Ta 12 kilometrů dlouhá silnice je klíčová. Umožní desítkám tisíc řidičů denně pohodlně objet Prahu, aniž by do ní museli sjet a absolvovat třeba zácpy na Jižní spojce nebo Barrandovském mostě. Důležitá je třeba pro ty, kteří jedou od Hradce Králové směr Plzeň a Německo. Jihovýchodní část okruhu uleví od dopravy i řadě Pražanů.
Praha letos zahájí geologický průzkum pro dostavbu okruhu, úsek bude měřit 10,3 kilometru |
Na konci července tato stavba nacházející se mezi Běchovicemi (sjezd z hradecké D11) a Modleticemi (sjezd z brněnské D1) dostala velmi důležité územní rozhodnutí, tedy razítko umožňující zasadit dálnici do krajiny. Do pondělní půlnoci pak běží možnost odeslat odvolání – do schránky městské části Praha 22, jejíž úředníci ono klíčové razítko vydali.
„K tomuto okamžiku evidujeme 25 odvolání,“ řekla před pondělním polednem serveru Lidovky.cz Pavla Vinklářová z odboru výstavby Prahy 22. Předpoklad je, že jichu bude více. S pondělním razítkem můžou dorazit i několik dnů po lhůtě.Odvolání jako taková pak podstoupí o úřední stupínek výš - na odbor stavebního řádu pražského magistrátu. A ten o argumentech rozhodne.
Dokončení stavby? Snad za 6 let
„Vyřízení může trval šest až 12 měsíců. Když budu realista a nedojde ke komplikacím, pravomocné územní rozhodnutí budeme mít příští rok v létě,“ odhadl pro LN Radek Mátl, šéf Ředitelství silnic a dálnic, které výstavbu vnějšího okruhu Prahy zajišťuje.
Pak bude následovat výkup pozemků a žádost o stavební povolení. Podle Mátla se začne jihovýchodní část okruhu mezi D1 a D11 stavět nejdříve v polovině roku 2022. Dokončení je pak podle něj reálné do čtyř let.
Městské části ze severu Prahy proti pokračování okruhu ve svém okolí dlouhodobě protestují a prosazují variantu, že by se trasa okruh měla posunout dále do středních Čech. To by však přípravu nedokončených částí silničního prstence kolem metropole vrátilo v podstatě na začátek a výstavbu posunulo o desítky let.
O prodej dálničních e-známek stojí Škodovka i Alza. Jde jim o marketing, marže se nedočkají |
Postavení jihovýchodní části okruhu, o níž je řeč aktuálně, by mohla toto blokování ztížit, protože pak by se z ní logicky napojovala trasa dále na sever. I o její posunutí dále od Prahy některé radnice usilují.
„Takové řešení by nikomu nepomohlo. Troufám si tvrdit, že v takovém případě tu okruh do 20 let nebude. Přitom jsme splnili všechny hlukové limity a stavbu zahloubili více, než jsou požadované normy,“ řekl Mátl.