Lidovky.cz

SuperVáclav nebojuje proti lhostejnosti, propaguje kameru

Média

  14:30aktualizováno  15:53
PRAHA - Ten příběh se dobře poslouchá. Naštvaný občan už nehodlá dále přihlížet lidské lhostejnosti s pokrytectvím a rozhodne se v kostýmu hrdiny trestat bezohlednost přímo v ulicích Prahy . Tak se doteď prezentoval SuperVáclav. Nyní se však potvrdilo podezření, že postava inspirovaná komiksem je pouze produktem virálního marketingu. Propaguje totiž videokamery.

SuperVáclav foto: Facebook

V ulicích poléval kuřáky, pejskaři namazal hromádku po jeho čtyřnohém miláčkovi na záda, před VZP vysypal kopec hnoje a vše si pečlivě natáčel. Některá jeho videa shlédlo na serveru Youtube přes čtvrt milionu lidí a většina médií o něm referovala jako o hrdinovi. A právě kamera v tomto příběhu hraje hlavní roli.

Postupně totiž čím dál více věcí ukazovalo na to, že spíše než o nastolení pořádku a spravedlnosti jde v případě SuperVáclava o reklamní kampaň. Za postavičkou obtloustlého hrdiny v kostýmu stojí Karel Mařík, který už dříve účinkoval v podobných kampaních pro jiné firmy.

ČTĚTE TAKÉ:

“Ztrestaní“ nevychovanci se navíc podezřele podobali Maříkovým kolegům z branže, pejskaře třeba zahrál student FAMU Robin Kvapil, který svoje angažmá potvrdil serveru iDNES.cz.

Poslední otázkou zůstávalo, co Mařík propaguje. I to je teď jasné: jde o kampaň na videokamery, za níž stojí reklamní agentura Volný radikál. Kreativci se inspirovali na Slovensku partou Fanatická štvorka, která  se dokázala dostat do povědomí veřejnosti třeba tím, že pronikla na Bratislavský hrad, kde vyměnila slovenskou vlajku za svoji. V televizi o ní dokonce běžel pořad.

“V projektu F4 dřímal obrovský nevyužitý potenciál, pramenící z veliké chyby: chlapci z F4 investovali spoustu talentu a volného času pro cosi vtipného, veskrze však naivního a trapně angažovaného,“ kritizuje svou inspiraci agentura. Jako další minus paradoxně vidí vysokou kvalitu videí Fanatické štvorky. Vyvolávají prý pocit, že jde o reklamu. V případě SuperVáclava se tak finální zpracování vyznačovalo určitou nekvalitou.

Jaký je tedy podle svých stvořitelů SuperVáclav? “...je člověk z davu: jeho kostým možná není zcela vkusný, vlastní stránky si stvořit neumí, co však umí je zapnout a vypnout kameru...,“ popisují kreativci svůj produkt. Samotný Mařík nikdy nepotvrdil, že stojí za postavou SuperVáclava, telefon má vypnutý, na e-mail nereagoval ani nikdo z reklamní agentury.

Nefunguje to
Kampaň je podle sloupkaře serveru Mediář.cz a zaměstnance reklamní agentury Marka Prchala vtipná, ale příliš nefunguje. "Spot 'Sbírejte hovna po svých psech' je vtipný, autentický, má spád a je i překvapivý, takže fungovat asi musel. Ale většina uživatelů si v průběhu sledování klade otázku Na co je to reklama. A tady to chtělo domyslet, jinak jsou to vyhozené peníze," argumentuje.

SuperVáclav.

Pokud během spotu není představen konkrétní produkt, tento druh virálních kampaní obchodně nefunguje. "To, že výrobek dneska vyjel se stránkou, která kampaň vysvětluje, utkví v paměti uživatele asi půl minuty," míní Prchal.

Nejúspěšnějším virálem je podle něj upravené video vystoupení zpěvačky Susan Boyle ze soutěže Britain's Got Talent. "Komerční hodnota i budování povědomí je na něm vidět asi nejlépe. Má 77 milionů shlédnutí," upozorňuje Prchal.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.