Lidovky.cz

CV ve třetí osobě? Chyba v životopise se trestá

Média

  13:37
PRAHA - Životopis napsaný ve třetí osobě? Nezaujme. Curriculum vitae na tři a více stran? Personalista jej odkládá stranou. Naopak koníčky jsou pro lidi, kteří rozhodují o přijetí či nepřijetí uchazečů, zajímavým doplněním, které vnímají pozitivně.
Pracovní pohovor (ilustrační foto)

Pracovní pohovor (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Tyto závěry vyplývají ze studie, kterou si nechala zpracovat personálněporadenská společnost Hudson mezi firmami, které v souhrnu zaměstnávají 70 tisíc pracovníků. Studie se zaměřila na otázky ohledně přijímacího pohovoru. Jak by měl vypadat životopis a jak se má chovat uchazeč, aby byl hodnocen kladně. Zejména životopisy jsou podle personalistů slabou stránkou manažerů a zaměstnanců na vrcholových pozicích.

Životopis je věda

Základem je uhlídat si při psaní životopisu gramatiku. Přes 97 procent zaměstnavatelů totiž hodnotí chyby a špatný pravopis negativně. Posílat jej potenciálnímu zaměstnavateli poštou je pak něco, co vzbuzuje velké otazníky. Doporučený komunikační kanál je internet.

Zmínky o předpokládané výši platu už v samotném životopisu jsou podle průzkumu pro většinu zaměstnavatelů krajně podezřelé. Stejně tak působí podle studie nepřirozeně, pokud je životopis napsaný ve třetí osobě. Snad nejhůře jsou vnímány časté změny zaměstnání. Naopak popis koníčků uchazeče je vnímán pozitivně, i když se k nim personalisté přiklánějí jen v krajních případech.

ČTĚTE VÍCE:

Proaktivně, a tedy pozitivně je vnímáno, pokud uchazeč po zaslání životopisu také zavolá a zeptá se, jak to s ním vypadá. „Doporučujeme nebát se kontaktovat společnosti, pro které chcete pracovat, i přesto, že nenabízejí žádné otevřené pozice. Tento přístup je vnímán většinou zaměstnavatelů jako velmi proaktivní,“ píše se ve studii.

Jak zapůsobit na potencionálního zaměstnavatele

Velmi zásadní je i příklon k sociální síti LinkedIn. „Budoucí zaměstnavatelé si budou zjišťovat informace i jinými cestami než jen na základě životopisu. LinkedIn je v tomto kontextu preferovaným zdrojem,“ píše se dál ve studii firmy Hudson.

Jen 20 procent personalistů tvrdí, že si sami nehledají další informace o uchazeči na internetu. 50 procent přitom potvrdilo, že se dívají na profil na LinkedIn. Tato sociální síť je tak při hledání práce reprezentativnější než vyhledávač Google, který používá jen deset procent zaměstnavatelů. Většina z nich ocení i motivační dopis, který je přiložen k životopisu.

Na pohovor i nemocný

Na případný pohovor je třeba přijít ve vhodném a většinou formálním oblečení. Na tom se shodlo 90 procent dotázaných. Naprosto nejzásadnějším indikátorem při osobním pohovoru je pak podle průzkumu podání ruky. Pevný stisk je vnímán velmi pozitivně. Stejně tak i vzpřímené držení těla a úsměv.

ČTĚTE VÍCE:

Pokud kandidát působí během pohovoru „šťastně“, je to vnímáno spíše pozitivně, pokud naopak „smutně“, personalista tomu nepřikládá žádný význam. Pomyslný otazník ale může vzniknout při výrazném malování u žen a při těžkých parfémech u mužů.
Rozhodně je podle studie lepší na pohovoru mluvit o minulém zaměstnavateli pozitivně.

Velmi kladně zaměstnavatelé hodnotí také fakt, že se kandidát dostaví, i když je nemocný. „Většina konzultantů a zaměstnavatelů má stanoveny přísné lhůty, takže pokud jsou k dispozici další kandidáti, nebudou čekat na uzdravení,“ vysvětluje studie.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.