Lidovky.cz

Reklamní kampaně budou digitální

Média

  18:10
Začátkem března vzniklo v Praze Sdružení digitálních agentur, schopné vytvářet ucelené digitální kampaně. O těch se dnes hodně mluví, ale s jejich reálným uvedením do života to bývá slabší.

Nokia instalovala uprostřed Londýna na jeřáb obří navigační šipku s displayem, přes který si lidé posílali vzkazy.

Když značka Nokia představovala své nové navigace do mobilního telefonu, instalovala uprostřed Londýna nedaleko Tower Bridge na jeřáb obří navigační šipku s displejem. Lidé pak mohli přes telefon posílat SMS s lokací jejich oblíbených míst a s osobními vzkazy - šipka se podle toho natočila potřebným směrem a doplnila i vzdálenost. Projekt vyvolal velkou odezvu na blozích i v sociálních sítích.

Agentura McCann Digital v Izraeli zase nedávno realizovala zajímavou minikampaň za 500 amerických dolarů pro síť optických studií - nakoupila překlepové domény v Izraeli (například koogle místo google a podobně) a umístila na ně poukázky na oční vyšetření včetně slevy na brýle. Opět to přineslo spoustu reakcí a řadu příspěvků internetových uživatelů.

Zatímco v Česku se v souvislosti s Facebookem mluví maximálně o aktivitách facebookové komunity proti Jiřímu Paroubkovi a jiné projekty využívají tuto sociální síť spíš nenápadně, ve světě sázejí firmy na její potenciál o dost výrazněji: třeba švédská IKEA založila pro svůj nově otevřený obchod profil fiktivního prodejce Gustava, který ve svých fotkách postupně zveřejňoval několik fotografií IKEA sestav, a kdo první označil - "otagoval" - objekty na fotkách, ten je získal (lampičky, postele, skříňky). Díky tagování se o projektu dozvěděli i přátelé lidí, kteří tagovali, a celá akce tak získala virální charakter, tedy lidé o ní mluvili sami.

Vzdělávat a přesvědčovat

To jsou jen některé z dlouhé řady zahraničních projektů, které LN představil Viktor Mastník z agentury McCann Digital jako příklady vhodného využití digitálních kampaní. Agentura patří spolu se společnostmi Ogilvy Interactive, Nydrle Agency a Euro RSCG 4D mezi zakládající členy nového Sdružení digitálních agentur, jehož úkolem by mělo být vzdělávat komunikační trh v oblasti digitálních médií a posílit význam digitální komunikace v soutěžích hodnotících kreativitu a efektivitu reklamy. Kromě výše zmíněných jsou členy sdružení v současnosti agentury Wunderman, Grey Digital, Publicis Modem, Mather Advertures, Symbio Digital a Symblaze. Organizace vznikla pod záštitou Asociace komunikačních agentur, jejímiž členy agentury ze sdružení buď jsou nebo by se jimi měly stát.

"Na českém trhu jsou v oblasti digitálních médií nejdál zatím mobilní operátoři, kteří se nebojí investovat a zkoušet nové věci a mají už na tento druh komunikace i speciální digitální týmy," řekl LN Viktor Mastník. "Ostatní klienty však musíme stále přesvědčovat, že se vyplatí tento způsob komunikace vyzkoušet. Hodně záleží na tom, zda najdeme odvážného brand manažera, který si to prosadí a zariskuje. Atřebaže se mluvilo o tom, jak hospodářská situace nahrává testování nových věcí, zase tak masově to neproběhlo. Zadavatelé třeba okleštili výdaje na televizní reklamu, deklarují, že jsou digitální komunikaci otevřeni, ale když na to dojde, raději do ní nejdou, nebo jenom v tak minimální podobě, že to nedává smysl," říká Mastník.

Komunita 2,4 milionu lidí přítomných v Česku na sociální síti Facebook přitom podle jeho slov představuje ohromný marketingový nástroj, který zde zatím nikdo pořádně neuchopil. "Je to už ale taková masa lidí, že klient, který ji letos ve svých plánech opomine, bude opravdu hodně zpátečnický," podotýká Viktor Mastník.

Louskáček naznačil sílu digitálních médií

Sílící roli digitální komunikace naznačil i poslední ročník národní soutěže reklamní kreativity Louskáček, kde se digitálním kampaním věnovaly hned čtyři z celkem dvanácti soutěžních kategorií. Zakládající členové nového sdružení přitom z Louskáčku nevyšli s prázdnou. Pamatujete si psaní blogového románu s Michalem Vieweghem na iDNES.cz? Šlo o kampaň minerálky Magnesia (celý projekt se jmenoval Magnesia Blogový román) a agentura McCann Digital za ni získala v soutěži Louskáček stříbro v kategorii sociálních sítí a virálních reklam. A pokud jste řidiči, možná jste se přes Facebook zúčastnili testu "Dožiješ se konce roku?", který vám podle vámi uvedených údajů o způsobu ježdění vypočítal pravděpodobnost, s jakou na silnici přežijete. Agentura Euro RSCG získala za tuto kampaň bronz v kategorii sociálních sítí. V kategorii "On-line kampaň" uspěla Nydrle Agency, jež dostala bronz za kampaň "Osvald poslouchá" a spolu s agenturou Sholz & Friends stříbro za kampaň "Dobrá doména". V téže kategorii bodovala i Mather Advertures s kampaní "Vodafone Park Svatba". Nydrle Agency vybojovala spolu s Tequila Digital bronz i v kategorii webů. V kategorii jiných interaktivních nástrojů byl zase zástupcem sdružení Wunderman, jenž za kampaň "Ve víru velkoměst" obdržel bronz.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.