Lidovky.cz

Ekonomika

Řidiči mají problém s dálničními známkami. Mnozí omylem zaplatí za jiné auto a své peníze už nedostanou


Dálniční most na úseku D1 mezi sjezdy 194 a 196 se zbourá a postaví se nový. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Premium
PRAHA - Řidiči by neměli propadnout pocitu, že platby za dálnice v době přechodu z klasických na elektronické známky nikdo nehlídá. Jen celníci, kteří smějí zastavovat auta a pokutovat stejně jako policie, už za první dny letošního roku rozdali stovky pokut za chybějící kupon. Do konce ledna platí ještě loňské nalepovací, od února už budou známky k mání jen v elektronické podobě.

S jejich nákupem má ale řada motoristů problémy. Mnozí zadávají do systému chybnou registrační značku, a dálniční poplatek tak zaplatí za cizí vozidlo. V některých případech už své peníze zpět nedostanou.

Autor:

„Doposud jsme zjistili 327 přestupků a uložili pokuty ve výši 364 500 korun v příkazním řízení (k 20. lednu – pozn. red.),“ řekla pro Lidovky.cz mluvčí celníků Hana Prudičová. Policie na dotazy neodpověděla. Strážci zákona kontrolují známky na čelním skle s pomocí dalekohledů či v rámci běžné kontroly.

Začínají platit elektronické dálniční známky, řidiči zatím koupili 142 tisíc kusů

To se brzy změní. Zaplacení ročního, měsíčního nebo desetidenního poplatku za dálnice a vybrané silnice první třídy se bude hlídat dvojím způsobem: kamerami na vybraných mýtných branách a s pomocí takzvaných „kufrů“, které od ministerstva dopravy policisté a celníci dostanou.

„Sada bude obsahovat kameru k načítání registračních značek a tablet k zobrazování dat, včetně informací z kontrolních bran,“ popsala Prudičová. Zatím si koupi známky ověřují zadáním registrační značky osobního vozu do počítače. Celkem dostanou uniformovaní strážci 58 těchto kufrů – 43 policisté a 15 celníci.

Přijde druhý kolaps?

Systém platby za dálnice se letos téměř kompletně mění. Po vzoru Slovenska či Rakouska přechází Česko na prodej elektronických kuponů, nalepovat na sklo už se nic nebude. Řidiči si je od prosince mohou pořídit online na adrese www.edalnice.cz, což udělalo asi 80 procent kupujících, nebo na smluvních prodejních místech, což jsou pobočky České pošty, státní pumpy EuroOil nebo kiosky u hraničních přechodů.

Elektronické dálniční známky přehledně.

Rozhodně se ale nedá tvrdit, že by šlo o poklidnou technologickou revoluci. Nesnáze potkaly nový systém už při jeho startu 1. prosince, kdy státní e-shop hned ráno zkolaboval a k životu jej programátoři probudili až odpoledne. I proto mohou s obavami vyhlížet na samý konec ledna, kdy končí platnost loňských známek. Doposud si roční kupon pořídila zhruba polovina lidí v porovnání s loňským rokem ve stejnou dobu, jen asi 690 tisíc. O to větší nápor na prodejní systém může přijít.

„Klasický roční kupon platil kalendářní rok. Je tedy pochopitelné, že největší prodeje byly v lednu. Nyní je ale platnost klouzavá. Řada lidí tedy může s nákupem známky vyčkávat, až ji skutečně bude potřebovat, například na jaře,“ domnívá se Martin Opatrný ze společnosti Cendis, která spadá pod ministerstvo dopravy a má projekt e-známky na starosti. Dalším faktorem, který může hrát v menších prodejích roli, jsou podle něj současná koronavirová opatření, při nichž se obecně méně cestuje.

Ať je to jakkoliv, poslední měsíce státním informačním systémům zrovna nepřejí. V lednu se hroutil hned první den provozu rezervační systém pro covidové očkování. Minulý týden zase hlásil výpadky systém pro zadávání žádostí o podpůrné programy Covid na stránkách ministerstva průmyslu a obchodu.

Zpočátku nebyl e-shop Edálnice příliš připraven ani na situaci, že budou kupující při nákupu chybovat. Od spuštění prodejního systému se při nákupu nějakým způsobem zmýlila celkem tři procenta zákazníků. U některých se podařilo chybu napravit, jiní o peníze přišli.

To byli především ti, kdo vyplnili špatně espézetku, a tím pravděpodobně koupili „jízdné“ na dálnice někomu jinému. „Oproti spuštění prodejů v prosinci jsme dokonce zdvojili kolonky pro vyplňování registrační značky a e-mailu, aby jim lidé věnovali více pozornosti. Zároveň jsme posílili komunikaci,“ popisuje Martin Opatrný z Cendisu. I kvůli častým omylům stát na poslední chvíli zaplatil informační kampaň.

Espézetku dvakrát ověřit

Kdo kupuje známku s platností ihned a splete se, ten má totiž smůlu, peníze zpět nedostane. Cendis tvrdí, že se takto musí chránit před možným zneužíváním. Podle něj si vynalézavci mohou ráno koupit známku, přes den s ní brázdit dálnice a večer stornovat platbu s tím, že se spletli.

Když zůstaneme u poctivých zákazníků: pokud pořizují kupon se začátkem platnosti nastaveným třeba až za několik dnů, mohou se v případě zjištěné chyby obrátit na prodejce s prosbou o nápravu. Ale pozor: to platí jen pro online platby kartou nebo převodem. Při nákupu na čerpací stanici nebo u poštovní přepážky mají na napravení omylu pouhých 15 minut.

„Je to podobné jako přepočítat si peníze vrácené při nákupu. Pokud mám známku koupenou na poště či u EuroOilu s předstihem, je možné požádat o změnu Státní fond dopravní infrastruktury, který žádost posoudí a v případě oprávněnosti může údaje opravit,“ dodal Opatrný z Cendisu.

Co zůstalo stejné jako loni, jsou ceny. Už celým osm let platí řidiči tutéž částku. Roční známka stojí 1500 korun, měsíční 440 a desetidenní 310. Zůstává také zvýhodnění pro ekologická auta. Úplně zdarma jezdí elektromobily či hybridy s emisemi CO2 do 50 gramů na kilometr, které mají registrační značku s označením EL. Majitelé plynových aut pak za známku platí polovic.

Státní kasa si ročně přijde prodejem dálničních známek na zhruba pět miliard korun.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.