Lidovky.cz

Nový předmět učí, jak vnímat média

Vzdělávání

  7:31
PRAHA - Celá třída sedí v učebně před televizí a sleduje několik televizních reklam. Poté si poslechnou reklamy v rozhlase a prohlédnou si i reklamy v časopisech a v novinách. Poté musí učiteli říct, která reklama a proč je zaujala nejvíce. Proč se jim líbí vtipné spoty, v čem je ale jejich nevýhoda a co je cílem každé reklamy.

Žáci debatují o reklamách a uvědomují si, čím na ně vlastně působí. foto: Richard Unverdorben

Zhruba tak by měla ve školách vypadat výuka takzvané mediální gramotnosti. Tento předmět musí školy zahrnovat do svých vzdělávacích programů.

„Výsledkem debaty o reklamách by mělo být uvědomění si, že reklama v médiích není založena pouze na popsání produktu, ale hlavně na získání pozornosti – i za cenu toho, že na představení samotného produktu zbývají třeba jen dvě vteřiny,“ píše se v metodickém materiálu pro učitele, který připravila Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy.

Kdy předmět učit, určí škola
Přestože je mediální výchova povinným předmětem, je jen na základních školách a víceletých gymnáziích, v jakých ročnících ji budou vyučovat. První a šesté ročníky základních škol se s tímto předmětem mohly setkat už vloni, ale třeťáci a osmáci se s ním seznámí dokonce až v příštím roce. „Od příštího školního roku bude mediální výchova povinná už také pro první ročníky na čtyřletých gymnáziích,“ dodala mluvčí ministerstva školství Kateřina Böhmová.
Samy školy pak rozhodují i o tom, jestli se předmět bude vyučovat samostatně v rámci celoškolního projektu či v rámci jiných předmětů – třeba občanské výchovy. „Například ale tematický okruh Kritické čtení a vnímání mediálního sdělení je vhodné propojit s českým jazykem,“ vysvětlila Markéta Pastorová z Výzkumného ústavu pedagogického, která měla přípravu předmětu na starost.

Díky mediální výchově by děti měly získat základní poznatky o fungování a roli médií ve společnosti, zapojit se do mediální komunikace, orientovat se v nabídce mediálních produktů, získat kritický odstup od médií, ale i používat média jako zdroj informací. „Tento předmět je reakcí na vývoj společnosti,“ dodala mluvčí ministerstva.

Přestože na školách výuka mediální gramotnosti ještě není samozřejmostí, tam, kde ji učí, se setkávají se zájmem žáků. Nejčastěji se pak školy zaměřují hlavně na problematiku reklam a informovanosti o bulvárních informacích. „Rozebíráme s nimi působení reklam, které jsou často cílené právě na mládež. Vysvětlujeme jim, jak se v nich orientovat a jak je chápat,“ vysvětlil ředitel základní školy Chalabalova v Brně Vladimír Moškvan. Na přednášky si zvou profesionály z médií a součástí projektů je i výroba vlastních plakátů či hudebních skečů.

Podle ředitelky základní školy v Mnichovicích ve Středočeském kraji Marcely Erbekové je pro děti mediální výchova zajímavá i proto, že jim nabízí aktuální témata. „Je to předmět, který se bude stále vyvíjet, stejně jako reálný svět kolem nás,“ řekla.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.