Lidovky.cz

Z ČT24 a ČT4 se stanou celoplošné stanice. Vyjde to ale draho

Média

  15:30
PRAHA - Dobrá zpráva pro diváky je špatnou zprávou pro Českou televizi. Dva kanály s dosud částečným pokrytím, zpravodajský ČT24 a sportovní ČT4, uvidí už za týden devět z deseti českých domácností. Prolomí tak zákonem stanovenou hranici a stanou se z nich oficiální celoplošné stanice. Českou televizi ale vyjde tento průlom draho.

Logo ČT24.

Zatímco komerční televize by na zvýšeném počtu diváků vydělaly, protože by vysílané reklamy vidělo více lidí, Česká televize s takovými zisky počítat nemůže.

DIGITÁLNÍ VYSÍLÁNÍ

* Zpravodajský kanál ČT24 začal vysílat před víc než pěti lety. Divákům přináší celodenní zpravodajství, analýzy a komentáře.

* Sportovní kanál ČT4 spustil vysílání v únoru 2006. Prvním velkým projektem byla olympiáda v Turíně 2006.

* Pokrytí budou oba kanály od září mít na 90 procentech území, do konce roku na 99 procentech.

* Analogový signál se v Česku vypne v roce 2012.

"Bude to mít především psychologický efekt tím, že se kanály zařadí do celoplošných a budou tak hodnotnější," řekl LN Josef Hladík, ředitel prodeje společnosti Media Master, která zajišťuje pro ČT prodej jejího reklamního času.

Přesto ale ČT na reklamě příliš nevydělá. Během podzimu sice ještě poroste pokrytí digitálních kanálů až na 99 procent, což by mělo reklamní čas zdražit. Bude se na ně totiž dívat víc lidí. Rozdíly budou ale jen malé, cena proto nevzroste příliš. V nasazení reklamy ve větším množství pak brání ČT zákonné limity.

Pro televizi navíc znamená nové zařazení kanálů ČT24 a ČT4 i více utracených peněz za povinnosti, které jí ukládá zákon. Sedmdesát procent celoplošného vysílání totiž musí titulkovat pro neslyšící. Soukromé televize musí titulky opatřit jen patnáct procent pořadů.

Povinnost ČT se tedy bude nově vztahovat i na původně menšinové kanály. "Výrazně navyšujeme počet živě titulkovaných zpravodajských relací, ale i předvyrobených pořadů s titulky," řekl LN mluvčí televize Ladislav Šticha.

Televize podle něj přesně neumí vyčíslit, kolik za vyšší počet titulkovaných pořadů zaplatí, záleží totiž na programové skladbě. Ovšem od září do prosince počítá ČT s nárůstem nákladů na titulky zhruba o 150 tisíc korun měsíčně. Ovšem penězi z případně dražší reklamy si nepomůže. Nesmí je využívat na vlastní provoz, ale odvádí je do fondu digitalizace, kinematografie a na digitalizaci televizního archivu.

Od ledna 2011 bude muset ČT zpřístupnit nejméně deset procent vysílání také nevidomým. Část pořadů tak bude ve zvukovém kanálu provázet namluvený komentář. Nařizuje to novela vysílacího zákona, která se měnila podle evropské směrnice. Ovšem čeští úředníci a poslanci nařízení dost zpřísnili.

ČT zatím neví, kolik bude novinka stát. Ministerstvo kultury ale při přípravách změn v zákoně počítalo se 44 miliony korun ročně. Soukromé televize musí komentářem opatřit dvě procenta pořadů.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.