Lidovky.cz

Brněnský web si utahuje z primátora Onderky a spol.

Média

  15:42
BRNO/ PRAHA - Kritici vedení brněnské radnice založili recesistické stránky, kde mystifikačními zprávami informují o dění ve městě.

Brněnský primátor Roman Onderka. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Web s názvem Žít Brno staví na oficiálním městském sloganu. Radnice jeho znění zveřejnila asi před rokem, výrazněji ho však dosud nevyužila a stránky, kde má koncept lidem vysvětlit, teprve připravuje. Terčem humoru jsou na parodickém webu hlavně primátor Roman Onderka (ČSSD) a jeho náměstci. Onderka řekl, že existence stránek svědčí o tom, že je Brno centrem kreativních lidí s názorem.

PSALI JSME O ONDERKOVĚ POCHYBNÉM TITULU

Přispěvatelé mystifikačním článkem glosují například to, že koalice ČSSD s ODS ani tři čtvrtě roku po volbách neschválila programové prohlášení.

Dalšími tématy jsou například údajná korupce, pomalé tempo dopravních staveb i preference, již brněnská radnice dává automobilové dopravě. Podle Onderky Brno tvořivost podporuje a "s jistou nadsázkou sloganu Žít Brno tato aktivita i svědčí". Přesto se prý záležitostí zabývají magistrátní právníci. "Citováním údajných výroků, a to nejen mých, totiž může dojít k mystifikaci veřejnosti," dodal Onderka.

O tom, že ne každý mystifikační záměr prohlédne, svědčí například dotaz z oficiálního primátorova portálu, kolik radnice přispěla na domnělé natáčení brněnské obdoby seriálu Sex ve městě. Podle čtenáře by se měly raději dostavět tunely Dobrovského, kvůli nimž je rozkopaná část města. "Jsem ze Žabovřesk a řeknu vám teda něco - už se to nedá. A vy si točíte Kocóra v tróbě," napsal čtenář.

Žít Brno

Jeden z přispěvatelů webu Žít Brno Matěj Hollan připustil, že podoba článků může někoho zmást. Je to podle něj tím, že zprávy opravdu zčásti staví na radničních vyjádřeních, "která jsou na takové úrovni, že se parodují sama".

Potvrdil to i majitel domény Michal Kašpárek a zmínil například oficiální radniční vyjádření "kolo není dopravní prostředek" a "Brno je největší město ČR, protože Praha je kraj". Podle Kašpárka jsou však články na webu psané hodně parodicky. "Někdo se napálit může. ale jakmile si rozklikne druhý článek, musí mu to dojít," dodal Kašpárek. On i Hollan zmínili tradici české politické satiry. "Vezměte si Českou sodu. Lidé mají na tento typ humoru tykadla," řekl Kašpárek. Podle Hollana se zase město bralo moc vážně a byla v něm nuda.

Kašpárek si doménu koupil asi před rokem, když Brno oznámilo podobu nového sloganu Žít Brno. Byl prý ochoten radnici doménu předat, a to i zdarma.

Nikdo se mu však neozval a protože se se sloganem dlouho nic nedělo, rozhodl se prý asi s deseti lidmi web rozjet v recesistické podobě. Aktivní je asi tři týdny a návštěvnost mu roste. Průměrně má denně 1000 unikátních návštěvníků, v rekordním dni evidoval 4500 přihlášených počítačových adres.

Ukázka webu Žít Brno.

"Návštěvnost je vysoká na to, že to je brněnská záležitost," řekl Kašpárek, který provozuje či provozoval další brněnské weby.

Web tvoří asi deset lidí, část autorsky, jiní grafikou. Stránku bude majitel dál rozvíjet, aktuálně chystá novou grafickou podobu. Webem si chce dělat legraci ze způsobu, jímž radnice propaguje město, plánuje jeho budoucnost a přemýšlí o něm. Chce při tom používat "jejich jazyk i logiku".

"Slogan stál obrovské peníze (600 tisíc korun) a zatím jsem neviděl nikoho, komu by se líbil a kdo by věděl, proč ho město má," řekl Kašpárek.

Podle primátorova vyjádření z tiskové zprávy má slogan "pomáhat odkrývat identitu města a zlepšovat jeho propagaci a marketing".

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.