Lidovky.cz

Televize budoucnosti? Měla by umět to, co počítač

Média

Jak by měl vypadat ideální televizor v roce 2020? Které funkce by měl nabízet, co by rozhodně neměl postrádat? Na tuto otázku se ve speciálním průzkumu zeptala výzkumná společnost Mediaresearch. Výzkum proběhl u příležitosti kulatého stolu, pořádaného serverem Digizone.

Televizor s plazmovou obrazovkou si zatím pořídilo kolem sedmi procent lidí v Česku. foto: Bang & Olufsen

 "Televize by měla umět nahradit počítač, komunikovat s elektronickými obchody, reagovat na ovládání hlasem, umožnit blokovat pořady nebo si je ukládat do archivu," citovala některé z reakcí dotazovaných předsedkyně představenstva Mediaresearch Tereza Šimečková. "Někteří dotázaní vyjadřovali i přání, aby televize uměla nějakým způsobem blokovat reklamu. Ale tahle reakce se objevovala celkem minimálně," dodala pro LN Šimečková.

Společnost Mediaresearch provádí na českém trhu od roku 2001 kontinuální peoplemetrový výzkum televizní sledovanosti, jehož součástí jsou i otázky týkající se vybavenosti českých domácností elektronikou a toho, jakým způsobem přijímají tyto domácnosti televizní signál. "Digitální příjem vzrostl za poslední tři roky o více než třicet procent, příjem prostřednictvím analogového vysílání klesl z osmdesáti na zhruba čtyřicet procent české populace, což samozřejmě souvisí s postupným přechodem na digitální vysílání," uvedla Šimečková. Největší skok nastal podle ní v tomto směru na podzim roku 2008, kdy se vypínalo analogové vysílání v Praze. Kabelové vysílání se podle Mediaresearch drží poslední tři roky přibližně na stejné úrovni, satelitní příjem vzrostl téměř dvakrát. Mírně roste i podíl internetové televize.

Pokud jde o televizní techniku, kterou lidé disponují, na konci loňského roku měla čtvrtina dotázaných LCD televizi, kolem sedmi procent lidí si pořídilo televizor s plazmovou obrazovkou a 22 procent udávalo, že vlastní televizi vysílající ve vysokém rozlišení (HDTV).

Multifunkčnost televizoru by si podle Terezy Šimečkové přálo zhruba šedesát procent dotázaných, třináct procent si žádné změny nepřeje a asi čtvrtina dotázaných neuměla na tuto otázku odpovědět. "Víme, že řadu požadovaných funkcí už televizní přístroje v Česku i ve světě obsahují. Záleží na výrobcích, zda je dokážou dostat k lidem," uzavřela Tereza Šimečková.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.