Lidovky.cz

Ekonomika

Výroba ikonického letounu 747 po padesáti letech končí. Boeing potvrdil zvěsti

Modely Boeingu 747 (vlevo) a 777. foto: Reuters

Chicago - Americký výrobce letadel Boeing ve středu potvrdil, že do dvou let ukončí výrobu svého obřího letounu 747. Ikonický letoun „s hrbem“ býval svého času největším letadlem pro přepravu osob na světě a svůj úplně první let uskutečnil v roce 1969. Komerční lety zahájil o rok později.
  16:16

Generální ředitel Dave Calhoun ve středu řekl zaměstnancům, že výroba letadla skončí v roce 2022. O ukončení výroby v roce 2022 se již mluví delší dobu, ve středu poprvé však firma informaci oficiálně potvrdila, uvedla agentura Reuters.

Americký konstruktér Joe Sutter, „otec“ dopravního letadla Boeing 747.
Americký konstruktér Joe Sutter, „otec“ dopravního letadla Boeing 747.

Během půl století se vyrobilo přes 1550 těchto letadel, v posledních letech ale o tento typ letadla zájem pomalu upadal - i v důsledku příchodu Airbusu A380, kterému od podzimu 2007 patří pozice největšího dopravního letounu k přepravě cestujících. Loni v únoru však Airbus oznámil, že ukončí výrobu A380 v roce 2021.

Obchodní ‚válka o nebe‘. Zatímco Boeing počítá rány a sází na problémový stroj, Airbus buduje náskok

Během let prošel Boeing 747 řadou vylepšení, první varianta se jmenovala 747-100 a přes verze 200 a 300 vedla cesta ke „čtyřstovce“, která byla zařazena do provozu koncem 80. let. Nejnověji se v roce 2010 představila verze 747-8.

Globální pandemie nemoci covid-19 způsobila prudký pokles poptávky po letecké přepravě. Mnoho aerolinek se proto rozhodlo přestat létat s těmito stroji.

Legendární Jumbo Jety létají přes 50 let

  • Vývoj letounu pro dopravu velkého množství cestujících nebo nákladu byl zahájen na jaře 1963. Letadlo Boeing 747, na dlouho největší dopravní letadlo na světě, bylo slavnostně představeno v září 1968, do vzduchu se poprvé vzneslo 9. února 1969 na letišti Pain Field nedaleko Seattlu na severovýchodě USA. Do služby se nový čtyřmotorový letoun dostal začátkem roku 1970, aerolinky Pan Am jej poprvé nasadily 22. ledna 1970 na lince z New Yorku do Londýna.
  • Zpočátku to přitom s budoucností letadla, kterému se začalo říkat Jumbo Jet a který proslul svým typickým "hrbem" v přední části trupu, nevypadalo moc slavně. V době jeho vzniku se totiž věřilo, že budoucnost letecké přepravy bude v nadzvukové rychlosti. Technické potíže s vývojem nadzvukových letounů i ropný šok ale udělaly snílkům čáru přes rozpočet a nakonec to byl Boeing, kdo mohl slavit.
  • První let Boeingu byl o den posunut kvůli problémům s přehříváním motorů a potíže s pohonnými jednotkami nakonec Jumbo Jet provázely celý první rok. Továrna se kvůli tomu i počínající recesi dokonce dostala do problémů, v druhé půli 70. let ale přišlo oživení a Boeing 747 konečně mohl naplno ukázat, v čem je jeho síla.
  • Během půl století se vyrobilo téměř 1560 "sedmčtyřisedmiček", v posledních letech o typ ale zájem pomalu upadal - i v důsledku příchodu Airbusu A380, kterému od podzimu 2007 patří pozice největšího dopravního letounu pro přepravu cestujících. I výroba Airbusu A380 ale příští rok skončí. Letos výrobce letadel tvrdě zasáhla koronavirová krize, která vedla k prudkému omezení letecké dopravy. Mnoho aerolinek se proto rozhodlo přestat létat s obřími stroji a dává přednost menším letounům.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.