Lidovky.cz

Nejdřív nechal Goslinga zfackovat. Teď ho nechám i mluvit, usmívá se režisér Refn

Média

  19:00
CANNES - Z Kristin Scott Thomasové udělal zlou zmiji a Ryanovi Goslingovi nechal nařezat. Jeden z nejnadanějších režisérů dneška Nicolas Winding Refn představil v Cannes meditativní krvák Jen Bůh odpouští.

Nicolas Winding Refn na filmovém festivalu v Cannes. foto: Reuters

Nicolas Winding Refn má na nose tmavé brýle. Sedí na terase hotelu Marriott s výhledem na canneskou zátoku. Do stěn látkového altánu se opírá silný vítr. V dálce na moři se pohupují jachty, mezi nimi i ta dvousetmilionová, na níž připlul prezident poroty festivalu v Cannes Steven Spielberg.

Kolos s tmavým trupem by Refn nemusel obdivovat jen zpovzdálí. Před dvěma lety tady všechny překvapil s esteticky vybroušeným thrillerem Drive. Hlediště plné ostřílených novinářů řvalo nadšením, Refn získal cenu pro nejlepšího režiséra a dveře do Hollywoodu se mu otevřely dokořán.

Herci z filmu Jen Bůh odpouští s režisérem Nicolasem Windingem Refnem na 66. filmovém festivalu v Cannes.

Refn ale nakonec raději odjel do Thajska, kde v nočním Bangkoku natočil thriller, v němž se vyrovnával s problémovým těhotenstvím své ženy. Film Jen Bůh odpouští vypráví o tom, jak Kristin Scott Thomasová nutí svého filmového syna Juliana (Ryan Gosling), aby pomstil smrt svého bratra. Goslingovi se přitom nechce, zřejmě nebylo úplně správné, že bratr zabil šestnáctiletou holku.

Měl jste nějaké obavy, když jste letos do Cannes přijížděl s kusem Jen Bůh odpouští, který je podstatně obtížněji stravitelný než Drive?
Neměl.

Film je ale drahá věc. Musíte přece pamatovat na to, že byste měl alespoň trochu uspět, nemyslíte?
Ne. Musím myslet na to, kolik mě ten film musí stát. Vždyť čím méně peněz potřebuju, tím větší mám šanci, že se mi podaří říct to, co chci a jak chci. Moje filmy stojí nanejvýš čtyři miliony dolarů, finančně je to už zaplacené. A díky tomu, že jsem schopný pracovat s velmi malými rozpočty, nemusím o té ekonomice přemýšlet. Svobodu si prostě vykupuju finanční nenáročností.

Přesto: neriskoval jste s Jen Bůh odpouští?
Neriskoval. Nikdo nečekal, že Drive bude mít úspěch. Spoustě lidí se to taky nejdřív nelíbilo. Jenže teď už na to zapomněli a jsou nadšení. Drive byl malý film, od nějž nikdo nic nečekal a který uspěl jenom proto, že se zalíbil mladému publiku. To je jediná cesta, jak být úspěšný, musíte oslovit mladé. Točil jsem pro ně vždycky, ale na Drive jich přišlo mnohonásobně víc než na cokoli předtím. Nebyl v tom ale žádný plán, to ani nejde.

Podruhé za sebou jste pracoval s Ryanem Goslingem. Dá se říct, že ho nějakým způsobem milujete?
Rozhodně. Když opakovaně pracuju se stejnými lidmi, vzniká mezi námi intimní spojení.

Ryan Gosling ve filmu Drive.

Co vás na Goslingovi tak baví?
Sakra, vždyť je nejlepší!

Jak jste s ním pracoval? Měl ve scénáři víc vět než těch asi dvanáct, které ve filmu nakonec řekne?
Ano, postupovali jsme stejně jako při natáčení Drive. Založili jsme jeho projev na fyzickém projevu, na pohybu a dojmu, který vytvářel tím, jak pohnul hlavou, jak se podíval, jak přijímal reakce.

Chystáte se s ním ještě něco točit?
Ano, plánujeme komedii.

Bude tam mluvit?
Bude mluvit nonstop, věřte mi! Nemluvil už ve dvou, tak v tom třetím se rozkecá!

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.