Lidovky.cz

Haškův úřad objednal klip. Reklama na drogy, diletantství, hodnotí ho odborníci

Média

  18:00
PRAHA - Křepčící důchodci, křepčící děti, statická kamera a houslista hrající do rytmu hudby jako vystřižené z 90. let. Klipu propagujícímu jižní Moravu, za který dalo jihomoravské hejtmanství 130 tisíc korun, se lidé na sociálních sítích vysmáli. A jak ho hodnotí marketingoví odborníci?

Křepčící důchodci v klipu, který propaguje jižní Moravu. foto: Youtube.comReprofoto

Návštěvníci až sedmdesáti kin uvidí do června klip propagující Jihomoravský kraj, který sklízí na internetu výsměch. Součástí propagační kampaně za 1,5 milionu je i video, které představuje extrémně šťastné a tancující skupinky lidí - turistů, jež se radují z návštěvy jižní Moravy. Provedení klipu zhodnotili pro server Lidovky.cz odborníci přes reklamu a marketing.

Karel Komínek - Institut politického marketingu

„Nelze přehlédnout inspiraci v sérii videí Happy na motivy stejnojmenného klipu Pharrella Williamse, jenže tady se nepodařilo zachytit onu nakažlivou autenticitu radosti z tančení. Jednotliví protagonisté se v klipu ocitli pravděpodobně dílem náhody, jejich výkon tomu odpovídá. Roztančení jsou všichni, malé děti, rodiny, teenageři i důchodci. Nejlepší reklama na drogy, co jsem zatím viděl.

Úspěšná reklama? Vnadná modelka a přírodní hamburger

Těším se na výsledky šetření, které má ukázat reakce diváků. Že se jedná o skutečnou absurditu, napovídá i fakt, že po internetu již koluje 25 minutová verze spotu. Takové pozornosti se dostává pouze vybraným perlám, jako byla například znělka Úsvitu přímé demokracie od Evy a Vaška, kterou si můžete pustit i v 10 hodin trvající smyčce.“

Marek Prchal - idea maker, nyní píše pro server Mediář.cz

„Jihomoravský kraj chce, abychom k nim víc jezdili - a jde přitom přes mrtvoly. Přes mrtvoly copywritera, art directora, kameramana a zvukaře, které překročil a míří k nám s nabídkou, které se, DÁ odolat. A nestojí to ani nějaký úporný vnitřní boj (a to chci říct, že Brno miluju)

Když chci někoho přimět, aby někam jel na výlet, musím se dostat do jeho úvah, na shortlist. Výlet zpravidla organizuje pro víc lidí a stává se tím jeho garantem. Argumenty, proč právě toto místo, musí být silné a konkrétní. V tomhle spotu chybí. Otázka zní: Proč mám jet na výlet právě do Jihomoravského kraje?

Základní věc v reklamě je totiž “reason why”, čili v tomto případě, proč bych měl jet na jižní Moravu. Proto spot nefunguje. Není v něm ani jeden argument (tedy kromě nekonkrétního příslibu štěstí - které mi zajistí kdo nebo co?). Ostatní složky spotu jsou mimořádně nepovedené a je vidět, že tvůrci nebyli delší dobu v kině, pokud vůbec někde někdy byli. 

Pásmo kinoreklam má obvykle lepší i horší spoty, tomuhle se lidé budou smát. Exekuce je kontraproduktivní a amatérská. Vidím lidi na určitých místech, která leckdy ani neznám, ani nejsou popsaná ani vysvětlená (s výjimkou Vily Tugendhat, jejíž použití pro tenhle účel mně osobně uráží, a to nemám rád silná slova). Lidé vyjadřují radost. Bohužel v ‚atmosféře‘ celého ‚moravského‘ spotu chybí cokoliv skutečně moravského, ať už hudba nebo typický jazyk. 

Křepčící výletníci v klipu, který propaguje jižní Moravu.
Křepčící rodina v klipu, který propaguje jižní Moravu.

Asi nepojedu někam jen proto, že se tam dobře baví najatí herci, kteří se ani nesnaží zprostředkovat hodnotu zážitku, nesnaží se mi říct, proč právě k nim bych měl jet. Navíc vznikají naprosté kulturní šoky, kdy devadesátková hudba doprovází obrazy houslisty, nebo lidi v krojích. Ve zvukové bance se dá za 20 euro najít hudba, která by lépe a nikoliv trapně doprovodila i tyhle obrazy. 

Lidé nemluví, protože tvůrci zřejmě ‚katovali badžet‘, nabrání zvuku by stálo peníze, nemluvě o tom, že by ještě víc vyniklo neherectví účinkujících - kteří věřím, že jsou osobně moc fajn lidi. Za těch 1,5 milionu se stoprocentně dalo udělat něco chytrého s velkým zásahem na Facebooku. Ten v Brně mají, jsou dokonce jeho průkopníky (parta kolem Žít Brno), od kterých celý facebookový národ opisuje. 

Štěpán Neubauer - PR specialista

„Nechat před dominantami kraje tančit na hudbu neherce, může generálně jako nápad klidně obstát. Ale zpracování je absolutně diletantské. Kromě kamery a střihu vlastně nefunguje vůbec nic.

Například hudba absolutně nereflektuje to, co se děje v obraze. Je to na koleně generátorem zvuků vyplozená věc, kterou těsně před koncem někdo ‚efektně‘ ztišil, aby došla k vyvrcholení s titulkem a voiceoverem. S tímhle by prostě i sebelepší video nefungovalo ani náhodou.

U videa není problém ani tak kvalita záběrů. Jde o vedení neherců. Představa, že postavíte partu lidí před kameru a necháte je něco dělat a ono to bude vypadat autenticky, což byla asi záměr, je velmi amatérská.

Křepčící cyklisté v klipu, který propaguje jižní Moravu.

Práce s neherci je daleko náročnější a musí splňovat nějaký cíl. Musí mít nějaký účel. Těžko si můžete myslet (ale evidentně můžete), že když nasvítíte, namaskujete, vyberete a zaranžujete skupinu neherců a z režisérského křesílka na ně zakřičíte ‚akce‘, tak vznikne něco, co bude vypadat autenticky.

To jsou dvě hlavní osy zla. Když si ho pustíte bez hudby a představíte bez lidí, tak jde o zcela průměrný reklamní shot. Pokud tyto dvě složky měly klip obohatit, musely by být udělány úplně jinak.

Klipu nenahrála ani cena. Dát jen 130 tisíc na daný projekt je málo. V tom se projevil amatérismus a nezkušenost tvůrců, kteří za tři padesát slibují hory doly. Bohužel, to je myslím u nás dost typické...“

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.