Lidovky.cz

Smartwings mohou dostat státní záruku až 900 milionů, musí ale udržet 2500 zaměstnanců a přejmenovat se na ČSA

Ekonomika

  15:33aktualizováno  16:09
Stát jedná s leteckou společností Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie koronaviru. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do aerolinek připraveni vložit 1,6 miliardy korun.

Boeing 737 MAX v barvách aerolinek SmartWings. foto: Travel Service

Po jednání s prezidentem Milošem Zemanem a jeho expertním týmem na zámku v Lánech to řekl ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

Smartwings v inzerátu v denících upozorňují na váhání české vlády poskytnout jim překlenovací úvěr

Firma bude podle Havlíčka potřebovat k tomu, aby ustála ztrátu kvůli koronaviru, částku mezi dvěma miliardami a 2,2 miliardy korun. „V tuto chvíli diskutujeme o výši záruky, která by byla mezi 500 miliony korun až 900 miliony korun,“ řekl ministr. Sám by preferoval záruku ve výši 800 milionů korun. Na podmínkách pro poskytnutí záruky je podle Havlíčka shoda s vlastníky, patří k nim i klíčová role státu ve věřitelském výboru firmy a zastavení vyplácení dividendy majitelům společnosti na deset let.

Nynější plán má podle Havlíčka podporu prezidenta Zemana, informoval o něm premiéra Andreje Babiše (ANO). „Není nic rozhodnuto,“ řekl ministr. Příští týden chce návrh představit ve Sněmovně na podvýboru pro dopravu. „Byl bych rád, abychom na to našli širší shodu, aby se to odpolitizovalo,“ doplnil. Jednání se podle něj vedou také s věřitelskými bankami.

Letadla společnosti Smartwings na pražském letišti.
Letadlo skupiny Smartwings.

O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Zástupci vlády včetně Babiše možnost podpory připustili, podle nich jde o strategický podnik. Pomoc naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), k jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům. 

Možnost podpory kritizují také někteří zástupci opozice. „Proč by český stát měl zachraňovat firmu, která je z půlky v zahraničních rukou a některé firmy druhého majitele sídlí v daňových rájích,“ řekl v sobotu České televizi místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Mikuláš Ferjenčík (Piráti).

Havlíček v sobotu poukázal na to, že svoje aerolinky po koronavirové krizi podpořily také další evropské země. „Udrželi bychom vztah s českými cestovními kancelářemi, které požadují vysloveně, aby ČSA byla jakožto značka, ale hlavně jakožto dopravce udržen,“ řekl ministr. Zachování ČSA by podle něj také udrželo provoz na lokálních letištích, jmenoval Brno a Ostravu.

Nejhorší rok v dějinách letecké dopravy. Prognózy předpovídají ztráty v hodnotě téměř dvou bilionů korun

„Udrželi bychom vztah s českými dodavateli, subdodavateli, zejména v oblasti Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun. V pátek nechala v několika českých denících zveřejnit inzerát, kterým upozorňovala na to, že na rozdíl od desítek jiných leteckých společností pomoc od státu nedostala.servisu,“ dodal Havlíček. 

Média nedávno poukázala na to, že poloviční fond v leteckých opravnách Avia Prime, kde Smartwings opravují své stroje, v roce 2017 koupil fond Hartenberg ze svěřenského fondu premiéra Babiše.

Výběr informací o letecké společnosti Smartwings, která řeší problémy vzniklé koronavirovou krizí a téměř úplným přerušením leteckého provozu

