Lidovky.cz

Češi mají nejdražší placenou televizi ve střední Evropě, platí i víc než Francouzi

Média

  6:00
PRAHA - Černé obrazovky při fotbalových přenosech či zúžení programové nabídky. To jsou jen některé příklady kontroverzí, kterých se v poslední době dočkali tuzemští televizní diváci. Jak přitom vyplynulo ze studie společnosti Strategy Analytics, kterou mají LN k dispozici, Češi za kabelovku či satelit platí víc než ostatní diváci v regionu, a dokonce i v části západoevropských zemí.

Přehled sledovanosti televize v Evropě foto: Lidové noviny

Analýza zahrnující 1700 nabídek placeného televizního příjmu v 31 zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj například ukázala, že ve všech státech existují mezi poskytovateli velké cenové rozdíly u srovnatelných balíčků. V Česku to může být i šest set korun.

Výsledky ale rovněž ukázaly, že Česká republika je z pohledu placených televizních platforem nejdražší zemí střední a východní Evropy. Cenový průměr nejlevnějších nabídek zde dosahuje 18,23 dolaru, v přepočtu zhruba 460 korun za měsíc. Na sousedním Slovensku, které je zároveň nejlevnější ze všech zkoumaných zemí, to je přitom skoro třetina.

Přestože uvedená hodnota je přibližně o sto korun pod průměrem OECD, který výrazně ovlivňuje drahý Island a Řecko, diváci v Polsku, Maďarsku, ale i v Rakousku, Francii či Skandinávii jsou na tom lépe. A někdy výrazně.

Oblíbené pozemní vysílání

„I v těch nejlevnějších nabídkách jsou přitom k dispozici programy ve vysokém rozlišení (HD) či možnost nahrávání, což ještě posiluje cenovou rozmanitost. Ta je opravdu velká mezi zeměmi i v rámci jednotlivých trhů,“ říká ředitel výzkumu Halvor Sannaes.

Podle operátorů jsou to právě HD kanály, které zákazníky táhnou k placené televizi. Klasické pozemní vysílání, které je zdarma, totiž naráží na nedostatek frekvenčního spektra, v němž by HD vysílání mohlo být šířeno.

Sprostá slova v televizi budou padat i ve dne. Děti ochrání ‚hvězdička‘

I tak ale Česko zatím zůstává zemí terestrického příjmu. Přes klasickou anténu sleduje své oblíbené pořady více než 60 procent domácností. Dražší satelitní či kabelovou televizi má přibližně 27, respektive 21 procent domácností. Služby, které za vynaložené peníze dostávají, však byly v poslední době několikrát předmětem kritiky. Například v létě, když Skylink přestal vysílat HD kanály ze skupiny Nova.

„Divákům, kteří nechtějí přijít o atraktivní obsah ve vysokém rozlišení na kanálech Nova, Nova Cinema a Fanda, doporučujeme začít využívat služby některého z operátorů nabízejících HD kvalitu,“ uvedla tehdy PR manažerka Novy Anna Suchá.

Na podzim pak hodně lidí zvedl z křesel verdikt soudu, na jehož základě museli provozovatelé satelitních a kabelových televizí začernit obrazovku v době vysílání fotbalové Ligy mistrů. Na tu totiž pro následující tři ročníky získala exkluzivní práva placená O2 TV, a to včetně semifinálových a finálových utkání.

Díky veřejnoprávní televizi si totiž diváci v minulosti zvykli, že mohou i ty nejprestižnější sportovní události sledovat zdarma. Změnu tak řešili sledováním zahraničních televizí Jednotka, Dvojka, ORF či ZDF, které fotbal rovněž vysílají. A to se nelíbilo společnosti O2, která za práva zaplatila hodně peněz.

„Televizní trh a nové technologie poněkud předstihly legislativu. Nezbývá nám, než si počkat na výsledek soudních řízení a na závazná rozhodnutí soudů. Naštěstí se jedná pouze o několik málo hodin vysílání během podzimu,“ říká Patricie Šedivá z tiskového oddělení T-Mobilu, provozovatele ViaTV.

Minimální přesuny. Zatím

Žádné masové stěhování zákazníků mezi poskytovateli se tak zatím nekoná. Podle operátorů totiž Čechům jde především o komplexní programovou nabídku pro celou rodinu. „Odchod sportovních fanoušků nezaznamenáváme,“ uvedla mediální zástupkyně Digi TV Linda Rakytková.

„Počty klientů, kteří by rušili služby kvůli nedostupnosti některých sportovních podniků, jsou minimální. Navíc práva na jednotlivé sportovní podniky se v čase mezi jednotlivými kanály střídají a diváci nechtějí pendlovat mezi poskytovateli,“ potvrzuje mluvčí UPC David Frodl s tím, že kromě šíře nabídky a počtu HD kanálů je zájem rovněž o služby jako mobilní televize nebo videotéky.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.