Lidovky.cz

Ekonomika

Cestující v křídlech i vzdušný automobil. Covid přináší revoluci v létání, velkým strojům zvoní hrana


Japonci otestovali první létající auto. S pilotem se udrželo ve vzduchu čtyři minuty. | foto: SkyDrive

Premium Původní zpráva
PRAHA - Světové pandemii se podařilo srazit letecký provoz doslova na kolena. Poptávka po létání je minimální a velkým nákladným letadlům už odzvonilo. Efektivita bude pro přeživší aerolinky zásadní. Krize proto do vzdušné přepravy vnáší revoluční technologie. Skončí létání tak, jak ho známe?

Flotily aerolinek po celém světě stojí a o práci přichází desetitisíce lidí. „Poptávka po létání je hodně slabá. Společnosti, které mají tu možnost, v důsledku krize nahrazují velké letouny menšími a úspornějšími,“ potvrdil pro Lidovky.cz obchodní ředitel společnosti Czech Aviation Training Centre Ladislav Slípka. A to se dotýká i výrobců letadel. 

Minimální náklady na provoz budou pro dopravce po krizi zásadní. I proto technologické giganty nelení a ve stínu koronaviru pokračují ve futuristických projektech.

Vodíkový pohon i kabina v křídlech

Například francouzský Airbus minulou středu vypustil z montážní linky v Toulouse poslední stroj A380. I když plánoval definitivně upustit od jeho výroby až příští rok, pandemie plány uspíšila. Místo toho ale vytáhl nové eso – jako první na světě chce sestrojit osobní letadlo na vodíkový pohon, a to už během deseti let.

Airbus se rozhoduje mezi třemi různými koncepty konečné podoby letadla.

Podle šéfa podniku Guillauma Fauryho je ve hře několik konceptů. Zvažuje se proudové letadlo pro cestující s až dvěma sty sedadly s doletem přibližně tři a půl tisíce kilometrů či menší vrtulové letadlo s přibližně sto sedadly.

Nápad se zamlouvá i francouzskému ministru financí Brunu Le Maireovi, jenž oznámil, že země hodlá do vodíkových technologií dlouhodobě investovat sedm miliard eur (190 miliard korun). „Francie – země inovací!“ okomentoval na Twitteru oznámení Airbusu francouzský prezident Macron. Zavedení do provozu se předpokládá mezi lety 2040 a 2050.

Letové vlastnosti zmenšeného modelu „létajícího véčka“ splnily očekávání.

A z Francie nemusíme daleko za dalším strojem budoucnosti. Takzvané létající véčko poprvé otestoval nizozemský národní dopravce KLM ve spolupráci s technickou univerzitou v Delftu. Do vzduchu se podíval zatím jeho zmenšený model, avšak letové vlastnosti splnily očekávání.

Futuristický je i jeho vzhled. Kabina cestujících i nákladový prostor jsou umístěny v křídlech, což má zajistit výhodné aerodynamické vlastnosti i nižší hmotnost. V porovnání s dnes nejúspornějším Airbusem A350 by měl Flying-V ušetřit pětinu paliva. Projektu se účastní i francouzský Airbus.

Vzdušná auta se vyhnou zácpě

„Doba covidová“ ale z hlediska rizika nákazy přeje především individuální dopravě – ani na ni proto technologičtí inovátoři nezapomínají. Už za dva roky nabídne alternativu, jak se vyhnout zácpám v ulicích, německý startup Volocopter – ekologicky a s pomocí automatizovaného pohonu. Elektrický stroj VoloCity je koncipován především k pohybu nad budovami měst, ve kterých má být provozován v rámci taxislužby. Na jedno nabití akumulátorů je stroj schopen uletět až 35 kilometrů.

Testovací volokoptéra.

Sny o vzdušné osobní dopravě přibližují realitě i Japonci. Létající automobil společnosti SkyDrive už byl podroben zkušebnímu letu a s lidským pilotem se ve vzduchu udržel čtyři minuty. Uvést do provozu by ho chtěl šéf firmy Tomohiro Fukuzawa už za dva roky.

Japonský létající automobil společnosti SkyDrive se vznesl s jednou osobou na palubě.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.