Lidovky.cz

Virus uštědřil státním vlakům těžkou ránu. České dráhy už prodělaly 2 miliardy

Ekonomika

  10:04
PRAHA - Přestože se lidé začali do vlaků v posledních měsících vracet, ani zdaleka se je nepodařilo naplnit jako v době před nástupem koronaviru. České dráhy to pocítily v ekonomickém vysvědčení za prvních šest měsíců roku. Prodělaly bezmála dvě miliardy. A jejich nákladní dcera ČD Cargo už plánuje úsporná opatření včetně propouštění více než 200 lidí.

Vlak Českých drah RegioPanter na trati mezi Studénkou a Mošnovem. foto: ČTK

Začíná se naplňovat černá předpověď z jarních měsíců. V kancelářích Českých drah si spočítali, že ztráta na konci roku může dosáhnout až 3 miliard. Důvod je jasný: lidí nasedlo do vlaků podstatně méně, než je běžné. A přeshraniční spoje jezdí o poznání prázdnější než v minulosti.

‚Superjízdenka‘ pro vlaky všech dopravců bude on-line. Objeví se i v e-shopech a aplikacích

Počty cestujících se v porovnání se stejným obdobím v loňském roce propadly o třetinu. Celkem vlaky s logem ČD odvezly 59,8 milionu pasažérů.

Co se týče ekonomických čísel: ztráta osobní i nákladní dopravy činí 1,98 miliardy. Srovnání s loňským prvním pololetím je hodně výrazné, protože tehdy se ČD opravdu dařilo plnit vlaky lidmi i nákladem a tedy i výrazně kasírovat tržby. Za první pololetí roku 2019 vydělal státní dopravce 441 milionů a i celý kalendářní rok zakončil s výrazným ziskem. A v zisku byl i provoz osobních vlaků, což v předešlých letech nebylo obvyklé.

Ta doba je ale pryč.

„Po zavedení opatření proti šíření nemoci poklesl počet cestujících oproti běžnému stavu o více než 90 procent. Vzhledem k potřebě udržet dostatečnou kapacitu a frekvenci přepravy s cílem minimalizovat dopady na ekonomiku státu a zdraví populace, nebylo možné výrazněji snížit náklady. Tržby se však propadly na minimum,“uvedl šéf ČD Václav Nebeský.

Jinými slovy: náklady na energie či personál zůstaly skoro stejné, tržby však byly minimální.

Největší díl na ztrátě za první půl rok mají osobní vlaky - celkem minus 1,92 miliardy. Prodělala ale i nákladní doprava, která se potýká s výrazně menší poptávkou po převozu zboží. Její ztráta činí 44 milionů. Dlouhé roky to byly právě spoje ČD Cargo, které celé skupině České dráhy zajišťovaly kladný hospodářský výsledek, bývaly řádově ve stamilionových ziscích.

I v nákladní dopravě se ale situace hodně změnila. Už loni začala krize v ocelářství a obecně v těžkém průmyslu. Elektrárny také kvůli omezenějšímu provozu podniků vyrábí méně elektřiny, a tím pádem ČD Cargo přepravuje méně uhlí. Na půl plynu jedou i automobilky, tudíž je k vidění méně vlaků s vagony plnými nových aut.

Firma proto musí šetřit. Začala se více soustředit na opravárenství vlastními silami, krátí zbytečné náklady. „V obchodní činnosti se soustředíme i na zahraniční trhy. Důležité je, že nepřicházíme o tuzemské klienty, kteří se postupně nadechují k vyšším výkonům,“ řekl pro Lidovky.cz výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth s tím, že firma chce příští rok dosáhnout vyrovnaného hospodářského výsledku.

Úspory má přinést i redukce počtu zaměstnanců, kterých je nyní necelých sedm tisíc. „Do konce roku opustí firmu více než 200 zaměstnanců, převážně z administrativních pozic,“ dodal Tóth.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.