Poslanci odhlasovali, že reklama by měla zůstat jen na kanálech ČT2 a ČT4, a to pouze v rozsahu 0,5 procenta denního vysílacího času. Česká televize z příjmů reklamy dotovala Státní fond pro rozvoj kultury a kinematografie.
Do něj mají nově přispívat komerční televize Nova, Prima i TV Barrandov dvěma procenty z ročních výnosů z reklamy. Reklama na ČT4 má zase sloužit k financování sportovních přenosů.
Co bude s ČT dál? |
Zákonodárci odmítli návrh Senátu, podle kterého by reklama měla na České televizi zůstat ještě dva roky. Proti novele se bouří mediální a reklamní agentury. Podle nich omezení reklamy na veřejnoprávní televizi zúží pluralitu reklamního trhu.
Většina členů Rady České televize proti novele neprotestuje. "Pro někoho je to dobře, pro někoho hůř. Příjmy z reklamy v České televizi se stejně používaly na fond kultury. Bude to tak mít dopad zejména na příjmy z teleshoppingu, což mi z pohledu diváka scházet nebude.
Nadšeně se nebude asi tvářit reklamní trh a menší nebo nově příchozí televize," komentoval rozhodnutí poslanců šéf Rady ČT Jiří Baumruk. Výnosy z reklamy ve veřejnoprávní televizi nyní činí asi 500 milionů korun ročně.
Novela teď poputuje do třetího čtení, které zřejmě bude až po prázdninách. Vysílání reklamy v ČT mělo původně zcela skončit letos 11. listopadu. Tento den zákon určil jako datum završení televizní digitalizace.
Právě na ni šla část výnosů z reklamy v České televizi. V týž den má podle dřívějších plánů nastat také liberalizace trhu. Vysílat bude moci začít každý, kdo se domluví s operátorem sítě, o licencích nebude rozhodovat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání jako dosud.