Lidovky.cz

Malé televize dohánějí velké stanice

Média

  9:01
PRAHA - Televizní trh v Česku se drobí. Malé, tematické stanice z kabelu a satelitu už mají dohromady bezmála tolik diváků jako Prima, druhá nejsledovanější komerční stanice. Ve druhém červencovém týdnu dosáhly rekordu: podílu 16 procent mezi těmi diváky, kteří zrovna seděli před televizory.

Sledování televize foto: SamsungReprofoto

Za posledních deset roků značně vzrostla obliba kanálů, jako je filmové HBO či hudební Óčko. V posledních letech diváky navíc oslovily i digitální programy České televize. Právě nástup digitálního vysílání přeje širší programové nabídce.

„Když lidé začnou znovu řešit způsob, jak televizi přijímají, víc se přiklánějí ke kabelu či satelitu,“ míní mediální analytik Štěpán Wolde. Potvrzuje to i Petr Dvořák, šéf Novy, jejíž podíl klesl za dekádu o třináct procent. Malých televizí se ale nebojí. „Inzerenti se přesouvají spíše na internet,“ tvrdí.

Velkým roste konkurence

Volba prezidenta, návštěva americké ministryně kvůli přelomové smlouvě o radaru či sedmihodinové finále Wimbledonu. To jsou jen některé z pořadů, kvůli nimž začíná k televizorům usedat čím dál víc lidí. Nenabídly je velké stanice s dosahem po celé republice, ale malé, tematické kanály. Ačkoli počet jejich diváků jde průměrně do několika desítek, maximálně stovek tisíc, dohromady získávají stále více příznivců.
 
Tematické televize se v součtu pomalu stávají konkurenty celoplošných programů ČT či komerčních Novy s Primou. V druhém červencovém týdnu dosáhly rekordu za celých deset let, co se v Česku sledovanost měří elektronicky: podílu 16 procent mezi těmi diváky, kteří zrovna seděli před televizory. K nejsledovanějším řadí měření Media Projekt hudební stanici Óčko (denně ji aspoň čtvrt hodiny sleduje 233 tisíc lidí), Galaxii Sport (139 tisíc diváků) či dokumentární kanál Spektrum (102 tisíc).

Uvozovky dolníPodíl celoplošných stanic je silnější v nejužším prime time, když nabízejí zpravodajství či hlavní večerní pořady (...) Naopak dál do večerních časů relativně sílí podíl tematických stanic.Uvozovky horní

Často se za sledování tematických stanic musí platit. To jim ale zároveň umožňuje dříve než velkým televizím uvádět filmové či seriálové novinky. Příkladem je filmové HBO či akční kanál AXN společnosti Sony, který vysílal nové řady americké série Ztraceni dříve než Nova. Za to jim diváci v létě neutíkají tolik jako velkým televizím.

Ty naopak podle mediálního analytika Štěpána Woldeho stále těží z obliby pořadů, v nichž k lidem promlouvají obecně známé tváře -ze zpráv či seriálů. „Podíl celoplošných stanic je silnější v nejužším prime time, když nabízejí zpravodajství či hlavní večerní pořady, které mají sílu lidi poutat. Naopak dál do večerních časů relativně sílí podíl tematických stanic.“

I když se tematickým televizím blýská na lepší časy, sledovanost zatím ne zcela následují zvyky inzerentů. Z jejich investic v prvním letošním čtvrtletí si Nova brala pořád více než půlku, Prima třetinu. Celkově má letos do televizní reklamy jít devět miliard korun.

Velké stanice dosud vládly, protože do analogového éteru se více televizí nevešlo. Oblibu malých televizí teď zvyšují i širší možnosti, jak televizi přijímat. Nastupující digitální vysílání se rozšířilo po polovině republiky. V regionech, kde se digitalizuje, zároveň stoupá počet majitelů satelitů a uživatelů kabelové televize. Lidé tak mohou komfortněji uspokojit svou touhu po větší programové nabídce.

Ovšem paralelní vysílací sítě v Česku přece jen ještě nejsou příliš rozšířené.
„Je škoda, že Česká republika není dobře zakabelovaná a zasatelitovaná. Tím se znemožňuje trh s více stanicemi, protože náklady na terestrické šíření jsou výrazně vyšší,“ říká Přemysl Svora, programový ředitel vznikající digitální televize Barrandov.

Velké stanice už také kopírují úspěšný přístup malých - nabízejí divákům jen ten typ pořadů, který je zajímá. A i ony kolem hlavních kanálů budují řadu úžeji zaměřených. Třeba zmiňovaný brífink Condoleezzy Riceové či duel Federera s Nadalem odvysílaly digitální kanály České televize: zpravodajská ČT 24 a sportovní ČT 4. Galaxie Sport zase patří Nově, ta má od loňska i filmový kanál Nova Cinema. A Prima napřesrok chystá program pro ženy.



Už nemusí čekat, až na ně nějaká reklama zbyde

Jak lidé řeší způsob příjmu televize, přiklánějí se více ke kabelu či satelitu, říká mediální analytik Štěpán Wolde ze společnosti MediaOne.

* LN Proč stoupá zájem o tematické televize? 
Nejdůležitější je podle mě technologická změna, která už je nastartovaná, souvisí s digitálním vysíláním. Všude ve světě, kde se zatím digitalizovalo, platí, že to přináší nejen nárůst nových kanálů vysílajících pozemně digitálně, ale všech ostatních televizí. Tím, jak lidé začnou znovu řešit způsob, jak televizi přijímají, se více přiklánějí ke kabelu či satelitu.

* LN Říká se také, že velké stanice si za úbytek mohou samy, tím, jaký nabízejí program. Čím dokážou některé diváky lákat tematické stanice?
Je to hlavně tím, že diváci vědí, co tam najdou. Tematický kanál vysílá, co chcete vědět, nemusíte svůj pořad hledat mezi odlišnými.

* LN Jaké jsou další příčiny vzestupu malých kanálů? 
Roli hraje i postupná konsolidace kanálů, na jejich poli dochází k propojování vlastnictví. Česko bylo určitou dobu mimo tento světový trend, kvůli nedostatečnému pokrytí alternativním signálem tu tematické kanály nebyly tolik aktivní. Teď už míst, která by koncentrované firmy mohly v Evropě dobýt, moc není. Proto se začínají orientovat i na Česko, investovat tu do marketingu i programu, a to se pak projeví i na sledovanosti

* LN Jak se celý trend odráží na reklamních příjmech?
Už neplatí, co před pěti lety, že tematické stanice byly na okraji zájmu inzerentů. Ti s nimi už teď plánují od začátku roku, ne až když jim nějaké peníze zbudou.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.