Lidovky.cz

Čeští miliardáři se chystají na média

Média

  8:35
PRAHA - Tuzemský trh vydavatelů časopisů je v pohybu. A v tom vidí příležitost čeští magnáti. Hovoří se o prodeji a spojování vydavatelů magazínů, jako je Týden, Euro a další. Mezi ty, kteří chtějí být na mediálním poli aktivnější, patří údajně Chrenek, Babiš, ale i Soukup. Kvůli propadům inzerce se předpokládá konsolidace stávajících titulů.

Nejbohatší čeští podnikatelé se chystají nakupovat. V jejich „košíku“ by mohly skončit některé ze známých domácích časopisů.

Dosud jediným českým magnátem, který investoval na domácím mediálním trhu, je miliardář Zdeněk Bakala. Ten před třemi roky koupil vydavatelství Economia, které vydává například Hospodářské noviny nebo týdeník Ekonom. Brzy by však mohl mít následovníky.

media1

Jedním z periodik, o jejichž možném prodeji se mluví, je časopis Týden. O případnou transakci se zajímá také Jaromír Soukup, majitel vlivné mediální agentury Médea. Podle některých spekulací by však nemusel být koncovým nabyvatelem, v té souvislosti padá i jméno Tomáše Chrenka, majitele Třineckých železáren. 

Ani Chrenek, ani Soukup se včera nechtěli k investičním záměrům vyjadřovat. „Bez komentáře, takové informace nemohu komentovat nijak,“ sdělil pouze Soukup. Soukup již nedávno získal vliv v časopisu Profit. Šéfredaktorem Profitu je Tomáš Vyšohlíd, který dříve pracoval v jeho agentuře Médea. Mluví se i o jeho kapitálové účasti ve vydavatelství Stanford, které Profit vydává.

Čeká se podzim plný změn
Zuby na vstup do mediálního světa si podle některých zdrojů brousí i další z miliardářů – potravinářský magnát Andrej Babiš. Majitel holdingu Agrofert pro Lidové noviny připustil, že pohyby na mediálním trhu sleduje. „Vím o tom, něco se dít bude. Jsou i různé projekty na zelené louce,“ řekl Babiš. O svých plánech ale hovořit odmítl.

media1

Podle některých zdrojů má ale právě Babiš zájem o vydavatelství Mladá fronta, které v současné době vlastní kromě magazínů jako Dieta nebo Maminka hlavně zpravodajský deník E15 a týdeník Sedmička.

Právě tyto dva tituly ale nejsou součástí nabídky k prodeji, kterou Mladá fronta údajně připravila. Podle odborníků na mediální trh hledá nyní Mladá fronta kupce pouze pro své časopisecké i internetové tituly.

„Management vydavatelství ve spolupráci s investičními poradci neustále monitoruje trh médií a vyhodnocuje příležitosti k akvizicím i výhodným prodejům,“ uvedla Pavlína Míčová z Mladé fronty. A doplnila, že v současnosti vede vydavatelství několik jednání o rozšíření svého portfolia a zároveň obdrželo několik nabídek k prodeji některých produktů.

Jedni přicházejí, druzí mizí
Zatímco někteří z českých miliardářů zřejmě zvažují investice do médií, jiní naopak tuto oblast již opustili, nebo se k tomu alespoň chystají.
V lednu se z českého mediálního trhu urychleně stáhla česko-slovenská investiční skupina J&T, kterou ovládá Patrik Tkáč.

V Česku skupina provozovala dva a půl roku komerční zpravodajský televizní kanál Z1. Projekt celoplošného ekonomického vysílání ale nepřinesl očekávaný zisk. Naopak, televize jen v posledním roce své existence zaznamenala ztrátu 100 milionů korun. J&T proto 25. ledna během jediného dne vysílání naráz ukončila.

Také finanční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera loni začala z médií couvat. V minulém roce skončila působení své dceřiné společnosti PPF Media. Ta se pokoušela uspět s projektem hyperlokálního zpravodajství Naše Adresa a několika dalších internetových zpravodajských stránek.

media1

V současné době vlastní skupina PPF ještě ekonomický týdeník Euro. Ale i okolo něj se množí dohady ohledně možného prodeje. „Není tajemstvím, že český mediální trh je v pohybu. Pravda je taková, že naši akcionáři zvažují všechny možnosti. Pohybujeme se na škále od extrému prodat až po extrém nakupovat další titul. Stejně tak se ale nemusí stát vůbec nic,“ říká Vojtěch Jirků, generální ředitel vydavatelství Euronews, které týdeník Euro vydává.

Jirků přitom dodává, že nyní jsou všechny možnosti stejně pravděpodobné. Mezi možné zájemce o Euro údajně patří vydavatelství Economia finančníka a podnikatele Zdeňka Bakaly. Vyjádření zástupců Economie se včera nepodařilo získat.

Chybí inzertní příjmy
Ale to, že mediální trh čeká horký podzim, je takřka jisté. „Všichni si uvědomují, že brzy dojde ke konsolidaci. Teď se vzájemně oťukávají a zjišťují, co by bylo výhodné koupit, nebo naopak prodat,“ řekl zdroj blízký vedení jednoho z vydavatelství, který si nepřál být jmenován.

Podle informací LN se v současné době jedná také o prodeji vydavatelství Sanoma Media. Její zástupci taková tvrzení ovšem odmítají. „O ničem takovém se nejedná, jsou to jen spekulace,“ řekl mluvčí Sanomy Filip Poštulka.

Pohyb na trhu je způsoben především propadem příjmů z inzerce a poklesy prodaného nákladu tisku. Za loňský rok klesly čisté inzertní příjmy českých vydavatelství meziročně o více než šest procent. Vyplývá to z údajů zveřejněných na stránkách Unie vydavatelů denního tisku.

Navíc u většiny titulů klesá i prodaný náklad. Například v případě vydavatelství Sanoma Media se propadl prodej od ledna do července letošního roku u všech týdeníků. Zatímco v lednu dosahoval prodaný náklad týdeníku Květy více než 77 tisíc kusů, v červenci to bylo už o více než deset tisíc méně.

Ačkoli na jedné straně klesají prodané náklady a hledají se kupci některých titulů, na druhé straně i letos vznikají nová tištěná média. Mezi novinky na trhu patří aktuálně magazín Kondice nově založeného vydavatelství Easy Publishing.

Současná konsolidace trhu vede i k postupnému posunu role mediálních agentur. Kromě Soukupovy společnosti Médea, o jejímž provázání na média se hovoří stále častěji, se na toto pole vydala i další obří agentura OMD.

Ta v létě zahájila projekt Chytrenoviny.cz. Jedná se o agregátor textů ze zpravodajských serverů. Podle mediálních odborníků ovšem tento projekt povede k menší transparentnosti na trhu.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.