Lidovky.cz

Šéf Novy: Z kola jsme přesedli do ferrari

Média

  4:00
„Do roka chceme být mezi třemi nejnavštěvovanějšími portály,“ říká před spuštěním zpravodajsko-zábavního webu tn.cz Petr Dvořák, generální ředitel televize Nova. Své nové internetové stránky, jejichž adresa je odvozená od počátečních písmen názvu večerních zpráv Novy Televizních novin, odstartují v pondělí 5. května v 19.40.

Generální ředitel televize Nova Petr Dvořák foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Letošní prioritou Novy je internet. Jak to jde dohromady s vaším televizním podnikáním?

Myslím, že internet a televize nejsou odlišné typy médií a že se dokážou vhodně doplňovat. Rozhodně jsou si mnohem blíž, než tisk a internet, už proto, jak fungují, jakou mají dynamiku, jak pracují s informací, jakou používají zkratku. Internet dnes začíná být mnohem pohyblivější médium, i díky širokopásmovému připojení, a objevují se na něm prvky standardně používané v televizích. Internet a televize mohou krásně koexistovat. Vytváříte-li obsah, představuje pro vás televize nebo internet pouze jeden kanál, jak ho dostat k lidem.

Letos dáváme na internet velký důraz, ale s novinkami budeme vycházet postupně. Tn.cz jako zpravodajský portál je jen první krok. Pustili jsme se do oblasti, v níž jsme na televizním poli nejsilnější. Ve zpravodajství dominujeme, což se ukazuje i na marném pokusu Primy a vyklizení času po půl osmé.

Kromě toho, že jsme tým doplnili i o lidi, kteří se budou specializovat na internet, máme dnes technologii, která nám umožňuje vytvářet zpravodajský videoobsah mnohem profesionálněji, než to dělají nebo chtějí dělat jiné zpravodajské portály. Je to jako když porovnáváme práci profesionálního fotografa s člověkem, který si právě v obchodě koupil automatický fotoaparát a učí se s ním dělat. Spuštění zpravodajského portálu je dobrá odrazová plocha pro to, abychom něco zkusili přidat na konci léta a něco dalšího do konce roku.

A vaše další kroky na webu?

Budeme se zabývat tím, co se od televize očekává: kolem našich úspěšných televizních projektů začneme na internetu stavět komunity. Nemusí být věnované jen konkrétnímu jednomu programu. Jestliže vysíláme X-Factor, komunita může být o hudbě jako takové. Jestliže máme Rady ptáka Loskutáka, komunita se může věnovat nejen receptům, které Dalibor Gondík zrovna říká na obrazovce, ale zaměřit se na hobby a kutilství obecně.

No a pak nás zajímá hlavní heslo, kterým žije celá Nova, a to je zábava. V tomto případě v takové podobě, která propojí televizní a počítačovou obrazovku a která bude přitahovat pokud možno masy lidí.

Budete brzy vyrábět zábavní obsah přímo pro internet?

Určitě. Nechceme jen slepě překlápět to, co vysíláme v televizi, obsah pro internet by měl mít jiný charakter. Navíc máme výhodu proti konkurenci, máme hotové zázemí. Fixní náklady nám pokrývá televizní vysílání pořadů, a když budeme dělat třeba krátké sestřihy ze seriálu Ulice, pro internet si můžeme dovolit natočit tři různé závěry. Jsou-li štáb i herci na místě kvůli natáčení pro televizi, znamená to pro ně jen určitý čas navíc a pro nás malý variabilní náklad, fixní máme pokryté. Naproti tomu třeba Stream.cz (internetová televize spjatá s portálem Seznam.cz – pozn. red.) musí budovat zcela nové zázemí. Budeme-li mít výrobní televizní kapacity volné, budeme vytvářet obsah speciálně pro internet.

Jak bude vypadat?

Budou to tzv. webisodes, jaké dělá řada zahraničních portálů, seriály s krátkými, jen několikaminutovými díly. Ty současně můžeme posílat do mobilů. I to je cesta, kterou se budeme chtít také vydat.

Jak moc?

Čím víc telefonů bude schopno přijímat takový obsah, tím víc. Ne že bychom na tom stavěli celý obchodní model, ale jako příjemný doplněk a „noha ve dveřích“ je to pro nás důležité.

Na internetu už od podzimu 2006 nabízíte ke stažení seriály, za poplatek. Prima je teď dává zadarmo, s vloženou reklamou, která nejde přetočit. Dáte je taky zdarma?

