Lidovky.cz

Vzniká burza práce reklamních fotografů

Média

  0:01
Konkurenceschopnost českých reklamních fotografů by měl pomoci zvýšit nový portál, který bude fungovat jako určitá burza práce. Důvodem pro jeho vznik má být i větší transparentnost při získávání zakázek.

Ožehavým problémem současné české reklamní tvorby je kvalita reklamní fotografie. Důvodem bývá jednak nedostatek času od zadání po vznik snímku, jednak omezený výběr fotografů, s nimiž reklamní agentury spolupracují. Změnit tuto praxi chce sdružení Lugo Friends, za jehož vznikem stojí respektovaný reklamní fotograf Goran Tačevski spolu se svým producentem Lukášem Keclíkem (Lugo je zkratka křestních jmen Lukáš a Goran). Sdružení provozuje nový internetový portál, který by měl fungovat jako "pracovní burza" reklamních fotografů i jako poradenská platforma v oblasti reklamní fotografie. Projekt pomáhala postavit a dále jej povede dlouholetá art buyerka agentury McCann-Erickson Dagmar Flimmelová (art buying je činnost spojená s najímáním tvůrčích profesí pro výrobu reklamy).

"Portál funguje jako průtok informací od reklamních agentur k fotografům a zase nazpátek," popisuje systém Goran Tačevski.

Zprůhlednit udílení zakázek

Fotografové oslovení sdružením Lugo Friends se mohou prostřednictvím hesla přihlásit do systému, kam mají "z druhé strany" přístup také kreativní ředitelé reklamních agentur a další lidé zodpovídající za tvůrčí stránku reklamy. Pokud mají tito tvůrci nějaký námět na reklamní snímek, mohou jej pomocí internetového rozhraní nabídnout zúčastněným fotografům. Ti pak podle něj, pokud chtějí, zpracují vlastní variace snímků, a zadavatel si může vybrat ke spolupráci toho fotografa, jehož vidění a ztvárnění mu nejvíc vyhovuje.

Systém by měl být financován tak, že sdružení Lugo Friends získá deset procent z případného fotografova honoráře, pokud se k zakázce dostal přes tento portál, přičemž jeho honorář by neměl být o toto procento navýšen. "Je to rychlejší, přímočařejší a průhlednější. Velkým pozitivem systému je, že je nezávislý. Na reklamním trhu se občas přidělují zakázky spíš podle osobních vazeb či z jiných důvodů, naším cílem je udělat nezávislou nabídku. Agentura si může vybrat, kdo se jí na job opravdu hodí," vysvětluje Tačevski.

Pro založení internetového portálu se totiž Keclík s Tačevským rozhodli mimo jiné proto, že se i ve vlastní firmě setkali s určitou neseriózností. "Stalo se nám, že jsme přijali do firmy člověka, kterého jsme si dostatečně neprověřili, a když jsme se dozvěděli, jakými způsoby rozděloval zakázky ve společnostech, kde coby manažer působil dřív, požádali jsme ho, aby okamžitě odešel," říká Tačevski.

Padesátka jmen

Podle Tačevského se do systému už přihlásila větší část významných reklamních fotografů, kteří na českém trhu působí. "Oslovili jsme mezi padesáti až sto fotografy, v systému je v tuto chvíli kolem padesáti jmen. Spousta kreativců si nám stěžuje, že na stůl dostávají ukázky prací od stále týchž lidí, a přitom tu působí i spousta mladých a dobrých fotografů, kteří si zaslouží větší pozornost. Jirka Turek, Alex Hajdu, Lukáš Vrtílek a další a další. Důležité je ale říci, že portál není určen pro fotografy svateb a podobně. Chceme tu mít profesionály, kteří už mají něco za sebou, nebo mladé talenty, které si sami vyhledáme a oslovíme. V momentě, kdy se za někoho zaručíme, musíme vědět, že spolupráce bude fungovat," tvrdí Tačevski s Keclíkem. Od oslovených fotografů, kteří se k jejich systému přihlásí, proto podle svých slov požadují loajalitu. "Systém je nastavený tak, že vidíme, kdo se právě přihlásil a kdo o té či oné zakázce ví. Za vynášení informací je smluvní pokuta."

Poradíme, posloužíme

Podle Keclíka nabízí internetový systém také poradenství v oblasti už zmíněného art buyingu. "Pokud někdo bude potřebovat poradit například v otázce cenotvorby či přístupu k fotografově práci, může se obrátit na Dagmar Flimmelovou."

První zakázkou zprodukovanou přes internetový portál Lugo Friends je podle Tačevského kampaň Becherovky. "Je to projekt agentury Mark BBDO, jejíž kreativní ředitel Andrej Štuk byl prvním kreativcem, který poslal do systému zadání."

Umožnit přes internetový portál nepřetržitý kontakt reklamních fotografů na jedné straně a kreativců v agenturách na straně druhé je podle Keclíka zatím pravděpodobně český unikát. "Není to zkopírované ze světa, je to náš vlastní domácí produkt. Uvidíme, jak si povede a jestli na trhu přežije, nebo ne."

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.