Jakmile si muž na trávníku rozprostře modrou osušku, jeho kouzlo je pryč. Dámy odvrací pohled a doufají, že se s nimi nebude chtít družit. Co se stalo? Osuška, kterou si dal muž na zem, je vyobrazením vlajky EU.
A kdo by měl zájem o chlapíka, který je s velkou pravděpodobností příznivcem EU? Pokud doplníme, že se jedná o švýcarskou reklamu, je vše o něco jasnější.
Reklama je z dílny Švýcarské lidové strany SVP, nejsilnější parlamentní strany, která se silně staví proti Evropské unii.
V kampani před podzimními volbami do celostátního parlamentu chce ujistit, že se na jejím postoji nic nezměnilo. Jejich voliči se mohou i nadále spolehnout na podporu suverenity jejich země. Od Švýcarů 'Proevropanů' se totiž každý rozumný člověk odvrací, hlásá nevyřčeně reklama.
K EU se kloní sociální demokraté a zelení
Reklamou se SVP vyhrazuje vůči svým konkurentům, především Sociální demokracii (SP), která je nejvíce proevropskou vládní stranou ve Švýcarsku. Směrování země směrem k EU otevřeně podporuje.
Zastáncem vstupu země do EU je i Strana zelených (GPS), která ale i přes významnou podporu zatím není vládní stranou. Zelení se přiklání k začlenění do EU hlavně z ekonomických důvodů. Současný systém bipolárních dohod považují za pro zemi nevýhodný.
Ostatní významné strany se ale vyznačují také spíše negativním přístupem k možnosti vstupu Švýcarska do EU. Zdůvodňují to mnohdy i tím, že chtějí respektovat odmítavé stanovisko občanů, které projevili v referendu v roce 2001.