Lidovky.cz

Slováci zpoplatnili weby. Česko zatím vyčkává

Média

  20:00
PRAHA - Od dnešního dne staví některá slovenská média internetovou zeď. Kdo zaplatí, dostane se přes ni. Řeč je o novém systému zpoplatnění obsahů webů. Projekt se jmenuje Piano a dnes zahajuje na Slovensku ostrý start.
Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Devět zpravodajských, odborných a zábavních portálů, mezi nimi například Sme, Pravda, Hospodárske noviny či Medialne.sk, se zapojilo do tohoto projektu. Kdo bude chtít mít přístup k jejich vybraným službám, musí zaplatit. Za necelá tři eura měsíčně, tedy zhruba 70 korun, se čtenáři dostanou k veškerým obsahům těchto médií.

Za co by byli lidé ochotni na internetu platit?

Obsah podle mých požadavků                           34 %
Přístup k archivu                  27 %
Exkluzivní materiály             26 %
Předčasný přístup k informacím                          24 %
Odborné reportáže              21 %
Specializované přílohy         20 %

Na rozdíl od jiných způsobů zpoplatnění obsahů na internetu zde získá člověk za jednu platbu možnost sledovat obsahy celého balíku produktů všech zúčastněných médií. Jedná se tedy o podobnou myšlenku jako například u kabelové televize.

Zájem z české strany
Tento model se líbí i českým vydavatelům. Shodují se, že zpoplatnění zpravodajských webů je celosvětový problém a právě slovenský model je zajímá. "Bylo by to dobré, ale momentálně to nepřipravujeme," říká Dalibor Balšínek, člen představenstva mediální skupiny Mafra, která mimo jiné vydává Lidové noviny a MF Dnes.

Někteří již otevřeně říkají, že se o možnostech Piana a jeho zavedení v Česku aktivně zajímají. "Každý systém zpoplatnění je lepší než ten předcházející – tedy vše zdarma. Již jsme se s majiteli Piana mnohokrát setkali a ano, je to pro nás zajímavé," potvrzuje Ivan Hamšík, ředitel digitálních médií skupiny Ringier Axel Springer CZ, která vydává například deníky Blesk či Sport.

Cena za předplatné Piana:
0,90 eura na týden
2,90 eura na měsíc
29 eur na rok

Zapojená média:
Sme, Pravda, Hospodárské noviny, Šport, Týždeň, PC Revue, TV JOJ, Medialne.sk, MeToo.sk

Jenže cesta ke zpoplatnění českých webů nebude tak snadná jako na Slovensku. "Samozřejmě to sledujeme, ale zatím to není v Česku aktuální, protože nedojde k dohodě mezi subjekty na trhu," upozorňuje generální ředitel vydavatelství Economia Petr Babický.

Seznam je proti
Proti placení za internetové obsahy se totiž ostře staví společnost Seznam. "Naší misí je a i do budoucna jistě bude, že obsahy na internetu jsou zdarma. Určitě nezvažujeme možnost zpoplatnění ani pouze pro některé vybrané části," jasně odmítá zavedení systému Irena Zatloukalová, mluvčí Seznamu.

Pokud Seznam nezmění svůj pohled, ostatní velcí hráči na trhu se nejspíše ke zpoplatnění svých webů neodhodlají. "Každý systém zpoplatnění závisí na ochotě hráčů na trhu se toho zúčastnit. Seznam ovšem zpoplatnění razantně odmítá," říká Miloš Čermák, odborník na média a spoluzakladatel společnosti NextBig, která stojí za projektem Piano na Slovensku.

Jak funguje Piano?

Za jednu platbu získá klient
přístup k vybraným službám
a obsahům devíti slovenských webů.

Zaplacené peníze se rozdělí mezi
jednotlivé weby podle toho, které
z nich člověk skutečně navštěvuje.
Část sumy získá to médium,
na kterém si člověk předplatné
objedná.

Tuto závislost vydavatelé potvrzují. "Jestli bychom se zapojili do systému Piano, závisí na ostatních velkých hráčích na trhu. Nemůžeme být sami v tomto projektu," dodává Hamšík. Češi by přitom zřejmě byli ochotní za vybrané obsahy na internetu skutečně platit. Vyplývá to z nedávného průzkumu Sdružení pro internetovou reklamu, kde třetina dotázaných takto odpověděla.

Nyní ale především všichni vyčkávají, jaké výsledky přinese Piano na Slovensku. "Až se systém rozjede tady, začneme se soustředit na Českou republiku. Myslíme si, že to bude druhá země, kde zavedeme Piano, říká Tomáš Bella z NextBig, který má nový projekt na starosti. Tento způsob je podle Belly zajímavý především pro menší a středně velké země, které jsou nějak jazykově omezené a díky tomu v nich není tak velká konkurence mezi médii jako třeba v anglicky mluvících zemích.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.