Lidovky.cz

'Kvůli hudbě na ČRo1 už jsem rozmlátila tři rádia'

Média

  13:43
PRAHA - Půlnoční. Nedávný hit Václava Neckáře a skupiny Umakart v současnosti hraný Radiožurnálem, má dokázat, že stanice reaguje na čerstvé trendy. „A nenasazujeme ho nyní jen proto, že probíhá tahle diskuse,“ tvrdí Radek Sedláček, dramaturg Radiožurnálu, lidem v přeplněném sále karlínského Studia A. Ti se tam sešli na semináři zaměřeném na současnou hudební tvář veřejnoprávní stanice.

Desítky přítomných lidí se dramaturgovi postupně začaly hlasitě a ironicky smát. Ostatně takových reakcí přišlo ve čtvrtek víc. A z diskuse se postupně stal barikádový boj mezi dvěma stranami. „Naši posluchači chtějí v prvé řadě informace, jen dvě procenta z nich jsou s muzikou nespokojeni,“ říká Lenka Mynářová, která se podílí na rozhlasových výzkumech.

Vedoucí analytik veřejnoprávního média Václav Hradecký zase namítá, že posluchač nejčastěji přelaďuje, když se mu písnička nelíbí. „Proto hrajeme podle hudebního vkusu střední generace,“ popisuje Hradecký univerzální „zlatý střed“.

Co třeba zahrát Hradišťan?

Těmito slovy si ale Hradecký popuzuje přizvané odborníky. „Úkolem veřejnoprávního rozhlasu je vést posluchače dopředu a měnit jejich vkus. Skutečně by je třeba Hradišťan odlákal?“ pokládá řečnickou otázku Zuzana Jurková,  muzikoložka z Karlovy univerzity. A zatímco vedení Radiožurnálu stále obhajovalo svůj písničkový playlist se slovy „proč brát lidem to, co se jim líbí“, pustili se do hudební dramaturgie rádia i posluchači v sále.

„Už jsem rozmlátila tři rádia, když zase slyším Jasnou zprávu od Olympiku. Chci, aby mé děti věděly, že Olympic nesložil jen jednu písničku,“ pobavila studio posluchačka z Křivoklátska.

Anketa

Jak se vám líbí výběr hudby na ČRo1?

Vyhovuje mi, neměnil bych 214
Rád bych slyšel novější, progresivní věci 2735
Měl by hrát osvědčené české hity 119
Uvítal bych více vážné hudby 154
Je to zpravodajská stanice, hudba tam nepatří 1188

Stejně jako několik dalších se obula do Sedláčka, externího dramaturga stanice. Proč se prý třeba od skupiny Abba či Lenky Filipové nehraje víc hitů. „Nestačí jen jeden externí dramaturg, dramaturgie je zaměstnání. Chci vědět, kdo vybírá muziku, kterou zrovna slyším,“ přidal se i muzikant Jan Burian. Na to měli lidé z veřejnoprávní stanice jediné slovo – selektor.

Jméno počítačového programu, který určuje hudební skladbu pro vysílání, fungovalo jako zaklínadlo. To on vybírá písničky a dohlíží, aby se často neopakovaly.

Písniček by mělo být dvakrát víc, říká šéf Českého rozhlasu

Diskusi z první řady sledoval i šéf Českého rozhlasu Peter Duhan. „Program má na výběr málo písniček, mělo by jich být dvakrát tolik. A v zahraničí je běžné, že jednu stanici má na starosti pět až sedm dramaturgů, kteří přesně vědí, co se bude vysílat, a reagují na to,“ nastínil možnou budoucnost Radiožurnálu. Jeho podřízení si ale myslí něco jiného. Současný stav jim patrně sedí.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.