Lidovky.cz

Volební kampaně se přesunuly na diskusní fóra

Média

  15:30
PRAHA - Vést volební kampaně přes internet neznamená pouze aktualizovat web a využívat sociálních sítí. Politické souboje se vedou také na diskuzních serverech a v příspěvcích "obyčejných" blogerů. Komentáře k článkům na zpravodajských webech jsou v současnosti zaplaveny odkazy na stránky útočící na Mirka Topolánka a ODS. České politické strany tak zřejmě využívají i neoficiální a eticky problematické formy marketingové komunikace.
Práce s počítačem (ilustrační foto)

Práce s počítačem (ilustrační foto) foto: Shutterstock

"My jsme skutečně zaspali, pokud jde o ta internetová média, a budeme to teď rychle, velmi rychle dohánět," tvrdil letos před eurovolbami Jiří Paroubek. Že nemluvil do větru se můžete dennodenně přesvědčit v komentářích téměř u každého článku nejen na serveru Lidovky.cz, ale i na ostatních internetových diskuzích.

České volební kampaně se totiž stále přiostřují. Všechny významné politické strany se řídí radami profesionálních marketingových a PR agentur. Ty totiž přinášejí ovoce v podobě vzrůstajících volebních preferencí, a tak je český volič v současnosti svědkem permanentní politické kampaně. Nedávné přesunutí termínu parlamentních voleb tomu jenom nahrává.

Strany bojují pomocí komentářů

V diskuzích na českých zpravodajských serverech se často objevují komentáře, které mnohým připadají přinejmenším podezřelé. Není divu. Je veřejným tajemstvím, že komunikační agentury nebo i samotné strany si najímají brigádníky, kteří buď svého "chlebodárce" vyzdvihují, nebo v rámci negativní kampaně útočí na zadané politické oponenty. Podobné pracovní nabídky se mohou skrývat i pod zavádějícím označením "mediální analytik".

Astroturfing

Jedná se o manipulativní způsob propagace, která se snaží vyvolat zdání spontánní a nezávislé reakce veřejnosti. Ve skutečnosti se však jedná o plánovaná komerční či politická sdělení vydávaná pod falešnými identitami.

Název vznikl jako metafora s odkazem na americkou značku umělých trávníků AstroTurf.

Před volbami do Evropského parlamentu spustili občanští demokraté "anti-stránky" ČSSD proti Vám, které parodují a útočí zejména na Jiřího Paroubka a Davida Ratha. Zřejmě v reakci na tento web vznikly nedávno stránky To je síla. Ty si naopak berou na mušku představitele ODS a představují aktivity sociálních demokratů.

Podpis sociální demokracie byste však na tomto webu hledali marně. Jako autor stránek je uvedena fiktivní společnost ODSA Inc. a doména je registrovaná na jméno Mirl Tolo-Love s bydlištěm v Naganu.

Masové zahlcování internetových diskuzí komentáři odkazujícími na web tojesila.cz ale vyvolávají řadu otázek. "Tyto stránky jsou jenom reakcí veřejnosti na inteligenci, morální profil a chování předsedy ODS Mirka Topolánka. Nehledejte za vším aktivity ČSSD," snažil se pro Lidovky.cz vyvrátit šéf marketingu sociálních demokratů Petr Dimun spojitost s webem.

Falešné blogy dorazily do Česka

Falešní komentátoři jsou běžně (ale neoficiálně) využívání k vychvalování produktů určitých značek. Propagovat lze takto téměř jakýkoliv produkt. Od sportovního oblečení po střešní tašky.

Ve Velké Británii vstoupil dokonce v platnost zákon zakazující uveřejňovat příspěvky v diskusích bez uvedení zdrojů jejich původu, neveřejně využívat najatých blogerů nebo šířit materiál "jakoby" vytvořený uživateli.

Ale ani v Česku už nejsou tyto praktiky výjimkou. V dubnu minulého roku bylo například odhaleno několik falešných blogů (označovaných někdy jako flogy) propagujících pod smyšleným jménem platební metody společnosti ČSOB.

Agentura Bison & Rose, která byla za tuto kampaň zodpovědná, vysvětlila celou kauzu jako selhání stážistky a od těchto praktik se distancovala. Aféra falešných komentářů se před dvěma lety nevyhnula také agentuře Ogilvy propagující tehdy na finančních diskuzních fórech bankovní účty GE Money.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.