Lidovky.cz

Budou mít boeingy a airbusy konkurenci? Rusko poprvé vyzkoušelo nový letoun se svými motory

Ekonomika

  19:40
MOSKVA - Nový ruský dopravní letoun pro středně dlouhé linky MS-21 v úterý poprvé vzlétl s motory ruské výroby, oznámila ruská média. Agentura Reuters poznamenala, že se tak stalo poprvé od sovětských dob a že Rusko s novým strojem spojuje naděje na vzkříšení své výroby civilních letadel.

Nový ruský dopravní letoun pro středně dlouhé linky MS-21. Zdroj: Reuters foto: Reuters

Nový ruský dopravní letoun pro středně dlouhé linky MS-21 v úterý poprvé vzlétl s motory ruské výroby, oznámila ruská média. Agentura Reuters poznamenala, že se tak stalo poprvé od sovětských dob a že Rusko s novým strojem spojuje naděje na vzkříšení své výroby civilních letadel.

Nový ruský dopravní letoun pro středně dlouhé linky MS-21 při vzletu.
Nový ruský dopravní letoun pro středně dlouhé linky MS-21.

Prototyp MS-21, který má konkurovat americkým boeingům a evropským airbusům v nejpopulárnější kategorii dopravních letadel, vzlétl už v květnu 2017, ale to jej poháněly americké motory.

Nový ruský dopravní letoun MS-21 má za sebou první let

První veřejné představení MS-21 loni v létě na moskevské letecké výstavě sledovali i prezidenti Ruska a Turecka Vladimir Putin a Recep Tayyip Erdogan. Putin tehdy Erdoganovi nabízel ruské stíhačky jako náhradu za vyřazení Turecka z programu výroby a dodávek amerických stíhaček F-35. Spojené státy tak potrestaly Turecko za nákup ruského systému protivzdušné obrany S-400.

MS-21 se má vyrábět jak s ruskými motory PD-14, tak s americkými PW 1400G od společnosti Pratt&Whitney, uvedl list Vedomosti. K prvému letu s PD-14 odstartoval MS-21 z továrního letiště u sibiřského Irkutska a let trval jednu hodinu a 25 minut, poznamenal deník, který na svém webu zveřejnil také množství snímků.

Let je podle vicepremiéra Jurije Borisov důkazem, že Rusko je i ve složité situaci schopno vytvářet vysoce vyspělou techniku pro civilní použití. Motory PD-14 pocházejí z podniku, který je součástí státní korporace Rostech (anglicky Rostec), sdružující hlavně ruské zbrojovky.

MS-21 má přepravit až 211 cestujících na vzdálenost až 6400 kilometrů. Do budoucna se počítá s verzemi MS-21-200 (se 132 až 165 místy) a MS-21-400 s až 250 sedadly pro cestující, dodaly Vedomosti.

Sovětský svaz byl významným výrobcem osobních dopravních letadel široce používaných i ve spojeneckých zemích. Ale po pádu komunismu letecké společnosti své tupolevy a iljušiny nahradily boeingy a airbusy. Kreml usiluje o snížení závislosti Ruska na dovozu ze Západu, zejména od zavedení západních sankcí v reakci na ruskou anexi ukrajinského Krymu na jaře 2014, připomněl Reuters. Moskva plánovala začít s dodávky MS-21 v roce 2019, ale datum muselo být odloženo. Rostec vysvětlil, že americké sankce přinutily nahradit dovážené kompozity v křídlech kompozity ruské výroby. První dodávky nových letadel se nyní čekají na konci příštího roku.

Moskva plánovala zahájit dodávku MS-21 kupujícím v roce 2019, ale toto datum bylo odsunuto, přičemž Rostec uvedl, že americké sankce přinutily výrobce nahradit kompozitní materiály v křídlech ekvivalenty ruské výroby. První dodávky se nyní očekávají na konci příštího roku. Výrobce má objednávky na 175 strojů, z nichž 50 si objednaly státní aerolinky Aeroflot. Není ale známo, jak velkou část z těchto strojů mají pohánět ruské motory.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.