Sdružení vzniklo v roce 2005 a kladlo si za cíl „přispět k rovnému vnímání mužů a žen“. Udílelo také výroční anticeny Kyselá žába za výroky v médiích, které podle něj nejvíc znevažovaly ženy či muže. Poslední „žábu“ dostal loni v prosinci ministr práce Petr Nečas za upozornění, že organizace, které chtějí peníze z fondů EU na projekty podporující rovné příležitosti pro muže a ženy, nemohou předkládat projekty s politickým charakterem, propagující politické či ideologické cíle, „včetně ideologií feminismu či maskulinismu“.
Reklamní glosář
Animovaným spotem se rozloučilo se svými příznivci a příznivkyněmi občanské sdružení Žába na prameni, které si podle své vlastní prezentace kladlo za cíl vyrovnávat šance žen a mužů a bojovat proti genderovým stereotypům - vadilo mu například, že novinové titulky jsou často jen v mužském rodě, nebo to, že už v dětských slabikářích jsou maminky prezentovány jako ty, které vaří, zatímco tátové jezdí autem.
Nic proti tomu, snaha hezká, ale když pak ve svém posledním spotu pranýřuje Žába na prameni nevšímavého chlapa za novinami, kterého musí jeho žena obskakovat (a tento model chování se pak přenáší i na jejich potomky), mám pocit, že sdružení spíš stereotypy šíří, než aby proti nim bojovalo. Ono české ženy ani dívky už dnes opravdu nejsou takové puťky a s nějakým nekomunikujícím troubou, zírajícím tupě do novin, se umějí docela rychle vypořádat. Věřte mi, něco o tom vím.
I když Žába ohlašuje pauzu v činnosti, boj o genderovou rovnost nekončí: nadále zůstává hlavním tématem sítě organizací Česká ženská lobby, jež minulý týden představila projekt prosazování genderové rovnosti během českého předsednictví v EU. Vždyť to říkám, ženy se nedají.
|