Lidovky.cz

Kanál pro děti měl být bez reklam. Teď ČT hledá možnost, jak pravidlo obejít

Média

  17:00aktualizováno  21. března 12:00
PRAHA - Déčko bude bezpečný přístav pro děti, který nebude rušen žádnou reklamou, vzkazoval k novému programu generální ředitel České televize Petr Dvořák. Teď ale svůj názor vedení televize obrátilo a hledá možnosti, jak do vysílání obchodní sdělení přeci jen zařadit. Ze zákona klasickou reklamu na kanálu ČT :D vysílat nesmí. Zvažuje proto, že před dětské pořady umístí komerční sponzorské znělky.

Česká televize představila logo televize Déčko foto: Česká televize

„Česká televize v tuto chvíli analyzuje možnosti umístění obchodních sdělení na kanálu ČT Déčko,“ potvrdil pro server Lidovky.cz generální ředitel ČT Petr Dvořák. To by mohlo mít nejspíš podobu sponzorských znělek před začátkem jednotlivých pořadů.

Budeme dbát na to, abychom u dětí nevyvolávali pocity méněcennosti

„Co se týče umístění sponzoringu, budeme pečlivě zvažovat rozsah a především umístění k jednotlivým pořadům podle cílových skupin. Rovněž budeme velice pečlivě posuzovat obsah obchodního sdělení tak, aby nedošlo k negativnímu ovlivnění dětského diváka a abychom dokázali zajistit bezpečný a kvalitní program,“ obhajuje umístění sponzoringu Dvořák.

Déčko začne vysílat v září

ČT :D (Déčko) je nový kanál určený pro dětské diváky. Vysílat by měl začít od září tohoto roku. Podle zákona na Déčku ČT nesmí vysílat klasickou spotovou reklamu, regulace se ale netýká sponzoringu a takzvaného product placemant. Stejné je to i na dalších programech ČT, reklama je povolena pouze na ČT2 a ČT4 Sport.

A dodává, že televize bude důsledně dbát na to, aby sponzoring u dětí nevyvolával pocity méněcennosti, jestliže nezískají propagované zboží, jak by se to podle něj mohlo stát u běžné reklamy.

S tím ale nesouhlasí Radim Wolák, odborník na mediální vzdělávání z Fakulty sociálních věd UK. „Je-li reklamní blok jasně označen, dítě hned ví, že se jedná o reklamu, dokáže říci, aha, tady mi někdo něco nabízí, protože to chce prodat. U sponzorského vzkazu to je těžší, praxe i výzkumy ukazují, že tento typ obchodních sdělení děti nedokáží tak snadno rozpoznat, dochází k mnohem silnějšímu budování vztahu k výrobku či značce než u klasického spotu, sponzoring má na ně větší vliv,“ míní Wolák.

Děti jsou žádanou cílovou skupinou

Téma reklamních sdělení na dětském programu otevřela ČT už na tiskové konferenci ke startu Déčka na konci února. Otázkou zůstává, proč se Česká televize k možnosti sponzorských znělek nakonec přiklonila. Pokud jde o finanční přínos, sám Dvořák uvádí, že dětský kanál je plně financován z koncesionářských poplatků a příjmy ze sponzoringu nejsou nijak zásadní.

Navíc je umístění reklamního sdělení v přímém rozporu s myšlenkou, kterou ještě na konci minulého roku představil Dvořák veřejnosti. „Chceme dětským divákům a hlavně jejich rodičům nabídnout bezpečný přístav v podobě dětského a vzdělávacího vysílání, které nebude rušeno žádnou reklamou. Věříme, že právě to je jedna z klíčových rolí veřejnoprávní televize a že to veřejnost ocení,“ řekl v rozhovoru pro iDnes.cz Dvořák.

Jedno z možných vysvětlení nabízí Radim Wolák. „Děti jsou žádanou cílovou skupinou a dětský kanál bude pro zadavatele reklamy velkým magnetem,“ říká. „Pokud ČT k zařazení obchodních sdělení přistoupí, měla by si počínat velmi citlivě a promyšleně, nebo jí hrozí, že ztratí důvěru té části veřejnosti, která doufala, že dětský kanál bude místem "bezpečným",“ vzkazuje na závěr.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.