Lidovky.cz

Slováci se v reklamě vysmívají Čechům

Média

  13:37
BRATISLAVA - Slováci se na internetu baví klipy o okolních národech, které využívají zažitých stereotypů. V rámci reklamy na nový seriál byl vytvořen speciální web s plyšovým svištěm. Ten nese nelibě drzé chování zahraničních turistů v tatranských horách a vysmívá se jim hanlivými písněmi.

Tatranský svišť paroduje Čechy foto: hodsvistom.sk

Češi si v Tatrách stěžují na ceny, koupou se zadarmo ve Štrbském plese a chodí po nevyznačených turistických stezkách. Zpívá se o tom na stránkách hodsvistom.sk, které propagují nový seriál televize Joj. Návštěvník se nejprve dostane do podzemní nory, kde žije svérázný svišť, kterému leží v žaludku nevhodné chování turistů v Tatrách.

Plyšový svišť se rozhodl se zahraničními turisty bojovat "dokud se hosté v Tatrách nenaučí chovat". Rusové jsou podle něj "nevděční a lační, ale mají peníze, takže jsme vděční".

Maďarům se svišť směje že sice mají lyžařskou výbavu za milion forintů, na sjezdovkách jim to ale příliš nejde. A při cestování do Tater se mají radši vyhnout Žilině.

Polští turisté už si prý našetřili na Fiat, hromadně ale v Tatrách "šukají bankomaty." S kritikou míří svišť ale i do vlastních řad, když zpívá o arogantních Blavácích (Bratislavanech) kteří v penzionech kradou župany.

CO ZPÍVÁ TATRANSKÝ SVIŠŤ O ČEŠÍCH?

Dobrej den, přátelé, já žiju v Praze,
jsem prvně v Tatrách a máte tu draze!
Ve stanu s rodinou však bude blaze,
na Štrbským plesu je zadarmo bazén!

Jsem mistr v přežití a mistr s buzolou,
není tady místo, kam Česi nemohou!

Zásadně nikomu neříkám, kam jedu,
vyrážím do hor a ztrácím se v dohledu.
Nevěřím tomu, že já Gerlach nesvedu,
v báglu mám přeclíky a řízky k obědu!

Na nohou sandály, kvalitní fusakle,
nebojte se, děti, dobře to dopadne!

Turistický chodník je pro lidi blbý,
my jdeme zkratkou a jsme na to hrdí!
A když už třetí den bloudíme po lese,
přijede vrtulník zadarmo svezem' se!

Každého z turistů na stránkách charakterizuje jeden symbol. Blaváky zlatý řetěz se symbolem dolaru, Maďary svazek paprik, Čechy turistický batoh, Poláky klíče s logem Polski Fiat a Rusy matrjoška.

Web vznikl na podporu nového komediálního seriálu televize Joj Hoď svištěm. Ten se odehrává právě v Tatrách, kam odjede rodina z města podnikat v hotelnictví.

Kampaň využívá zejména sociální sítě Facebook. Návštěvníci totiž mohou jednotlivá sviští vystoupení lehce sdílet se svými přáteli. Písně nazpíval slovenský bavič Jaro Szabo, který vystupuje ve stand-up show Silné reči.

ČT reklamy se Slováky nepovolila

I v Česku vzbudila loni podobná reklama utahující si z ostatních národů pozornost. Česká televize totiž odmítla zařadit do vysílání dva reklamní spoty společnosti Sazka s moderátorem Leošem Marešem, které měly doprovázet přenosy z utkání mistrovství světa ve fotbale.

"Hrá ako Maďar, píská jak Tatar, smečiar," říkal Mareš ve spotu oblečený do slovenského kroje. Titulky to překládaly jako "špatný hráč, špatný rozhodčí, volej."

REKLAMY UTAHUJÍCÍ SI Z NÁRODŮ

Mluvčí Sazky Zdeněk Zikmund zákaz reklamy tehdy odmítal. "S podobnou mírou nadsázky se setkáváme i ve sdělovacích prostředcích obou zmíněných zemí, s výjimkou vyhraněně nacionalistických. V souvislosti s předsednictvím České republiky v Evropské unii a její prezentací v Bruselu veřejnost jistě zaznamenala i nadsázku mnohem provokativnější."

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.