Lidovky.cz

Ekonomika

Boeing to s nejdelším letounem světa nevzdává. Teď není poptávka, ale po krizi najde využití, míní expert

Nový stroj poprvé ve vzduchu. Boeing 777X vzlétá v Seattlu ke svému zkušebnímu letu. foto: ČTK/AP

SEATTLE - Úpadek v letectví v důsledku koronavirové krize je skoro hmatatelný. Po problémech s letadly Boeing 737 MAX uštědřila už tak zraněnému výrobci letecké techniky další ránu pandemie koronaviru. Navzdory zanedbatelným zakázkám se ale americký výrobce nevzdává. Energii, čas i nemalé peníze investuje nového Boeingu 777X – nejdelšího letadla světa.
  5:00

Na velikost se už v leteckém průmyslu nějakou dobu nesází. Během krizových měsíců se navíc nejedna aerolinka uchýlila k vyřazení nákladných, dnes už ikonických strojů se dvěma motory na každém křídle. Z nebes zmizí legendární Boeing 747 Jumbo Jet, který co do velikosti dopravních letounů dlouhá léta držel prvenství. Na zemi sedí i většina Airbusů A380, jež někdejší „královnu nebes“ vystřídaly. Prudký pokles poptávky nutí letecké dopravce myslet hospodárně.

„Společnosti, které mají tu možnost, v důsledku krize nahrazují velké letouny menšími a úspornějšími. Poptávka po létání je teď hodně slabá,“ potvrdil pro Lidovky.cz obchodní ředitel společnosti Czech Aviation Training Centre Ladislav Slípka. Produkce obou jak technologicky, tak ekonomicky zastaralých obrů bude navíc zanedlouho zcela ukončena. Z rukávu proto Boeing tasí „pokoronavirové eso“.

Modely Boeingu 747 (vlevo) a 777.
Včerejší pokus Boeingu 777X o vzlétnutí z Washingtonu byl přerušen kvůli...

Boeing 777X se stane největším komerčním letadlem schopným efektivně nahradit tato letadla na dálkových a frekventovaných linkách, potvrdil Slípka. 

„Odhaduje se, že bude až o 25 procent úspornější než Boeing 747 v nákladech na sedačku,“ řekl. Do kabiny přitom bude moci usednout více než 400 cestujících, jimž moderní verze „trojité sedmičky“ nabídne širší kabinu i větší okénka. „I když teď po větších letadlech není poptávka, po krizi tohle letadlo najde využití,“ ujišťuje Slípka.

Skládací křídla pro snadné pojíždění

Podle něj je nový nejdelší letoun předurčen především pro vysoce poptávané tratě, například mezi Londýnem a New Yorkem či z Dubaje do zbytku světa. „To je momentálně jeho slabina, poptávka po dálkových letech se kvůli covidkrizi velmi snížila a 777X má velkou konkurenci v již provozovaných letounech A350 a B787 Dreamliner,“ říká Slípka.

Se svou délkou necelých 77 metrů ale Boeing 777X v osobní letecké dopravě nemá konkurenci. K výhodnosti provozu přispívají především dva motory, které se se svou velikostí také zařadily na první příčku. Kromě nich k úspornosti kolosu přispívá lepší aerodynamika a použití lehkých a odolných materiálů.

Letadlo má navíc skládací konce křídel, které mu umožní přistát i na menších letištích a usnadnit pohyb po pojížděcích drahách. Celkové rozpětí rozložených křídel totiž dosahuje téměř 73 metrů, čímž se Boeing 777X zasluhuje o další prvenství.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích, kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Aerolinky si u výrobce objednaly zatím 344 kusů. Firma zvažuje ještě mohutnější verzi 777-10.

Boeing s přípravou letounu nelení. Do testovacího provozu se v srpnu zařadil již třetí hotový stroj s označením VH003. Zatímco první dva mají získat Emirates, třetí bude po úspěšné certifikaci létat v barvách Lufthansy.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.