Lidovky.cz

Na EURO se rády podívají i ženy

Média

  9:03
I ženské publikum se rádo podívá na dobrý fotbal, míní výkonný ředitel televize Prima Petr Chajda. Na Primě proto v červnu jiné pořady ustoupí evropskému šampionátu v kopané. Stanice brzy změní i grafiku a chystá nové pořady.

Bude moderní Popelka, Milionář, změna ve zprávách, připravujeme detektivní 1. oddělení, nové seriály, na jaře se objeví nové řady seriálu Chirurgové či Zoufalé manželky, říká Petr Chajda s tím, že vše zastřeší nový design vytvořený ve spolupráci s francouzským studiem Dream On. foto: Lidové noviny

Prima je na pětiletém minimu sledovanosti. Její loňský podíl na trhu klesl poprvé od roku 2002 pod dvacet procent, přesně na 19,36 %, v hlavním večerním čase až na 18,32 %. I vy to vidíte jako nejhorší výsledek za pět let?

Celý komerční sektor dostal ve sledovanosti na frak. Pokles Primy byl mezi komerčními televizemi nejmenší. Je důležité, že jsme loni zastavili výrazný pád sledovanosti mezi roky 2005 a 2006. Vyřešili jsme i řadu věcí, které nás dlouhodobě pálily a bolely, třeba vysílání na společných kmitočtech s regionálními studii RTA. Nastartovali jsme zpravodajství, teď i vyhrává nad zprávami jiných stanic. A podařilo se získat nové formáty, které nasadíme spolu s novou grafikou.

V čem jsou zprávy Primy jiné?

Zcela nepochybně jsme změnili filozofii prezentování zpráv. Zprávy chápeme jako určité pojítko mezi televizí a divákem, jimi se vytváří pouto. Dáváme lidem informace a oni si říkají 'ta televize mi něco říká, je dobrá, chci s ní být'. Zpravodajství a také publicistika tím vytváří systém věrnosti. To je třeba důvod, proč minoritní tématické kanály, třeba filmové, nikdy nemohou být velkou televizí, nestačí totiž takové pouto vytvořit. Změnili jsme také obsah a formu prezentace zpráv. Moderátoři jsou dynamičtější, netváří se už tak strnule. Relace se tak stává pro diváky zajímavější, byť se nemění hodnota samotné informace. A třetí důvod je samozřejmě to, že jsme je předsunuli na čas od 18.55.

Na nové podobě zpráv se jistě hodně podílel váš šéfredaktor zpravodajství, někdejší vůdčí postava Televizních novin Novy Pavel Zuna, kterého jste najali od září. Vrátí se také na obrazovku?

Změna našich zpráv nebude jen v tom, že se změní moderátoři. Ano, budou nové moderátorské dvojice, ale jména zatím neřeknu. Chceme změnit i design, znělku i celé studio. Opravdu se mi nelíbí virtuální studio, je příliš červené, divákovi nic neříká. Chceme se vrátit ke kořenům zpravodajství a prostřednictvím moderátora vyprávět divákovi příběh. Klíčové není obrovské množství peněz, které se do toho dá, rozhodující je způsob a filozofie prezentace zpravodajství.

Je cítit, že chcete jít opačným směrem než Nova, která do inovace zpravodajství dala šest set milionů korun, za moderátory postavila obří plazmovou obrazovku, sází na moderní širokoúhlé televizory, u nichž si mohou vybírat, do které jejich části se budou dívat.

Myslím, že středobodem ve zpravodajské relaci by měl být moderátor. Ten musí říkat člověku, co se stalo. Musí mít empatii a musí z něj vyzařovat pozitivní energie. Ne ji brát z diváků.

Nedávno jsme mluvili o tom, že by Primě slušela i publicistika, mají ji Česká televize i Nova. Máte Krimi Report s novým moderátorem Hynkem Čermákem, v lednu jste rozjeli týdenní společenský TopStar magazín, který pro vás vyrábí Real TV Petra Lesáka. Uvažujete o dalších pořadech?

Vedeme o tom významnou interní diskusi. Podíváme-li se na čísla takových pořadů u jiných televizí, lze říci, že jsou úspěšné. Ale nechci nic slibovat, záleží na výsledků interních debat.

Loni jste odvysílali třetí řadu reality show VyVolení. Tu na rozdíl od rekordních čísel první řady v roce 2005 vídalo průměrně jen půl milionu lidí, tržní podíl byl podprůměrný, 17,34 %. Chtěli jste cílit hlavně na mladé?

Komerční televize na Západě nyní standardně cílí na lidi ve věku 15-49 let, zatímco my společně s Českou televizí na všechny nad patnáct. Žádanější u zadavatelů reklamy jsou samozřejmě mladší skupiny. Orientace na mladšího diváka je celosvětový trend, Prima ale loni byla spíš starší než mladší. Čili bychom se teď ještě víc potřebovali soustředit na mladé diváky. Nicméně přes třetí VyVolené jsme si „osahali“ internet, a v cílové skupině 15-35 let jsme měli nadprůměrný tržní podíl, kolem třiceti procent.

Letos chystáte soutěž Milionář, kterou kdysi měla Nova. Nebo zahraniční seriály Hrdinové či Žralok, podobné zase Ztraceným, resp. Doktoru Housovi. Neměli byste zkusit alternativu, než podobné pořady jako Nova?

