Lidovky.cz

Produkce Budvaru padá. Čtvrtému největšímu pivovaru u nás loni klesla výroba o­ pět procent

Pivo

  6:00
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Budějovickému Budvaru se nedaří. Pivovar sice své loňské výsledky ještě nezveřejnil, ale podle několika nezávislých zdrojů klesla jeho celková produkce z předloňských 1,61 milionu hektolitrů k ­1,5 milionu. To znamená zhruba pětiprocentní propad.

Budweiser Budvar. foto: Reprofoto

Celkovému minusu v řádu desítek tisíc hektolitrů nezabránil ani export, který předloni dosáhl skoro jednoho milionu hektolitrů, Budvar ho každoročně navyšuje a ­loni tomu bylo také tak. Je z ­toho evidentní, že přímo na domácím trhu, kde Budějovičtí prodávají výrazně méně než v cizině, byl tedy pokles ještě větší než celkový. Možná až dvojciferný.

Unavený výčepní Pardál

„Hlavním důvodem je úbytek prodeje výčepních piv, tedy zejména značky Pardál,“ uvedl pro LN jeden ze zdrojů, který si kvůli zachování dobrých kontaktů s Budvarem přál zůstat v anonymitě.

V samotném pivovaru loňské výsledky nekomentují. Mluvčí Petr Samec informace LN ani nepotvrdil, ani nepopřel. Budvar je prý chce zveřejnit v nejbližších dnech a ekonomické ukazatele jako tržby a zisk až později.

Ze čtveřice největších producentů u nás – Prazdroje, Staropramenu, Heinekenu a Budvaru – zatím ještě neprezentoval své loňské objemy prodeje Staropramen, ale v jeho případě se podle dostupných informací jedná v meziročním srovnání o stagnaci nebo mírný nárůst.

Přitom tahle čtveřice dohromady vyrobí tři čtvrtiny z celé české pivní produkce, která loni klesla o 0,7 procenta na 20,3 milionu hektolitrů. Prazdroj a Heineken byly v plusu.

Vyplývá z toho, že největší vliv na pokles celého trhu, na kterém působí skoro 50 průmyslových pivovarů a přes 400 malých restauračních, měl právě Budvar.

Pro budějovický podnik ve správě ministerstva zemědělství to však nemusí znamenat zásadní ekonomickou potíž. Vykázal nižší výnosy, ale i náklady. Hrubý zisk, který každoročně dosahuje částky přes 300 milionů korun, tedy nemusí klesnout dramaticky.

„Propad v produkci je dán zejména tím, že pivovar má pokles v ekonomicky nezajímavém segmentu mainstreamových piv, nicméně v důležitých aspektech, jako jsou vývoz a produkce prémiového piva, roste,“ komentuje situaci Tomáš Maier, který na České zemědělské univerzitě v ­Praze přednáší ekonomiku pivovarnictví.

Přesně podle plánu?

Pokud pokles prodaných hektolitrů jde skutečně na vrub levnějších výčepních piv, odpovídá to i ­představě, s jakou nastupoval loni v květnu do funkce nový generální ředitel Petr Dvořák. Tedy omezit levnější piva a místo nich prodávat více dražších značek, jako je prémiový ležák Budweiser Budvar nebo Bud.

Přesto ale není tak velký celkový a hlavně domácí propad prodeje pro podnik dobrou vizitkou. Tím spíše, že důvodů bude zřejmě víc. „Z veřejného prostoru téměř vymizela reklama a prezentace Budvaru. Ta je pro tak významné výrobce důležitá,“ připomíná například nezávislý pivovarnický odborník Jan Veselý.

Budvar se už kromě toho třetím rokem potýká s problémem zcela zaplněné kapacity výroby. Loni musel podnik už část zákazníků odmítat. Situaci začal řešit už předchozí ředitel Jiří Boček. Projekt za celkem dvě miliardy korun má ve výsledku umožnit navýšení kapacity výroby o čtvrtinu na dva miliony hektolitrů.

V těchto dnech podnik finišuje s instalací 24 nových ležáckých tanků, od dubna je v provozu nové logistické centrum, začne stavba nové stáčírny lahví a technologického provozu hlavního kvašení. Nakonec Budvar postaví novou varnu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.