Lidovky.cz

Ekonomika

Nizozemská vláda podpoří KLM úvěrovým balíkem za 3,4 miliardy eur

Air France-KLM foto: wikipedia.org

Haag - Nizozemská vláda se dohodla s vládou v Paříži, že na záchranu letecké skupiny Air France-KLM přispěje úvěrovým balíkem za 3,4 miliardy eur (přes 90 miliard Kč). Oznámil to v pátek nizozemský ministr financí Wopke Hoekstra. Jednu miliardu eur nizozemské součásti KLM půjčí stát, který bude zároveň ručit za 2,4 miliardy eur bankovních úvěrů. Firma se potýká s dopady pandemie způsobené koronavirem.
  9:51aktualizováno  14:28

Francie oznámila úvěrový balík sedm miliard eur francouzské divizi Air France v dubnu. Evropská komise pomoc Paříže schválila na začátku května a stejně tak bude muset dát zelenou i podpoře nizozemské vlády.

Lufthansa je zachráněna. Díky státní pomoci za 241 miliard korun se vyhne bankrotu

„Vyzýváme Evropskou komisi, aby zablokovala tento dotační doping KLM, který ještě více sníží konkurenci a spotřebitelům výběr na nizozemském a francouzském trhu,“ uvedl v prohlášení šéf Ryanairu Michael O’Leary. Irský podnik ve čtvrtek oznámil, že ze stejného důvodu právně napadne rozhodnutí EK povolit miliardovou státní pomoc německé letecké společnosti Lufthansa.

„Tento balík je nezbytný k tomu, aby KLM a Air France mohly nadále plnit důležitou roli, kterou plní v naší ekonomice,“ konstatoval Hoekstra na tiskové konferenci v Haagu. „V minulých týdnech jsme se snažili ty útrapy rozložit co nejspravedlivěji,“ dodal.

Pilotům bude mzda zkrácena až o pětinu a celá KLM sníží náklady o 15 %. O propouštění nizozemský ministr financí neinformoval. Řekl ale, že záchrana se bez škrtů pracovních míst neobejde. Pro nizozemskou divizi skupiny pracuje zhruba 30 000 lidí.

Podle zdrojů agentury Reuters chce francouzská divize Air France dosáhnout toho, aby 8300 zaměstnanců odešlo dohodou.

Ryanair napadne rozhodnutí EK povolit miliardovou pomoc Lufthanse. Chtějí vytlačit konkurenci, míní irské aerolinky

Nizozemský parlament žádá po KLM výměnou za podporu z veřejných peněz mimo jiné méně nočních letů a snížení emisí oxidu uhličitého do roku 2030 o polovinu. Na to, že se finance použijí výhradně v nizozemské divizi, bude dohlížet zástupce státu. Podle agentury Reuters nebude KLM vyplácet dividendy, dokud úvěry nesplatí.

Mezi francouzskou a nizozemskou vládou panuje napětí ohledně vedení a strategie skupiny, která vznikla v roce 2004 fúzí dvou národních aerolinek. Loni v březnu Nizozemsko překvapilo nákupem akcií podniku, čímž vyrovnalo 14procentní podíl Francie. Hoekstra tehdy řekl, že záměrem bylo mít alespoň takový vliv, jaký má francouzská vláda, aby se Nizozemci mohli podílet na důležitých rozhodnutích.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.