Na dotaz to uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Ministerstvo připravuje také podporu pro zájezdové dopravce.
Největší část kompenzací dostanou České dráhy, část obdrží i Arriva, RegioJet a GW Train Regio. Ostatní dopravci státem objednávané linky neprovozují.
České dráhy vyhrály nad RegioJetem. Nemusejí vracet Správě železnic 7 miliard |
„Náklady na námi objednávanou činnost nebyly vedle kompenzace kryty sníženými tržbami, rozhodli jsme proto o pomoci, která má vzniklé propady sanovat,“ uvedl mluvčí.
Ministerstvo bude při rozdělování peněz vycházet z vyčíslení důsledků krizového stavu od všech čtyř dopravců. „Vyčíslení obsahuje přehled, kolik bylo odjeto výkonů, kolik se ušetřilo nákladů, jaké byly skutečné výnosy,“ popsal Jemelka. O možné stamilionové podpoře dopravců už dříve hovořil i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Jemelka nyní upřesnil, že celková hodnota podpory překoná 400 milionů korun.
Resort kvůli tomu nyní připravuje dodatky ke smlouvám s dopravci. Peníze bude stát dopravcům poskytovat v rámci pravidelných kompenzací pro daný měsíc. Peníze by měly kompenzovat výpadky tržeb z období nouzového stavu, tedy za celkem 67 dní.
Důsledek pandemie: Rekordní čínský vývoz do Evropy po železnici |
Výsledná podoba kompenzací se ovšem nelíbí některým dopravcům, kterým se podpora vyhne. Mezi ně patří například Leo Express, podle kterého by se státní podpora měla týkat všech železničních dopravců a poskytovaných služeb bez rozdílu, protože i je postihla krize. K témuž vyzval i evropská aliance ALLRAIL, sdružující osobní železniční dopravce a prodejce jízdenek. Ministerstvo však oponuje, že u komerční dopravy šlo o rozhodnutí samotných dopravců, zda budou dál jezdit nebo ne. Mluvčí navíc připomněl možnost firem čerpat podpůrné programy COVID a Antivirus.
Vedle podpory železničních dopravců ministerstvo připravuje i program pro zájezdové dopravce, tzv. sedačkovné. Jeho přesné podmínky a rozpočet ovšem úřad zatím nepředstavil. Podpora by měla být vypočítávána na sedačku v autobusu.