  • Smartwings je největší českou leteckou společností. Provozuje pravidelné linky, charterové lety a privátní lety kategorie business jet. Kromě Česka působí také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Německu, kde má své dceřiné společnosti. Pravidelná letecká spojení Smartwings před koronavirovou krizí nabízel do více než 100 destinací nejen po Evropě, první pravidelnou linku po přerušení provozu obnovil od 10. června do chorvatského Splitu. Většinu letů operuje ve spolupráci s Českými aeroliniemi (ČSA), které jsou součástí Smartwings Group.
  • Současná Smartwings, a. s. byla do obchodního rejstříku zapsána v dubnu 1998 jako Travel Service, a. s. Na Smartwings byla přejmenována v prosinci 2018.
  • Do prosince 2018 společnost paralelně provozovala dvě obchodní značky, tedy Travel Service a Smartwings. Zatímco Smartwings byla obchodní značka provozující primárně pravidelné linky, Travel Service byla zaměřena na charterové lety.
  • Smartwings (Travel Service) postupně vytlačil ČSA z pozice jedničky na českém leteckém trhu a nakonec je i ovládl (drží 97,7 procenta akcií).
  • Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř 50 procent v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Podíl ve Smartwings mají i společnost Canaria Travel a architekt Roman Vik.
  • Smarwings provozuje letouny Boeing 737 a Cessna, ČSA letouny Airbus, ATR a Boeing.
  • Smartwings podle mluvčí Vladimíry Dufkové podruhé během jednoho roku musí čelit bezprecedentním a mimořádným okolnostem, které nemohla ovlivnit. Krom pandemie koronaviru Smartwings od loňského března nemůže provozovat nové letouny Boeing 737 MAX 8 kvůli globálnímu pozastavení jejich provozu. Ve flotile jich má sedm a dalších 15 měla společnost obdržet do letošního ledna. Škoda, kterou kvůli tomu společnost zatím utrpěla, přesáhla dvě miliardy korun a o způsobu její úhrady průběžně jedná s Boeingem.
  • Skupina Smartwings, tedy dopravci Smartwings a ČSA, loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Firma podle mluvčí přes všechny potíže se zákazem létání Boeingů MAX loni dosáhla konsolidovaného provozního zisku zhruba 470 milionů korun.
  • Vláda se v současnosti zabývá možnou pomocí Smartwings, která řeší problémy vzniklé koronavirovou krizi a téměř úplným přerušením leteckého provozu. Jednou z diskutovaných možností je i kapitálový vstup do firmy. Ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) k tomu uvedl, že stát považuje firmu za natolik důležitou, že je potřeba její situaci řešit na různých úrovních.
  • Ministr Havlíček 16. května v České televizi (ČT) řekl, že by stát mohl koupit dominantní, až stoprocentní podíl ve skupině Smartwings. Vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by podle Havlíčka musel být za částku blížící se nule, záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun. Havlíček později ČTK řekl, že kapitálový vstup státu je až poslední variantou, poskytnutí pomoci prostřednictvím záruky či úvěru by mělo mít přednost.
  • Podle Havlíčka stát o pomoci letecké společnosti uvažuje proto, že firma má strategický význam pro státní i další letiště. Opozice návrhy na státní pomoc Smartwings kritizovala. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula uvedl, že Smartwings strategickou firmou rozhodně není.
  • Skupina Smartwings 18. května prohlásila, že nemá zájem o majetkový vstup státu do firmy. Žádá stát o úvěr, nebo garanci za úvěr u komerční banky. Podle firmy je totiž v současné krizi problém získat nové půjčky na bankovním trhu.
  • Ombudsman Smartwings Group Vojtěch Lažanský 22. května řekl, že podle analýzy by krach celé skupiny přinesl ohrožení až 60.000 pracovních míst a zánik leteckých studijních oborů v Česku. Ve Smartwings pracuje asi 2500 lidí. Lažanský v analýze vychází ze slov hlavního ekonoma Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) Briana Pearce, podle kterého při ztrátě jednoho pracovního místa u letecké společnosti zmizí dalších 24 míst v navazujících odvětvích.
  • Spolumajitel a předseda představenstva společnosti Šimáně v Mladé Frontě Dnes 4. června uvedl, že firma potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun. Bez pomoci státu podle něj firma skončí. Valná hromada Smartwings se tentýž den dohodla na tom, že do financování záchrany společnosti se v případě dohody se státem zapojí všichni akcionáři firmy.
  • Sever Lidovky 5. června napsal, že Smartwings požádá stát o půjčku ve výši 900 milionů korun, další zhruba miliardu korun by do firmy měli vložit její akcionáři. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) k tomu uvedla, že nezaznamenala, že by se nyní o nějaké konkrétní podpoře jednalo.
  • Ministryně Schillerová v pátek reagovala na inzerát, ve kterém společnost uvádí, že pomoc od státu dostaly desítky leteckých společností, a ona nikoliv. Prohlásila, že ke Smartwings není možné přistupovat jinak než k ostatním firmám.
  • Ministr Havlíček v sobotu po jednání s prezidentem Milošem Zemanem uvedl, že stát jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za její úvěry. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do aerolinek připraveni vložit 1,6 miliardy korun.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.