Podle odborníků je obtížné podíl obou vyhledávačů porovnat, protože Google se neúčastní oficiálního měření NetMonitor. Vzorek Effectixu je navíc relativně malý v porovnání s celkovým počtem firemních stránek v tuzemsku.
ČTĚTE TAKÉ: |
"Přestože všechna naše data ukazují, že máme stále ve vyhledávání na českém trhu převahu, je pravdou, že se pomyslné nůžky mezi Seznam.cz a Google vyhledáváním stále přibližují. Uvědomujeme si, že hlavní podíl na tomto přibližování mají hlavně mobilní zařízení a obliba telefonů s operačním systémem Android, který má předinstalované nejen hledání, ale i další služby od společnosti Google," uvedli zástupci Seznamu.
Celkově přivedly vyhledávače na tuzemské firemní weby 35 procent návštěvníků. Zhruba 15 procent přišlo z odkazujících stránek, 11 procent z kampaní a 39 procent tvořily přímé návštěvy. Právě podíl přímých návštěv se meziročně zvýšil o deset procentních bodů, naopak vyhledávače devět procentních bodů ztratily.
V meziročním srovnání příchodů čistě z vyhledávačů Google mírně posílil z 53 na 54 procent a Seznam.cz zůstal na zhruba 37 procentech. Při započtení návštěvníků z dalších služeb Seznamu, jako jsou Zboží.cz, Firmy.cz nebo Obrázky.cz byl podíl googlu 51 procent a Seznamu 46 procent.
Výrazně meziročně u obou vyhledávačů klesl průměrný počet zhlédnutých stránek. Lépe na tom byl Seznam.cz s poklesem z 5,4 na 4,1 stránky, Google si pohoršil z 5,9 na 3,4 stránky. Průměrný návštěvník firemních webů zhlédl 3,6 stránky.
Celkový pokles
Celkový počet zhlédnutých stránek klesl nejen u návštěvnosti z vyhledávačů, ale i u ostatních návštěv. Podíl na tom mají například tablety a mobilní telefony, ze kterých návštěvnost roste, ale tito uživatelé méně „surfují“ po firemních stránkách a spíše se snaží co nejkratší cestou dostat ke konkrétním informacím.
Výrazný pokles se projevil i u průměrné délky návštěvy. Návštěvníci ze Seznam.cz loni vydrželi na webu v průměru dvě minuty a 40 sekund, u Google jsou to dvě minuty a 24 sekund.
Významnou měrou vzrostl počet nových návštěv. Na těch se pravděpodobně projevuje změna chování uživatelů podporovaná prohlížeči i evropskou legislativou a častější mazání cookies.
U běžného uživatele se tak zkracuje doba, po kterou cookies uchovává a opakovaná návštěva je tak v Google Analytics měřena jako nová. Zatímco z Google směřovalo na weby 73 procent nových návštěvníků, ze Seznamu 70 procent.