Lidovky.cz

Festival Cannes Lions ocenil návrat k tradičnímu řemeslu

Média

  0:01
Dialog, přímý kontakt s publikem a hlavně staré dobré řemeslo – taková jsou klíčová slova letošního už 57. ročníku největšího světového reklamního festivalu Cannes Lions, který v sobotu večer vyvrcholil udílením hlavních cen.

V kategorii filmové reklamy vyhrál spot Old Spice. foto: Reprofoto

Organizátoři festivalu mohou být spokojeni: po loňském dramatickém dvacetiprocentním propadu se jim podařilo zastavit pokles soutěžících. Letošních 24 tisíc přihlášek představuje sice o sedm procent více než loni, přesto toto číslo zůstává na úrovni roku 2006, tedy daleko před nástupem ekonomické krize. Deseti tisícovkám návštěvníků to však nevadilo. Nekonečný seriál seminářů a přednášek přinesl nadmíru atraktivní program – lidé se tlačili, aby si poslechli vystoupení známých osobností z celého světa, mezi nimiž dominovali zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg, marketingoví šéfové Google i Yahoo!, režisér Spike Jonze, zpěvačka Yoko Ono, ale i top manažeři největších světových zadavatelů reklamy, jako jsou Unilever, Microsoft, P&G, Coca-Cola, Kraft Foods či Adidas.

Jestli bylo pro letošní festivalový ročník něco obzvlášť charakteristické, pak to byl především znatelný důraz na kvalitu v tradičních disciplinách reklamního řemesla – na práci se slovem, obrazem, s kamerou i zvukem. Na umění zaujmout, přesvědčit, vtáhnout do děje, nikoli bezúčelně šokovat či oslnit použitou škálou prostředků. Jde svým způsobem o návrat ke kořenům reklamní profese, k dovednostem, jejichž nedostatek bývá v současnosti tak často maskován s pomocí moderních digitálních technologií. Potvrdil to i předseda hlavní festivalové poroty Mark Tutsell, když novinářům vysvětloval, co hrálo roli při rozhodování o nejvyšších oceněních: "Měli jsme tři kandidáty na Grand Prix a ve všech případech šlo o jedinečné reklamy, které vynikají vypravěčstvím, stylem a samozřejmě perfektní technikou." Porota si nakonec pro hlavní cenu ve filmové a televizní kategorii vybrala reklamní spot na deodorant Old Spice, zbylé dva horké uchazeče – kampaně pro whisky Johnnie Walker a energetický nápoj Gatorade – podělila zlatem.

Podle Tutsella, který jinak působí jako světový kreativní šéf reklamní sítě Leo Burnett, přinesl poslední rok mimořádnou nadílku špičkové reklamy, takovou, jakou jsme v Cannes po léta neviděli. "Mnohem víc kreativity, mnohem víc řemesla, překrásná oslava ikonických značek, jejichž obliba vyrůstá spontánně od jejich spotřebitelů," charakterizoval to Tutsell.

Důraz na řemeslné zpracování byl zřetelný i v rozšíření počtu cen, udílených nejlepším příkladům jednotlivých tvůrčích profesí – vedle vloni zavedených cen za design letos přibyla také kategorie Film Craft, v níž se hodnotí filmařské umění konkrétních profesí jako jsou režie, střih, výprava či zvuk. Po sérii ročníků, v nichž byly v Cannes oceňovány reklamy, jež ohromovaly svými sofistikovanými trikovými technologiemi, za nimiž však mnohdy chyběl autentický příběh a jasné poselství, je to osvěžující posun. Dokáže-li si největší světový festival kreativní komunikace tento trend udržet, bude to ta nejpádnější odpověď všem jeho kritikům, vytýkajícím mu všudypřítomný komerční aspekt soutěže i doprovodného programu, jenž původní myšlenku oslavy kreativity posouvá čím dál víc k oslavě byznysu jako vrcholné mety.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.