Třetí nejoblíbenější internetová stránka a zároveň největší světový videoportál YouTube se brzy stane největší půjčovnou filmů na světě. "Google a YouTube je takový světový fenomén, který má zatraceně mnoho diváků, vlastně víc než kterákoliv kabelová nebo satelitní televize," řekl nejmenovaných manažer pro deník Financial Times. Právě tento člověk noviny blíže seznámil s plánem o budoucím předplaceném vysílání filmových hitů na serveru YouTube. Společnost YouTube několik měsíců jedná se šéfy hollywoodských studií ohledně data spuštění služby, jež by měla umožnit sledovat filmové novinky, které právě vyšly na DVD. Doposud byly příjmy YouTube tvořeny hlavně platbami za reklamu. Služba by měla být nejprve zprovozněna v USA a postupem času i v dalších zemích.
Google, potažmo YouTube, se tak snaží ovládnout další část internetového trhu, a to na poli digitální distribuce filmů a televizního vyslání. Doposud na tomto trhu dominovaly společnosti jako iTunes od Applu či server Amazon.
Hollywood jásá
Společnost Google vedla k tomuto kroku stále se zvyšující celosvětová poptávka po "streamovaném" videu (obsah si může člověk rovnou pustit na svém prohlížeči a nemusí ho nejdříve celý stáhnout a pak teprve spustit). "Když studia a Google mluvily o tom, kolik lidí by se na to mohlo chytit, tak jsme došli k neuvěřitelnému číslu potenciálních zákazníků," řekl výše zmíněný manažer. Samotný fakt, že je služba připravována, je znám již delší dobu. Co je však rozhodně zásadní, je nadšení filmových studií - z toho, že služba bude plně zprovozněna již do konce tohoto roku. Nadšení Hollywoodu z nové služby spočívá především v tom, že příjmy z filmů na YouTube by mohly nahradit příjmy z prodeje DVD, které v poslední době zaznamenaly prudký pokles. Cena by pak měla být stanovena na pět dolarů za nejnovější tituly. Ty by měly být zveřejněny ve stejnou dobu, jako budou vypuštěny na DVD, na iTunes či na webu Amazon.com. Zde je však cena nižší a pohybuje se mezi dvěma až čtyřmi dolary.
Nejsledovanější videa na YouTube(žebříček za červenec 2010) |
Tvrdý souboj videoportálů
Vyjednávání podmínek probíhá již po několik měsíců. Zlom však nastal teprve před několika týdny. Způsobila ho přiostřující se bitva mezi médii a technologickými společnostmi o to, kdo bude doručovat digitální obsah filmů a TV stanic divákům přímo do jejich počítače či mobilního zařízení. Například se očekává, že společnost Apple předvede tento týden zlepšení svého televizního zařízení. Zlepšení od Applu by pak mělo umožnit propojit TV zařízení s internetem a případně by také mohlo být otevřeno pro vývojáře aplikací.
Avšak i další hráči na tomto trhu podnikají různá opatření. Třeba společnost Netflix, která provozuje internetové půjčování filmů, se vehementně hlásí o práva na streamování filmových hitů.
On-line videoweb Hulu, který vlastní společnosti jako Walt Disney, News Corp nebo NBC Universal, plánuje vstoupit na trh akcií a chystá se tak k primárnímu úpisu akcie v hodnotě dvou miliard dolarů.
YouTube během zkušebního provozu nabídlo divákům buďto bollywoodské filmy, anebo nezávislé filmy z filmového festivalu Sundance Film Festival.