Lidovky.cz

Češi se budou moci dívat, na co budou chtít. Službu spustí TV Prima

Média

  6:18
PRAHA - Televize Prima na letošek připravuje službu na principu placené videotéky. Jako reakci na příchod americké videopůjčovny Netflix, která by na český trh měla přijít nejpozději v příštím roce, ji chce spustit ve druhé polovině roku.
Sledování televize (ilustrační foto)

Sledování televize (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Na středeční konferenci TVCON o budoucnosti televize to řekl ředitel Prima Online Daniel Grunt. Prima službu vyvíjí z vlastních zdrojů, řekl Grunt.

„V tuto chvíli připravujeme na letošní rok službu, která by měla Netflixu konkurovat. Věříme, že má na českém trhu šanci uspět, protože tu jsou lokální specifika,“ uvedl Grunt. Otázkou podle něj zůstává, co bude příchod Netflixu ve skutečnosti znamenat.

Nabídka online videoték v Česku roste. Které jsou nejlevnější?

„Ten trh se může zvrhnout na obě strany. Nemusí se stát vůbec nic, jenom se zvýší pirátství. Nebo se to celé odstartuje,“ řekl Grunt s tím, že ani velká investice nezajišťuje automatický úspěch. „Je otázka, jestli když přijde Netflix, zda kompletně změní způsob fungování konzumace obsahu, což se stalo například ve Skandinávii,“ uvedl s poukazem na to, že Skandinávie měla výhodu dříve rozšířené placené televize. „Strašně by nám pomohli informace z Rakouska a Německa, které Netflix neukazuje,“ zmínil trhy, které stejně jako Polsko charakterizuje podobné chování diváků.

Klasické vysílání má budoucnost

Zástupci Novy i Primy se shodují, že klasické televizní vysílání navzdory novým technologiím má svou budoucnost. Podle Grunta lze očekávat například rozvoj placené televize v rámci pozemního vysílání, masivní přesun na menší obrazovky nebo další cesty zpoplatnění obsahu. Člověk ale bude vždy tíhnout k tomu sledovat obraz na velké obrazovce; skeptický je také k předpovědím, že televize na vyžádání převálcuje takzvané lineární vysílání.

„V domácnostech bude stále hrát primární roli velká televize. Ta přináší něco, co malá obrazovka přinést nemůže - zážitek z filmu, zážitek z pořadu,“ řekl ředitel sekce nových projektů Novy Petr Horák. Mobilní obrazovka je podle něj především možností k alternativnímu sledování obsahu.

Výhodou je čeština i lokální témata

Tuzemští hráči navíc podle Grunta mají konkurenční výhodu domácího prostředí. V současnosti je to především čeština, do budoucna to budou stále oblíbená lokální témata. „Nedá se očekávat, že celou masovou populaci byť mladých lidí budou tolik zajímat americké seriály, které vidíme, že v Čechách tolik nefungují, a proto je všechny velké televize dávají na své sekundární kanály,“ řekl Grunt.

Jeho slova potvrdil Horák z Novy. Podle něj je rozdíl seriál pro většinového diváka a pro prémiového diváka, který je ochoten zaplatit. „My jsme si zkusili House of Cards v rámci Voya na Slovensku i v Rumunsku,“ uvedl Horák, podle něhož výsledky byly z hlediska sledovanosti slabé.

Specifičnost tuzemského trhu podle Roberta Mitky z Českých Radiokomunikací dokládá například i to, že víc než polovina lidí přijímá televizi přes pozemní neplacené vysílání. Vedle kabelových televizí jako UPC se začínají prosazovat operátoři O2 a T-Mobile se svými mobilními televizemi. Největším hráčem na trhu placených videoték je Voyo televize Nova, které má kolem 30.000 předplatitelů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.