Lidovky.cz

Fridrich: Události ČT jsou tragédie

Média

  17:00
PRAHA - Česká televize je zahleděná sama do sebe, říká výkonný ředitel oddělení nových médií v ČT Milan Fridrich. Doufá proto, že ve volbě ředitele televize uspěje někdo zvenčí, někdo zkušený a prověřený. Sám se rozhodl nakonec nekandidovat.

Výkonný ředitel oddělení nových médií v České televizi Milan Fridrich. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

LN Jaké největší konkrétní problémy má podle vás nyní Česká televize?

Program a peníze. Oboje spolu souvisí. Nový ředitel musí rychle začít vyvíjet a vyrábět kvalitnější originální program na příští rok až dva s menším balíkem peněz než má ČT nyní. ČT čekají investice kvůli technologickým změnám a stavbě nového studia v Brně. A jelikož veřejná služba je tady kvůli vysílání, šetřit na pořadech je nepředstavitelné. Šest miliard z poplatků, které ČT má, je pořád hodně peněz a dá se za ně udělat skvělá veřejná služba. Tohle ale může zvládnout jen silný prověřený manažer, který velké médium nebo instituci řídil a má zkušenosti s restrukturalizací.

LN Generální ředitel Jiří Janeček je poměrně často kritizován za způsob vedení ČT. Jak byste jeho působení zhodnotil Vy?

Hodnotím ji ryze podle výsledků. Éra Jiřího Janečka znamená rozvoj a stabilitu ČT. V letech před ním byla televize v krizi téměř pět let. Za Janečka se vybudovaly dva nové programy – ČT24 a ČT4 a oba jsou úspěšné. Rozjela se digitalizace. Pořady ČT sbíraly ceny v ČR i zahraničí a stejně tak osobnosti. Třeba Václav Moravec má pět cen TýTý. Na druhou stranu televize postupně ztratila diváky hlavně na ČT1, programově je nyní vyprahlejší než bývala, celkově jí diváci stárnou a noví nepřicházejí a zatím se nepodařilo nastartovat komplexní restrukturalizaci. Tyto věci spadnou na nového ředitele.

ŠÉFOVAT ČT CHCE 36 KANDIDÁTŮ:

LN Jak byste vůbec zhodnotil celé širší vedení ČT, mluví se o provizích z pořadů, reklamách jako teleshopingu… jak moc je z vašeho pohledu ten problém reálný?

Jsem zastáncem teze, že se nemá mixovat veřejná služba s komerčními zájmy. Od toho existuje duální systém veřejnoprávních médií a komerčních. ČT by hodně prospělo, kdyby se oprostila od obchodní logiky a věnovala se ryze svému poslání. Zaplavovat vysílání teleshopingem, falešnou reklamou nebo sponzory provokuje a nepřináší nic dobrého. Úkolem ČT není obchod, ale služba. Špičkové objektivní zprávy, původní kvalitní pořady, podpora kultury a umění. Peníze na to má z poplatků a má jich dost. Nastal čas přesně definovat mantinely veřejné služby.

LN Vy jste řídil i zpravodajství ČT, jak vidíte současný vývoj kolem Událostí? Je nejméně sledovaným pořadem ze všech hlavních televizí…

MILAN FRIDRICH VE SLUŽBÁCH POLITIKŮ

Do České televize přišel Fridrich v roce 2005. Z šéfeditora tehdy nově vznilé stanice ČT24 se rychle vypracoval až na ředitele zpravodajství ČT. Při volbě nového šéfa televize v roce 2009 se o něm psalo jako o favoritovi ODS i ČSSD. Tehdejší volební manažeři stran Ivan Langer a Jaroslav Tvrdík s ním byli v čilém kontaktu. Oba ale tvrdili, že s Fridrichem hovoří jen v souvislosti s volební kampaní. Fridrich nakonec ani nekandidoval.

Před volbou odeslal kolegovi SMS "Rada jede podle dohody". Ta tehdy působila jako důkaz politického tlaku na ČT. Fridrich totiž SMS odeslal poté, co Rada ČT přesunula volbu nového ředitele na červen. V tu dobu už měla být rada v novém složení a tehdejší ředitel Jiří Janeček tím pádem bez podpory ke znovuzvolení. Očekávalo se, že radní proto nikoho nezvolí a do nového výběrového řízení se přihlásí i Fridrich. Janeček však uspěl a když po volbách Fridrichovi spojenci Langer s Tvrdíkem zmizeli z politického výsluní, Janeček Fridricha z vlivného postu odsunul na pozici výkonného ředitele nových médií.

Letos si Fridrich kandidaturu nakonec rozmyslel a neskrývá, že jeho favoritem je bývalý šéf NOVY Petr Dvořák. Za ním stojí i Langer s Tvrdíkem, kteří se sice bez funkce, ale stále ještě s vlivem ve straně o letošní volbu opět zajímají.

To, co se děje kolem Událostí, je tragédie. Veřejná služba musí v hlavním vysílacím čase umět zaujmout diváka. Je to totiž paradox. Má největší a nejprofesionálnější zpravodajský tým v zemi. ČT24 je úspěšná. Dokázala bez zaváhání zvládnout prezidentskou volbu, návštěvy amerického prezidenta, papeže, dramatické aktuality, několikadenní mimořádné vysílání. A s vysokou sledovaností. Není problém Události pozvednout, ale musí se s tím už konečně začít. Jejich reformu jsem dal do kupy loni na jaře, pak jsem ale dostal úkoly v nových médiích. ČT má na to, aby Události byly stejným úspěchem jako je ČT24, jen se musí chovat jinak.