Teprve od začátku letošního roku či v jeho průběhu může Prima začít využívat vysílací práva na základě kontraktů se studii Warner Brothers, Universal, Fox a Disney, sjednaných loni či předloni. Není to tedy tak, že bychom kopírovali Novu. Specifická je už teď série zahraničních kriminálních seriálů kolem dvaadvacáté hodiny, stejně tak Zoufalé manželky či nově uvedení Muži na stromě. Co se týče vlastní tvorby, jdeme naprosto vlastním směrem. Budeme dělat českou verzi telenovely Ošklivka Betty. Jako první komerční stanice připravujeme detektivku, seriál 1. oddělení. Chceme posílit čas mezi šestou a osmou večerní. A jako první komerční stanice budeme vysílat mistrovství Evropy ve fotbale.

Opět jste změnili programového ředitele...

Myslím naopak, že v tomto směru probíhá přínosná diskuse, v rámci mezinárodního týmu se snažíme spojit znalosti místního trhu s novinkami a poznatky, které přichází ze zahraničí.

Pan Rubeš se neosvědčil?

Pan Rubeš zůstává zástupcem programového ředitele.

Bylo to tak, že prezentoval svou vizi a ta nebyla přijatá? Či jak?

Personální otázky jsou spíš na akcionáře, než na mě.

Využijete pro EURO nový digitální kanál, který byste mohli spustit díky novele vysílacích zákonů, jež platí od začátku ledna?

Euro bude na hlavním kanálu Primy. Dopočítali jsme si, jak úspěšné bylo minulé Euro v Portugalsku, ta čísla byla poměrně vysoká. Počítáme tedy, že ve sledovanosti bychom měli být nad průměrem naší stanice.

Nebojíte se, že zařazením tolika zápasů přijdete o divačky?

Myslím, že ženské publikum se rádo podívá na dobrý fotbal. Věřím, že český tým má šanci postoupit dál, jsou dobří, ani rozlosování ve skupině není špatné. Navíc fotbalové mistrovství Evropy je událost velkého významu, kvůli níž si lidé pořizují satelity v těch místech, kde je signál Primy horší. Kromě jiných plusů si tedy od Eura slibujeme i větší penetraci signálu Primy na území České republiky.

Je zvýšení podílu satelitu na úkor signálu šířeného pozemními vysílači vaší strategií pro nadcházející digitální vysílání?

Česká republika je unikátní v tom, že 75 až 80 % televizního signálu je volně šířeno vzduchem. S příchodem digitálního vysílání se to nepochybně změní, satelit určitě získá větší podíl mezi distribučními platformami. První vlaštovkou jsou již digitalizované Domažlice, set-top boxy, jimiž lze přijímat digitální signál volně ze vzduchu, tam má jen 55 procent domácností. Neříkám, že je to věc, které fandíme, ale je to proces, který jistě nastane.

Telekomunikační úřad už vydal časový harmonogram přechodu na digitální vysílání...

Nás neuspokojuje, termín vypnutí analogu je tam 10. 10. 2010. Preferujeme termín 11. 11. 2011, z hlediska technického zabezpečení je vhodnější. Pokud bychom se měli vzdát analogových kmitočtů (na nichž mají vzniknout digitální sítě, pozn. red.), mám obavy, abychom v digitálním vysílání měli stejné, případně vyšší pokrytí signálem.

Šéf úřadu Pavel Dvořák míní, že kdybyste nepřistoupili na plán přechodu, bylo by to proti rozumu, protože diginovela vám za to slibuje až tři digitální kanály.

Licenci pro regionální vysílání dostaneme tak jako tak, není vázána na náš souhlas s plánem. Druhou kompenzační dostaneme, pokud plán odsouhlasíme. Nemůžeme si ale dovolit ztratit větší podíly na trhu. Přechodem z analogového na digitální signál může Prima někde přijít o část současného pokrytí. Musíme vědět, jaké cesty existují, aby problémy pro obyvatelstvo i klienty Primy byly co nejmenší.

ČTÚ počítá, že pokrytí zůstane stejné, tím vaše výhrada padá.

Pokud naše pokrytí na 96 procentech území zůstane, nemáme v tomto směru problém.

Budování sítí závisí hodně na investicích televizí. Czech Digital Group, provozovatel digitální sítě, v níž vysíláte zatím jen v Praze, rozmýšlí podle serveru Parabola. cz rozšíření i do Brna a do Ostravy. Je to i váš záměr?

Je to v souladu s našimi plány, chtěli bychom začít pokrývat digitálním signálem velké aglomerace. Zejména Brno nás trápí, náš analogový signál tam není nejlepší.

Kdy tam digitálně začnete?

Věřím, že ještě letos.

O „regionální“ licenci nezávislou na souhlasu s harmonogramem digitalizace požádáte kdy?

Až rozhodnou nejvyšší orgány naší společnosti. Máme již připraveny obchodní plány, v nichž s touto licencí počítáme. Kdy to bude, je spíš interní informace.

Nova ohlásila, že se letos hlavně zaměří na internet. Co vy?

Internet je médium aktivní, televize pasivní, a obě proto cílí na jiné skupiny. Jen televize je schopna vytvořit silné povědomí o značce, v tom ji internet zatím nenahradí. A internet také je velmi fragmentovaný, zatímco televize hutná a má stálé diváky. Internet ale určitě bude hrát roli v budoucnu.

Ovšem i televizní trh, a vůbec celý mediální, se rozdrobuje, namísto masových kanálů nastupují skupiny různých, tématických.

V Čechách nepochybně budeme muset jít stejným směrem jako jinde na světě, vytvořit portfolio kanálů, více a přesně cílených. Internet v tomto směru vnímáme jako doplňkové médium. Příjmy z něj se pohybují v řádu desetin procent v celém objemu příjmů televizí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.