Úbytek letů z pražských terminálů se zdaleka netýká jen destinací, kde je koronavirus rozšířen. Řada lidí cesty raději odkládá preventivně – a letadla se nedaří obsadit.

Meziroční růst poptávky v posledních dnech vykazují jen některá severská města, jako je Göteborg či Stockholm. Nebo také ruský Petrohrad. Tam ale na rozdíl od loňska nově nejsou potřeba víza, proto se ruku v ruce s častějším leteckým spojením zájem zvýšil.

Dopravci chtějí chránit řidiče před koronavirem. Dávají jim vitaminy či antibakteriální gely

Pro společnost Smartwings je koronavirus další velkou ranou v poslední době. Loni na ni tvrdě dopadly následky nařízeného uzemnění letounů Boeing 737 Max kvůli dvěma fatálním nehodám těchto strojů. Firma tak na loňskou letní sezonu neměla dostatek strojů a musela si je – samozřejmě za vyšší ceny – půjčovat.

Spolumajitel firmy Jiří Šimáně musel firmě půjčit stovky milionů korun, aby situaci ustála. Současná situace hospodaření firmy dál zhoršuje – tentokrát se ale nelze spoléhat na možné kompenzace. Zatímco na nákladech problémů s maxy se může podílet výrobce letadel, nižší poptávku po létání kvůli obavám z viru aeroliniím nikdo nenahradí.

Zlevnění se nekoná

Škrty Smartwings a ČSA se zatím týkají letového řadu zhruba do konce dubna. Ale zřejmě nejsou definitivní. „Situaci průběžně vyhodnocujeme,“ popisuje mluvčí Dufková.

Přílet pasažérů z postižené oblasti koronavirem na letiště v Brně.

Cestující z Itálie museli na letišti projít kontrolou.

ČSA již minulý týden preventivně zastavily spojení mezi Prahou a korejským Soulem. V pondělí pak v reakci na rozhodnutí Bezpečnostní rady státu pozastavily do 6. dubna spojení do italských měst Milán a Boloňa.

Kvůli koronaviru skončí lety z Koreje i severní Itálie. Spoje omezil i Regiojet

Úbytek cestujících i zákazy letů do virem zasažených oblastí, jako je sever Itálie, Čína nebo Korea, dopadají i na další aerolinie a spoje do Prahy. Lety zrušil a dále redukuje například Ryanair nebo společnost Wizz Air, a to stejně jako České aerolinie nejen z důvodu rozhodnutí Bezpečnostní rady státu, ale i kvůli úbytku cestujících. A podobně je tomu po celém světě. Například německá Lufthansa musela kvůli nízkému vytížení odstavit 150 letadel.

Situace však zatím nevede k tomu, že by šlo cestovat citelně levněji. Část dřívější kapacity z trhu zmizela i kvůli omezenému létání do Číny, odkud se dalo pokračovat do dalších destinací v jihovýchodní či východní Asii. Zájem o cestování klesl do té míry, že aerolinie let vůbec nevypraví, případně jej pošlou tam, kam se cestující létat nebojí.

„Zrušení letů do Číny přineslo posílení spojů do Severní Ameriky. Letecké společnosti využívají letadla, která byla určená na Čínu, a přesouvají je na lety do New Yorku, Los Angeles nebo Toronta,“ popisuje šéf portálu Letuška.cz Josef Trejbal. Právě do Severní Ameriky lze proto v posledních týdnech cestovat levněji, než bylo běžné.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.