LN Jak?

Vzít na vědomí programový vývoj a změnu chování diváků. Jinak ČT1 bude dál ztrácet diváky. Stačí inspirace u multiprogramové BBC. Hlavní večerní relace musí stát víc na originálním zpravodajství a ideově být jinak profilovaná než ČT24. Pokud hlavní zprávy veřejné služby budou málo sledované, kdo bude mít, co se televize týče, vliv na tvorbu názorů lidí a společenské dění? Komerce. Zcela drtivě. To je pro veřejnou službu smutná zpráva.

LN Už jste se vyjádřil, že máte názorovou shodu s kandidátem Petrem Dvořákem, můžete ho tedy označit za vašeho favorita? Z jakého důvodu?

Není těžké mít názorovou shodu s profesionálem, který osm let řídil úspěšnou komerční televizi, rozumí financím, programu, nákupu pořadů i novým médiím a známe se. Je to manažer na světové úrovni. Myslím, že se mám od něj i já co učit. Proto má můj respekt. Já pokládám za nutné, aby do ČT přišel silný ředitel zvenčí a Dvořák má z této kategorie kandidátů největší zkušenosti s řízením velké televize. Kdyby bylo takových lidí v tendru deset, najdu shodu s deseti. Ale to neznamená, že ČT nemůže řídit někdo jiný a že si jiných lidí nevážím.

LN Proč by kandidát měl být zvenčí?

Protože ČT žije zahleděná sama do sebe už deset a více let. Součástí restrukturalizace mělo být rozboření letitých vztahů, které už nepřinášejí ČT užitek, nýbrž stagnaci. Do ČT přišli během té doby lidé zvenčí, ale systém chce strukturální změnu, ne pár nových tvůrců a manažerů. Chce to nový pohled, razantní reformy a zjednání pořádku. Je nutné rozbít letité kliky. Jak v nejvyšším vedení, tak jinde. Je to zhouba, která v období nastupujícího provizoria narůstá na obřích rozměrů. Proto si některé kliky přejí provizorium udržet. Silný ředitel zvenčí je pro ně hrozba. Přitom pro ČT je to naopak šance na pozitivní změnu.

LN Existence klik je důvod nekomunikace uvnitř ČT, jak o ní mluvil předseda Rady ČT Milan Uhde a která měla vést k blamáži a pořádně nevysvětlenému zrušení tiskovky k programu ČT1?

Jistě. Je absurdní, že rozhodnutí obchodního ředitele o zrušení tiskovky, u kterého se dá předpokládat jasný negativní dopad na pověst ČT, bylo učiněno půl hodiny před začátkem bez konzultace s tiskovým mluvčím a bez vědomí generálního ředitele. Navíc to byla tiskovka ČT1, takže ji měl mít plně v rukou ředitel tohoto programu. Proto ČT potřebuje silnou autoritu, prověřeného manažera, který rozbije kliky, nastaví profesionální klima důvěry a spolupráce. Několik měsíců bezvládí a s ČT by byl kvůli některým lidem amen.

LN Co další kandidáti, například pan šéf zpravodajství Roman Bradáč, bývalý marketingový ředitel Primy Jan Svoboda nebo šéf Óčka Hynek Chudárek? Nebo osobnost zevnitř televize Alena Müllerová?

Hynek Chudárek je schopný člověk, který vybudoval sice malou, ale svoji televizi. Alena Müllerová má charakter a výrobě pořadů rozumí. Jako manažery je neznám. Jana Svobodu neznám vůbec. Věk 32 let ale bude handicap. Televize má zkušenosti s obdobím ještě mladšího Jakuba Puchalského, které vedlo k televizní krizi. S Romanem Bradáčem se rád bavím o jeho působení v Americe, ale nerad o televizi. Máme na nutné změny a její podobu odlišné názory. Navíc on se opírá o obchodního ředitele Kvapila, jehož působení v ČT i během nynější volby vnímám negativně. Volba ředitele ČT je otevřená pro každého, kdo splní kritéria. Hodně lidí vidí post jako pozlátko. Někdo má skutečné ambice, někdo se chce jenom zviditelnit nebo si pak říct vítězi o místo.

LN V poslední době se hovoří o politických tlacích na konkrétní pořady. Setkáváte se s tím také? Jak uvnitř tak vně ČT?

Setkal jsem se jako ředitel zpravodajství s kritikou některých pořadů. To je ale normální, to zažívají i šéfové komerce. Demokracie a svoboda slova vedou k tomu, že hodně lidí si myslí, že jejich pravda je ta jediná. Pobouřilo mě nicméně, když jeden z kandidátů před politiky kritizoval Václava Moravce a Reportéry ČT a nevylučoval, že by si na ně bez okolků posvítil. To je ztráta soudnosti. ČT podléhá veřejné kontrole a žádný manažer nemá co svévolně rozhodovat o profilových pořadech, které léta plní poslání a je o ně mezi diváky silný zájem. Nebezpečím nejsou pro ČT politici, ale aktivní přisluhovači.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.