ANALÝZA: Boeing 737 MAX se vrací na oblohu. Americký souhlas je pro firmu vzpruhou, na ten evropský však stále čeká
Zaparkovaná letadla Boeing 737 Max
| foto: Lindsey Wasson, Reuters
Premium
WASHINGTON/PRAHA -
Tvrdě zasaženému výrobci letadel Boeing se ve středu i v této nelehké době blýsklo na lepší časy. Uzemněné letouny 737 MAX totiž dostaly od Amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) dlouho očekávané povolení k návratu do vzduchu. Evropští pasažéři se však na palubu těchto moderních strojů podívají nejdříve až příští rok.
Přestože doba, v níž se celý svět potýká s pandemií koronaviru, letecké dopravě s cestujícími nepřeje, návrat Boeingu 737 MAX představuje značnou vzpruhu. A to nejen pro amerického výrobce, který ve stínu dvou tragických nehod moderního letadla už více než rok sleduje ohromné propady nových objednávek a dopravci u něj navíc usilují o miliardové kompenzace za každý den, kdy stroje bezúčelně stojí.
Úsporný provoz, jenž je hlavní předností Boeingu 737, je v době minimální poptávky cestujících důležitý pro probuzení letectví po krizi.
Ještě to chvíli potrvá
„Boeingy 737 MAX spadají mezi nejpoužívanější typ letadel. V období, kdy se, co do efektivity provozu, počítá s každým eurem nebo dolarem, mají velkou šanci, aby se do obnovy letecké dopravy rychle zapojily,“ sdělil serveru Lidovky.cz Petr Kováč, odborník na leteckou dopravu z firmy Ernst & Young Partner Corporate Finance. Mohly by nahradit starší stroje, které sníženou poptávku pokrývají nyní.
Podpis šéfa FAA Steva Dicksona byl sice pro návrat Boeingu 737 na oblohu bodem směrodatným, ne však zdaleka jediným. „Zatím vyšel souhlas americké letecké agentury, ještě bude nějakou dobu trvat, než se ta letadla fyzicky uvolní k létání. Na další povolení se čeká od evropské, kanadské a brazilské agentury,“ říká Kováč. Zásadní úpravy pak čekají ještě jednotlivé stroje, ale i příručky pro piloty, kteří budou muset projít dodatečným výcvikem.
Do největší krize své bezmála stoleté existence Boeing nakročil loni na jaře, kdy stejně jako celý svět sledoval tragické pády tehdy nejprodávanějšího modelu 737 MAX, při nichž zahynulo celkem 346 osob.
Od té doby byl výrobce nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX po celém světě přerušit. Jako problém se ukázal systém řízení letu, na jehož úpravě výrobce usilovně pracoval. Přestože odstavení letadel 737 MAX z provozu stálo jejich výrobce miliardy dolarů, ve víře, že právě tyto efektivní typy pomohou s obnovou letecké dopravy, s jejich výrobou Boeing poslední půlrok nelenil.
Bývalý armádní a komerční pilot Dickson, který se sám poruchovým letounem na konci září proletěl, ve středu prohlásil, že má konečně v bezpečnost letadel Boeing 737 MAX stoprocentní důvěru a stejné nehody už by se neměly opakovat. Jistotu ale chtějí mít i další agentury, velké průtahy s rozsudkem se však už nečekají.
Že jsou dosavadní úpravy letadel Boeing 737 MAX dostatečné na to, aby se tyto stroje do konce letošního roku mohly vrátit do vzduchu, zmínil v rozhovoru s agenturou Bloomberg ředitel Evropské agentury pro bezpečnost letectví Patrick Ky už v půli října.
Z Ruzyně až v létě
Než však na jejich palubu znovu zavítají také čeští dovolenkáři, bude ještě nějakou dobu trvat. „Reálně by se mohly na evropské nebe vrátit během prvního či druhého čtvrtletí příštího roku,“ dodává Kováč s tím, že americké stroje vzlétnou o poznání dříve.
Sedm letadel 737 MAX 8 patřící do flotily tuzemských Smartwings se tedy ještě několik měsíců do vzduchu nepodívá. Touto dobou české aerolinky už měly obdržet desítky dalších z celkem 39 objednaných strojů.
Místo toho však společnost Smartwings od Boeingu získala zpět část záloh ve výši téměř deset milionů dolarů (asi 224,6 milionu korun) za jeden dosud nedodaný stroj. Vedle toho společnost po americkém výrobci u soudu v Illinois vymáhá miliardovou náhradu škod za odstavení těchto letadel.
© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.