Jakmile budeme umět měřit, potažmo prokázat klientům, že člověk reklamu skutečně zhlédl, je stahování zdarma vhodnější systém, než placení, které představuje bariéru. Vůbec nastavit správně prostředky pro měření videoreklamy a způsob jejich vyhodnocování je zájem nejen náš, ale celého trhu. A jako na televizním trhu dnes vytváříme pravidla, jak se trh chová a jak se obchoduje, stejně bychom chtěli mít významné slovo v rámci internetu.

Videoreklama má velkou budoucnost. Neříkám, že pro nás zpočátku bude dominantním zdrojem příjmů, ale chceme se na ni soustředit a protože máme zkušenost z televize, být těmi, kdo budou diktovat podmínky a nastavovat modely.

Myslíte, že se klasické půlminutové televizní spoty přenesou na internet?

Internet je rychlejší, i reklamy by měly být rychlejší. Optimální délka spotu je myslím mezi pěti a patnácti vteřinami, maximálně dvacet. Třicetivteřinová reklama na internetu už je k neukoukání.

Jaké si v souvislosti se spuštěním tn.cz kladete výkonnostní cíle?

Do roka chceme být mezi třemi nejnavštěvovanějšími portály z hlediska počtu reálných uživatelů a doby, kterou lidi na portálu stráví. Pak budu spokojen. Ale není to cíl, u kterého bychom chtěli skončit.

Je to klíčový segment, který nám dává možnost dalšího organického růstu. Jak v Česku, tak na většině dalších trhů kromě Chorvatska a Ukrajiny televize skupiny CME dominují, a tak dvouciferný růst, který očekávají investoři, není úplně jednoduchý. Každý z trhů má saturační hodnotu, za níž už se nedostanete. Pak jediná cesta, jak z trhu dostávat ješte víc peněz, je najít jiný způsob. Internet je pro nás druhá noha, o kterou se chceme dnes lehce opřít, ale později ji používat jako plnohodnotnou, odrazovou.

Očekávání růstu v desítkách procent teď spojujete s internetem?

Určitě. Možná bude růst ještě rychlejší, ale vždy je nutné porovnávat s tím, z jakého základu vycházíte. Nejde příliš porovnávat čísla, která jsme měli minulý rok, s naším letošním očekáváním. Je to totiž tak, že do loňska jsme jezdili na kole a dnes jsme si sedli do ferrari.

V případě televizí razí vaše mateřská CME multikanálovou strategii, rozprostření se na trhu vedle hlavního i tématickými, úžeji zaměřenými kanály, tak, aby tržní podíl neklesal nebo se zvyšoval. Jak se CME dívá na internet?

S televizním podnikáním je to tady i kdekoli jinde tak, že pokud nechcete, aby sledovanost a zisky hlavního kanálu dlouhodobě klesaly, vytváříte kolem něj a jeho značky další a další kanály. Ty sice částečně hlavní kanál kanibalizují, ale zároveň získávají diváky, kteří by na hlavní kanál jinak nepřišli.

Stejně jako v televizi musíte vyhodnocovat celkovou sledovanost, ale hledáte efektivitu všech jednotlivých pořadů a časových pásem – půlhodin a hodin –, i na internetu přichází doba, kdy se velké všeobjímající portály, které nabízely všechny druhy služeb, začnou ptát, jestli každá jedna služba je pro ně strategická a zda na ni vydělávají.

Třeba vyhledávání či email zdarma jsou už komoditou. A jako takovou je lidi začínají vnímat. Když si chci založit emailovou adresu a na portálu, na který normálně chodím, zjistím, že požadovaný tvar je už obsazen, klidně jdu jinam. Dnes jsou si služby jako maily nebo třeba vyhledávání na různých portálech z hlediska svých vlastností velmi podobné. Služba, kterou Seznam definuje jako dominantní, to je vyhledávání, už takovou pozici nebude mít dlouho.

To, že v Česku Google nemá tak silnou pozici, je tím, že zatím neměl potřebu tak malý trh, s deseti miliony lidí, obsazovat. Až obsadí velké trhy, arabský, čínský, americký, bude muset i kvůli tomu, aby dál rostl, jít na ty menší. A v ten moment se zázemí, které má Google, nemůže žádný lokální hráč rovnat.

A kromě Googlu, který tuto cestu bude razit, je tu ještě Microsoft. Ten ví, že na internetu zaspal, a bude se snažit prorazit v příštích dvou letech.

Očekáváte spíš souboj Googlu s Microsoftem, než Googlu se Seznamem?

Přesně tak. A navíc čekám, že na internetu přestane v rámci velkých portálů fungovat model „všechno pod jednou střechou“, ale že se budou jasně vymezovat značky, jako v případě televizí. Že značky budou centra, která budou přitahovat lidi a ti budou chodit za obsahem. Ne že lidi budou chodit na portál XYZ a pod ním bude úplně všechno.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.