Lidovky.cz

Do ‚vlaků duchů‘ už jen v roušce. Dopravci škrtají spoje, stojí i pendolina

Ekonomika

  15:00
PRAHA - Prořídlá kupé českých vlaků vypadají jako místo srazu bankovních lupičů. Cestující mají mít na obličejích roušky, šály nebo šátky. České dráhy to svým zákazníkům výrazně doporučují, Leo Express bez ochrany úst a nosu cestujícího na palubu ani nepustí.

Stevardka Regiojetu na Slovensku s rouškou. foto: Regiojet

Cestování po české železnici se v době epidemie koronaviru hodně proměnilo. Na kolejích ubylo komerčních vlaků – třeba těch, které jezdí mezi Prahou a Ostravou, mimo provoz jsou třeba oblíbená pendolina. Zvažuje se i nasazení „víkendového“ režimu pro spoje, které dotují kraje nebo ministerstvo dopravy.

Vláda zakázala osobní autobusovou i vlakovou dopravu do zahraničí. Částečně omezila i letecký provoz

Podle statistik ČD jezdí ve vlacích sotva pětina cestujících oproti normálnímu stavu. Ty zbylé žádá státní dopravce o ohleduplnost, protože průvodčí stále čekají na dodání roušek či respirátorů, které by je chránily před možnou nákazou. V depech už jejich kolegové začali šít, než dorazí zboží od dodavatelů.

„Zakrývání nosu a úst je krokem, který můžeme všichni udělat. Prosíme zákazníky o solidaritu a maximální ohleduplnost k sobě i ostatním, aby si ústa a nos chránili,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík. Prosí také cestující, aby se pokud možno odbavovali online a na pokladnách aby raději použili platební kartu.

„Pokud zákazník nastupuje v neobsazené stanici a jízdenku nemá, požádá ho průvodčí o nákup jízdenky online. Kontrola jízdních dokladů probíhá pouze vizuálně,“ dodal Joklík.

Jen s rouškou nebo šálou

Tvrdší postup vzhledem k ochraně cestujících zvolil konkurenční Leo Express, který jezdí mimo jiné na trase mezi Prahou a Ostravou. „Přepravíme je pouze v případě, že mají ústa a nos zakryté rouškou, respirátorem, šátkem, šálou či jiným obdobným způsobem. Během úterý všichni cestující toto omezení zatím respektovali,“ popsal mluvčí dopravce Emil Sedlařík.

Další soukromník na kolejích, Regiojet podnikatele Radima Jančury, v tuto chvíli o zavedení tohoto nařízení či doporučení vážně uvažuje. Už dříve firma snížila počet míst ve vozech tak, aby cestujícím garantovala více prostoru. Zjednoduše ěřečeno: u každého okénka sedí jeden cestující.

Oba menší dopravci museli kvůli zásadnímu úbytku pasažérů omezit spoje, které provozují na komerční riziko, tedy ty, na něž nedostávají žádné dotace.

„Mezi Prahou a Brnem jezdí šest párů spojů (místo deseti) a stejné je to na trase Praha – Ostrava. Taky šest párů spojů (místo 11). Naší prioritou je v této složité situaci zajištění provozu klíčové části spojů alespoň v době špičky, kdy musí být zachovány spoje pro nezbytné cesty zejména do zaměstnání a zpět,“ vylíčil Aleš Ondrůj z Regiojetu. Leo Express provozuje už jen pětinu plánovaných spojení.

Dopravci také vyjednávají s kraji a státem – který platí provoz rychlíků – zda neomezit také dotované linky, protože jezdí téměř prázdné.

U ČD se nabízí například možnost „víkendového“ režimu, kdy by vlaky jezdily v delších intervalech jako o sobotách, nedělích a svátcích. V některých regionech jedná státní dopravce také o redukci redukce nočních a víkendových spojů. S ministerstvem dopravy zároveň pak ČD řeší snížit počet vlaků tam, kde mají souběh expresů a rychlíků.

Menší soukromý dopravce Leo Express pak doufá, že se při středeční schůzce s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem (za ANO), která proběhne online, podaří vyjednat náhrady.

„Aktuální dopady na dopravce jsou v řádech stovek milionů korun. Jsme součástí strategické infrastruktury státu a věříme, že i z tohoto důvodu a také s ohledem na liberalizaci trhu, budou dopravci cíleně podpořeni,“ řekl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.